היסטוריה מזרח תיכונית - כליה מאבו דאבי הושתלה ברמב"ם: וולא עזאיזה, בת 24, מדבוריה, היא הישראלית הראשונה שעברה השתלת כליה מתורם באיחוד האמירויות. במסגרת התרומה ההיסטורית, שפורסמה לראשונה ב-ynet ו-'ידיעות אחרונות'.
5 צפייה בגלריה
הכליה ברמב"ם
הכליה ברמב"ם
בדרך לחדר הניתוח עם הכליה מאבו דאבי
(צילום: הקריה הרפואית רמב״ם)

שלב אחר שלב- כך זה התבצע

  • בשעה 05:30 התחיל הניתוח להוצאת הכליה בשיבא, בישראל.
  • בשעה 07:30 החל הניתוח להוצאת הכליה באבו דאבי.
  • בשעה 8:00 החל ניתוח הוצאת כליה בבילינסון וזו הושתלה בשיבא באם של התורמת שכליתה הוטסה לאמירויות.
  • בשעה 08:35 הצידנית עם הכליה המריאה מישראל לאבו דאבי ונחתה שם כעבור שלוש שעות.
5 צפייה בגלריה
תרשים ההשתלה
תרשים ההשתלה
ההצלבה של תרומות הכליה
לאחר החלפת הצידניות עם הכליות באבו דאבי, מיהרו שם לבצע את ההשתלה של הכליה, שהגיעה מישראל.
5 צפייה בגלריה
תרומת כליה בהצלבה
תרומת כליה בהצלבה
הצידניות עם הכליות להשתלה
(צילום: המרכז הלאומי להשתלות)
בשדה התעופה בן גוריון המתין לכליה אמבולנס שהעביר אותה לבית החולים רמב"ם, וההשתלה בוצעה באשתו של התורם שכליתו הוצאה בבילינסון והושתלה בשיבא. למשימה זו נדרשו שישה חדרי ניתוח, ארבעה מתוכם בישראל, שני אמבולנסים, מטוס (חברת התעופה  תמיר), תיאום וניהול המערך בשדה התעופה, חברת לאופר, ובכלל זה צוות אוויר, אנשי מכס וביטחון, וכמובן, עשרות רופאים ואחיות אנשי מעבדה והדמיה.
פרופ' רפי ביאר, מנכ"ל המרכז להשתלות: "זו הצלבה בינלאומית ראשונה עם איחוד האמירויות ואנחנו גאים בהסכם ומודים להנהלת משרד הבריאות ולמשרד החוץ שאפשרו לנו להפוך את היוזמה שלנו למעשה".
ד"ר תמר אשכנזי מנהלת המרכז הלאומי להשתלות ויוזמת השת"פ, הוסיפה ואמרה: "התוכנית נולדה באופן תיאורטי מרגע שנחתם 'הסכם אברהם' בספטמבר 2020, ומיום שנחתם ההסכם בין משרדי הבריאות (21 באפריל 2021), התחלנו להתקדם באופן מהיר לקראת הסכם תוכנית ההצלבות.
5 צפייה בגלריה
תמר אשכנזי עם הצידנית
תמר אשכנזי עם הצידנית
ד"ר תמר אשכנזי עם הצידנית
(צילום: המרכז הלאומי להשתלות)
"סייעה בהסכם חברה אמריקאית שמלוה את התוכנית באמירויות (APKD). ביחד עם נתוני מעבדה שהעבירה לנו החברה, מצא את ההתאמות פרופ' איתי אשלגי, ישראלי חוקר בסטנפורד, בעזרת תוכנה שפיתח ואף תרם לנו אותה. תחושת סיפוק גדולה מלווה אותנו ופנינו להצלבות הבאות למצוא התאמות נוספות".
5 צפייה בגלריה
וולא עזאיזה
וולא עזאיזה
וולא עזאיזה. חמש שנים חיכיתי לכליה

"זו מתנה מאלוהים שקיבלתי וחיכיתי לה"

עזאיזה מספרת: "התרגשתי. זה היה לי מוזר לקבל את הכליה מאבו דאבי, אבל זה לא משנה מאיפה הכליה, העיקר שאפטר מהדיאליזה".
לדבריה, רק לפני שבועיים נודע לה כי הכליה שתקבל לאחר המתנה של חמש שנים היא מאיחוד האמירויות. "התקשרה אליי מתאמת ההשתלות ואמרה שככל הנראה יש הצלבה מאבו דאבי ושעליי לבוא לעשות בדיקות. התחלנו את התהליך.
"לגבי התורמת, אני לא יודעת עליה כלום, למעט זה שהיא בת 41 אבל אני לא מכירה אותה ולא שוחחנו. אם הכל יסתדר, אני רוצה להכיר אותה אבל בכנות אני לא יודעת מה אני הולכת להגיד לה. אין לי מילים אבל עד שאדבר וארגיש טוב הכל ייצא ביחד. אני עכשיו מתרגשת ואני לא חושבת על שום דבר כרגע מעבר להשתלה. כרגע אני רק רוצה שיעבור הכל בשלום", אמרה עזאיזה בהתרגשות והוסיפה, "כנראה שאני מיוחדת אם אני הראשונה שקיבלתי כליה מאיחוד האמירויות. זה מאוד מרגש אותי שאחרי שחיכיתי חמש שנים להשתלה הגיע המזל שלי. היה קשה למצוא כליה עבורי בארץ וזו מתנה מאלוהים שקיבלתי וחיכיתי לה. עכשיו אני יכולה לאכול שוב בננות, מנגו ושוקולד שלא יכולתי קודם".
עדי טננבאום, האחות המתאמת של ההשתלות מהחי ברמב"ם הסבירה שההתאמה של הכליה מאבו דאבי לצעירה הישראלית מהגליל הייתה מושלמת.

"זה נשמע לאנשים כמו סרט"

מרקוביץ, שתרמה כאמור, כליה עבור תושב אבו דאבי סיפרה: "אמא שלי חולת אי־ספיקת כליות, והחלטתי לתרום לה אך לא נמצאנו מתאימות. שאלו אותנו אם אנחנו רוצים להיכנס לתוכנית הצלבה. ההתאמה שמצאו לאמא שלי היא פה מהארץ, ואילו אני מתאימה למישהו מאבו־דאבי, אז הכליה שלי טסה אליו".
היא הוסיפה ואמרה כי: "לפני שבועיים סיפרו לי שהכליה שלי מתאימה למישהו מאיחוד האמירויות. לא סיפרו לי הרבה, ואני רק יודעת שזה בחור ושהוא מאבו־דאבי. זו תוכנית ההצלבה הראשונה שעושים אותה בשיתוף האמירויות. למען האמת, לא חשבתי שזה כזה ביג דיל. אני יכולה להבין שזה משהו יוצא דופן, אבל האם אני מרגישה משהו מיוחד? מבחינתי זה כמו לתרום למישהו כאן.
"המטרה שלי היא לעזור לאמא שלי. אני רוצה שהיא תחיה חיים נורמליים משום שמאז האבחון היא הפכה להיות שבר כלי. אמא שלי התרגשה מאוד לגלות על התרומה, כי עד לרגע הזה היינו קרובים כל כך הרבה פעמים. כשהודעתי לה שזה קורה, היא מאוד שמחה. במשפחה הופתעו כששמעו שאני תורמת למישהו מאבו־דאבי. זה נשמע להם כמו משהו מסרט. זה נשמע לא הגיוני שמישהו מאבו־דאבי יזדקק לכליה ממישהו מישראל".