בשיא משבר הקורונה המדינה אמנם השקיעה יותר ברפואה ציבורית – אבל הישראלים עדיין מימנו מכיסם הפרטי כשליש מההוצאה הלאומית על בריאות. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסמים היום (ב').
קראו עוד:
על פי הנתונים, ההוצאה הלאומית לבריאות עלתה בשנת 2021 ב-8.6 אחוזים לעומת שנת 2020 כאשר 22 אחוזים מומנו ממס הבריאות ו-45 אחוז מתקציב המדינה. עם זאת, ההוצאה הלאומית השוטפת שמיועדת לתחזוקה השוטפת של המערכת ולא להשקעות חדשות, עדיין הייתה נמוכה יותר באופן משמעותי לעומת ממוצע מדינות ה-OECD ועמדה על 7.8 אחוזים לעומת 9.5 אחוזים.
אינפו הוצאה לאומית לנפש על שירותי בריאות 2021
בכל הנוגע למימון פרטי ישיר, לא נרשם שינוי משמעותי לעומת 2019, כאשר ההוצאות הישירות של משקי הבית על תרופות ושירותים רפואיים מימנו בשנה שעברה 20 אחוזים מההוצאה הלאומית לבריאות לעומת 21 אחוז ב-2019. מימון הביטוחים הפרטיים גם הוא נותר ללא שינוי כמעט: 12 אחוז ב-2021 לעומת 13 אחוז ב-2019.

רק 7.8 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי מושקע בבריאות

את עיקר המימון הציבורי קיבלו המרפאות הציבוריות ובתי החולים. התפלגות ההוצאה השוטפת לבריאות לפי סוג השירות מראה שבשנת 2021 ההוצאה על שירותי בתי החולים ומחקר הסתכמה ב-34 אחוזים מההוצאה השוטפת לבריאות. ההוצאה על שירותי מרפאות ציבוריות ורפואה מונעת הסתכמה ב-44 אחוזים מההוצאה השוטפת לבריאות. ההוצאה על רפואת שיניים ורופאים פרטיים הסתכמה ב-12 אחוזים מההוצאה השוטפת לבריאות.
כאמור, בישראל משקיעים 7.8 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי בבריאות, לעומת 12.8 בגרמניה. מדינות נוספות כמו אוסטריה, דנמרק, שבדיה, קנדה ואירלנד משקיעות אף הן אחוז גבוה יותר מהתמ"ג שלהן בבריאות לעומת ישראל. יש לציין שבישראל שיעור ההשקעה עלה מ-7.4 ל-7.9, אך בהינתן הגידול באוכלוסייה ובוודאי ברקע משבר הקורונה - המשמעות היא שישראל למעשה לא הגדילה את ההשקעה השוטפת שלה בבריאות לעומת השנים הקודמות.
המימון הציבורי מתוך סך המימון השוטף בישראל עומד על 67 אחוזים, לעומת מעל ל-80 אחוזים בשורת מדינות ובהן גרמניה, שבדיה, נורבגיה ודנמרק.

בריאות הנפש: מאבק נגד כוונת משרד הבריאות להעביר את הטיפול לקופות החולים

ממצא נוסף שעולה מהדוח הוא הגידול בהשקעה בבתי החולים לבריאות הנפש ומוסדות ממשלתיים אחרים שאינם נתמכים על ידי קופות החולים, שעלתה בשישה אחוזים לעומת השנים 2013-2019 ובתשעה אחוזים לעומת 2021.
עם זאת, יש לציין כי בשבועות האחרונים מתנהל מאבק נגד כוונת משרד הבריאות להעביר את הטיפול במתמודדי הנפש לקופות החולים. "אותו עומס עבודה - במקום שישה פסיכיאטרים, פסיכיאטר ורבע יושבים היום ונותנים את אותו שירות וברור שאף אחד לא מרוצה", אמר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון הרופאים עובדי המדינה ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית. "המדינה רוצה לעשות משחק סכום-אפס. אף אחד לא מדבר על זה שבמחלקות האקוטיות החולים שוכבים על הרצפה על מזרונים בתת-תנאים, בביזיון של כבוד האדם".