לאחר עשרות שנים בהן שוק הקוסמטיקה נשלט על-ידי הבוטוקס, אישר אתמול (ה') מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) חומר חדש שמפחית את הופעת הקמטים בפנים למשך כחצי שנה ואף יותר.
Revance Therapeutics, יצרנית הטיפול החדש, Daxxify, הודיעה על האישור וציינה שהשפעותיו בהזרקה לפנים נמשכו זמן רב יותר ממוצרים אחרים בשוק.
1 צפייה בגלריה
בוטוקס חדש (דקסיפיי)
בוטוקס חדש (דקסיפיי)
הבוטוקס החדש. מפחית את הופעת הקמטים לחצי שנה ויותר
(צילום: Revance Therapeutics)
כמו הבוטוקס של חברת AbbVie, הטיפול החדש הוא חומר חוסם עצבי-שרירי שלמעשה מקפיא קמטים. מדובר גם כאן ברעלן בוטולינום, שכאשר נעשה בו שימוש לפי ההוראות, הוא אינו מזוהה בזרם הדם של המטופל.
במחקרים שהוגשו ל-FDA, הטיפול עלה בהרבה על ההשפעה של פלצבו, כאשר כ-80% מאלו שהוזרקו עם החומר החדש, דיווחו על העלמתם של קמטי פנים או קמטי פנים קלים למשך ארבעה חודשים לאחר ההזרקה וכמחציתם דיווחו על השפעה שנמשכה עד שישה חודשים.
"מנגנון הפעולה של שני החומרים זהה", אומר ל-ynet פרופ' אייל וינקלר, מומחה בכירורגיה פלסטית, "חומרים אלה מכונים חומרים נוירומודולטורים, כלומר חומרים המשנים את התנהגות ממשק העצב-שריר. התוצאה של פעילות הנוירומודולטורים במקרה זה הינה שיתוק השריר. במקרים של שימוש קוסמטי בחומרים מסוג זה התוצאה היא החלקה של קמטי הבעה באזורי ההזרקה, לרוב בין הגבות, בצידי העיניים ובמצח".
אז מה בכל זאת ההבדל בין החומר החדש לבוטוליניום הוותיק? "ההבדל העיקרי בין שני החומרים הוא משך ההשפעה. היצרן מייחס לחומר החדש משך השפעה כפול מזה של החומרים המצויים כיום בשוק. בעוד שבוטוליניום טוקסין משפיע בין 5-3 חודשים בממוצע, נטען שהחומר החדש מחזיק בין חצי שנה לתשעה חודשים ואף יותר. הבדל חשוב נוסף, שמשמעותי בעיקר לרופאים המטפלים הוא שבשונה מבוטוליניום, Daxxify אינו דורש קירור וניתן לאחסנו בטמפרטורת החדר. כמו כן, הטבעונים שבינינו ישמחו אולי לדעת שבניגוד לבוטוליניום, Daxxify מופק ממולקולות פפטידיות או מחומצות אמינו ללא רכיבים מהחי".
האם בהכרח למשך השפעה כפול יש רק יתרונות או גם חסרונות? "זוהי כנראה השאלה החשובה ביותר. גם לרופא וגם למטופל יש צורך לשים לב היטב למשמעות של זמן ההשפעה הארוך. במרבית המקרים הזרקת הבוטוליניום עוברת בצורה מצוינת עם שביעות רצון גבוהה, אך כמו בכל טיפול קיימים גם מקרים של תופעות לוואי וסיבוכים. לרוב אנחנוו נתקלים בצניחת עפעף, גבה קופצת, כאבי ראש או עיוות בחיוך. השאלה שתישאל היא מה יהיה עם תופעות הלוואי והאם הן תימשכנה עד תום ההשפעה של החומר. נצטרך לעקוב בתשומת לב ובזהירות אחר ההשפעה של חומר שמשתק את שרירי ההבעה לתקופה ארוכה בהרבה מהקיים כיום, ולכן לא הייתי ממליץ למטופלים להשתמש בחומר החדש בתור התחלה, אלא רק לאנשים שמנוסים ומכירים כבר את השפעות הבוטוליניום, ובוודאי להיזהר משימוש בחומרים אלה בכלל, ובחומר החדש בפרט בידיים לא מיומנות".
מה לגבי שימוש בחומר החדש בבית השחי או בכפות הידיים, למניעת הזעה? "באזורים אלו דווקא מומלץ להשתמש מיידית בחומר החדש כי הם פחות רגישים מהפנים, ואם החומר החדש מבטיח חצי שנה ומעלה של שקט, למה לא".
החומר החדש טרם הושק בעולם לשימוש רפואי, אולם סביר להניח שיגיע לארץ מיד עם תחילת שיווקו בעולם במהלך שנת 2023. לגבי המחיר, מוסיף פרופסור וינקלר, הוא צפוי להיות יקר יותר מהבוטוקס המוכר, בגלל היתרונות שלו הקשורים למשך זמן פעילותו.