בין אלפי הקלפיות שנפתחו היום (ג') ביותר מ-250 רשויות מקומיות הוצבו קלפיות גם בבתי החולים. במרכז הרפואי שיבא מאושפזים כ-160 חיילים פצועים שזכאים לממש את זכות ההצבעה שלהם ולהגיע לאחת מתוך שש קלפיות נגישות שהוקמו עבורם וגם עבור מאושפזים ואנשי הצוות שיכולים להצביע במקום עבודתם.
גם כאן, כמו במקומות רבים אחרים בארץ, הקלפיות נותרו מיותמות למדי והאדישות הייתה זו שניצחה. צפו בהצבעה בשיבא:

בין החיילים בשיקום שהחליטו לממש את זכותם גם רס"ר (מיל') יגאל מרצ'בקוב מסיירת גבעתי שנפצע לפני חודש וחצי במהלך פעילות מבצעית בעזה בהתהפכות האמר. תחילה פונה לבית חולים שערי צדק ובהמשך עבר לשיקום בשיבא. מרצ'בקוב מנוף הגליל מעיד עד כמה היה חשוב לו להגיע ולהצביע. "רציתי לשאול ולברר אם אני יכול להצביע או שאצטרך לבקש שיביאו קלפי במיוחד בשבילי מהעיר שלי. אני מאוד רוצה להשפיע מי יהיה בראשות העיר, מי יוביל את העיר שלנו. הקלפי הזאת פשוט מתנה ובאמת תודה על היכולת להצביע. אני מאושפז ואין לי את היכולת להגיע לקלפי ליד הבית, אז זאת באמת פריבילגיה מאוד גדולה".
3 צפייה בגלריה
רס"ר (מיל') יגאל מרצ'נקוב, סיירת גבעתי, קלפי בחירות מקומיות שיקום שיבא
רס"ר (מיל') יגאל מרצ'נקוב, סיירת גבעתי, קלפי בחירות מקומיות שיקום שיבא
"תודה על היכולת להצביע". רס"ר (מיל') יגאל מרצ'נקוב מימש את זכותו בקלפי בשיקום בשיבא
(צילום: דנה קופל)
רס"ר (מיל') אביתר ונגר מהנדסה קרבית לחם בחאן יונס מתחילת התמרון בעזה. הוא נפגע מ-RPG ומאז שפונה אושפז בשיבא. ונגר החליט אף הוא להגיע ולהשפיע: "הגעתי להצביע, זאת הזכות הדמוקרטית של כל אזרח במדינת ישראל ועד שיש לנו את הזכות - עלינו לנצל אותה".
ונגר, תושב טל מנשה שבצפון השומרון, מעיד שלא ידע כיצד תפעל הקלפי הנגישה בבית החולים, אבל הצוות הסביר לו בסבלנות כיצד להצביע בצורה נכונה, "יש כאן עזרה, הצוות מדהים ומסביר לך איך צריך להצביע. לא ממש ידעתי איך זה עובד, הצוות ישר עזר לי, הסביר לי איך עושים את זה, עם אילו מעטפות, מי המועמדים לראשות המקומית וממש עזרו בכל דבר שצריך".
3 צפייה בגלריה
רס"ר (מיל') אביתר ונגר חיילים מצביעים לרשויות המקומיות בבית החולים שיבא
רס"ר (מיל') אביתר ונגר חיילים מצביעים לרשויות המקומיות בבית החולים שיבא
"הצוות מדהים ומסביר לך איך צריך להצביע". רס"ר (מיל') אביתר ונגר הצביע בבית החולים שיבא
(צילום: דנה קופל)
ונגר ומרצ'בקוב מצטרפים יותר מ-150 חיילים נוספים בשיקום שיכולים להצביע עד השעה 20:00 בערב בקלפיות שנפתחו במיוחד עבורם, אבל נכון לשעות הצהריים המוקדמות, בדומה למקומות רבים בארץ, לא ניכרה התלהבות גדולה. מרצ'בקוב התייחס לשיעורי ההצבעה הנמוכים יחסית: "זאת זכות להצביע, לא כופים עליך. אם אתה רוצה להשפיע על ראשות העיר ועל איך העיר שלך תיראה בעתיד, לדעתי זה מאוד חשוב".
יהונתן קלדרון, מזכיר הקלפי בשיקום, העריך שבין 100-70 בעלי זכות הצבעה יממשו את זכותם עד תום ההצבעה בקלפי שבה הוצב בשיקום בשיבא, חלק גדול מהם חיילים פצועים. בשעות הבוקר המאוחרות, כשהתנועה במקום הייתה מנומנמת למדי, הסביר כיצד נערכו במלוא הרגישות מול אותם פצועים וכיצד פותרים את הבעיה שכל מצביע מיישוב שונה: "זה קצת שונה כי קודם כל חייבים לקבל אישור מבית החולים שהאדם שמאושפז פה יכול להצביע כאן". רק מאושפזים ואנשי צוות רשאים להצביע כאן. ואולם, בני משפחות המאושפזים שלא גרים בקרבת הבית חולים אינם רשאים לבחור בקלפיות בבתי החולים.
3 צפייה בגלריה
יהונתן קלדרון, מזכיר הקלפי, חיילים מצביעים לרשויות המקומיות בבית החולים שיבא
יהונתן קלדרון, מזכיר הקלפי, חיילים מצביעים לרשויות המקומיות בבית החולים שיבא
הצוות נערך מראש והדריך את המצביעים. יהונתן קלדרון, מזכיר הקלפי
(צילום: דנה קופל)
קלדרון מוסיף: "מעבר לזה, הקלפי פה יותר מצומצמת מאשר בעיר כי בסופו של דבר, זו מחלקת מאושפזים לעומת עיר שלמה. לכן, אנשים צריכים לכתוב על דף לבן בעט כחול את שם ראש העיר שהם רוצים להצביע עבורו ובפתק צהוב את אותיות המפלגה שבה הם רוצים לבחור. בקלפי רגילה יש לך פתקים עם האפשרויות מוכנות אז המהלך הוא שונה וגם הרגישות כי יש פה מלווים. חבר'ה שלא יכולים להצביע בעצמם, אז כמובן אנחנו מתחשבים בהכול".
ירדן חי, מזכירת ועדת קלפי נוסף בבית החולים, אומרת כי "נראה שמי שרוצה להגיע לפה באמת רוצה ונחוש להצביע". חי הוסיפה שהרבה פצועים הגיעו להצביע כבר בשעת פתיחת הקלפי ב-08:00 בבוקר. קלדרון ציין שהפתקים של הפצועים ואנשי הצוות הוכנסו למעטפה חיצונית שעוברת בהמשך למיון לפי הערים והיישובים השונים.
אבי ברוך, סמנכ"ל ארגון, מינהל ומשאבי אנוש והממונה על קיום יום הבחירות בשיבא, התייחס לתפעול הקלפיות בבית החולים בצל המלחמה: "התאמנו את עצמנו למציאות שבה אנו חיים והצבנו שתי קלפיות בבית החולים השיקומי בשיבא, שמטפל במאות פצועים ממלחמת חרבות ברזל. בנוסף לכך, הצבנו קלפיות עבור כל המאושפזים בבית החולים הכללי, בית חולים לנשים ויולדות ובאגף לרפואת הנפש. זו זכות גדולה לתת לכל המאושפזים בשיבא ולעובדי שיבא, להצביע בבחירות המקומיות ולממש את זכותם הדמוקרטית".