איך תיפתח שנת הלימודים ומה עושים עם 1.1 מיליון ישראלים שעדיין לא מחוסנים, מחציתם בחברה הערבית? פרופ' יהודה אדלר, מומחה למחלות שריר וקרום הלב, טוען הבוקר (ב') בפאנל מומחי הקורונה של אולפן ynet שהפתרון נמצא ברשויות המקומיות: "תעבירו את הניהול לכל הרוחות למוניציפליות, שם הם יודעים לעשות את העבודה. תנו להן את היכולת, תנו להן את הכסף, תנו להן את האמצעים ואנחנו נדבר עם העם, והם ישתכנעו. בשיטה הזאת המון-המון מאלו שלא התחסנו, ילכו להתחסן. צריך פשוט לדבר.
"ברגע שמדברים עם אנשים, גם בזום וגם פרונטלית, הם משתכנעים ומבינים", מוסיף פרופ' אדלר, "כי יש הרבה אנשים שלא יודעים מה לעשות, זה טבעי, מתוך ה-1.1 מיליון, מעט הם מתנגדי חיסונים".
קראו עוד:
יותר מחצי מיליון מאוכלוסיית הלא-מחוסנים נמצאים בחברה הערבית. "הכללית מחוברת מאוד למועצות המקומיות, לעיריות וגם למובילי דעה, זה אומר לשייח', לרבנים. בכל מבצע התחסנות אנחנו זכינו לשת"פ מדהים", מציינת ד"ר לילך צולר, המנהלת הרפואית של מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית, המופקדת על השירות הרפואי של כ-750 אלף איש. "עוד לפני החיסון השלישי, הכללית שלחה יותר ממיליון הודעות סמס שקוראות לבוא להתחסן".
אבל לתחושתך זה לא מספיק כי אנחנו רואים שיש שם בעיה "ואנחנו מוספים לכך את המעורבות של הצוותים שלנו, שיוזמים קשר עם המטופלים, מתקשרים אליהם ומעודדים אותם להתחסן, אנחנו מבינים שהחיסון הוא השינוי".

פתיחת שנת הלימודים: נערכים למבצע בדיקות לקראת סוף החופש

"מה שהכי חורה לי, הרי הזמן עובר ואנחנו מתגלגלים קדימה. החרדים פתחו את הלימודים, 300 אלף תלמידים. למה לא לעשות את הפיילוט עכשיו, לקראת פתיחת שנת הלימודים", אומר פרופ' אדלר. "אין כרגע בדיקות זמינות, מה אני אגיד לכם, עצוב".
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אומרת "מורים לא יגעו בבדיקה". מי בכלל אמור לעשות את הבדיקות הסרולוגיות? מישהו דיבר עם הקופות? בכללית ערוכים לעשות את זה?
ד"ר צולר: "בניגוד לבדיקות המטוש, הבדיקות הסרולוגיות הן בדיקות דם, אתמול פורסם המתווה שאומר שיצטרכו לעשות בדיקות סרולוגיות ועוד לא העבירו את התוכנית הסדורה. אנחנו מחכים לפרטים כדי להבין היכן הבדיקות האלה יבוצעו, בין אם בקופות או על ידי ההורים".
"מדובר בבדיקות סרולוגיות שהן אמנם בדיקות דם, אבל בדיקות מאוד-מאוד פשוטות, מהאצבע", מחדד את הדברים ד"ר איתי פסח, מנהל ביה"ח "ספרא" לילדים שבביה"ח שיבא. "המערך שיבצע את הבדיקות הסרולוגיות האלה לא יתבסס על קופות החולים, שצריכות להתמקד בחיסונים - אלא על מערך שכבר מהיום נפרש בקרב המגזר החרדי - אתרי בדיקה שיופעלו בשילוב פיקוד העורף".
איך ביה"ח שיבא יהיה אמון על 1,300,000 תלמידים שזקוקים לבדיקה סרולוגית? "בי"ח שיבא ביחד איתנו וגם מד"א וטר"ם כספקי שירותים. כבר היום נפרשות עמדות בדיקה בהתראה של שלושה ימים. אנחנו נערכים למבצע הגדול יותר של בדיקות הסרולוגיה בקרב התלמידים לקראת סוף אוגוסט. כל התשתית של פיקוד העורף תתגייס גם לעניין הזה".
יש מספיק בדיקות סרולוגיות? ויש הירתמות? כי אנחנו יודעים שהרבה מאוד הורים יתנגדו לזה מטבע הדברים. "המוטיבציה להורים לבצע בדיקות סרולוגיות היא מוטיבציה פשוטה מאוד. ילד שהסרולוגיה שלו תהיה חיובית, כלומר הוא בעצם מחלים מקורונה, יקבל תו ירוק ויהיה פטור מבידוד ויוכל להיכנס לאתרים שבהם מחויבות בדיקות מהירות בדיוק כמו מחוסן או מחלים מבוגר. וזו מוטיבציה מאוד גדולה. אני רופא ילדים, אני נפגש עם הרבה מאוד הורים, וכל ההורים שפגשתי ושמעו על האופציה הזאת שאלו: 'איפה עושים את הבדיקה ומתי', במיוחד שמדובר על בדיקה באמת מינימלית. זו לא בדיקת דם מסובכת או כואבת. זו בדיקה של שנייה וחצי, דקירה של קצה האצבע, טפטוף של טיפת דם אחת לתוך ערכה מהירה וקבלת תשובה כמעט במקום.
פרשננו, נדב איל, מדבר על כך שזה מודל שמונע בידודים, אבל הוא לא מונע הדבקה ולא באמת מגן על הילדים. מה התשובה שלך לטענה הזאת? "התוכנית שהוצגה אתמול לראש הממשלה ואושרה מבוססת על המתווה שאנחנו הצענו וגם בדקנו, בבתי ספר לאורך השנה הזאת. הוא גם מונע הדבקה חד משמעית וגם בא במטרה לקצר את הבידוד שילדים שנחשפו נדרשים לו, לאפס".
מערכות גדולות לוקח זמן להניע וה-1 בספטמבר זה עוד רגע. היום נפתחו הלימודים בחברה החרדית, ואין שם בדיקות כרגע גם פיילוט שתוכנן בבני ברק לא יצא לפועל. עם יד על הלב - אתה רואה את המתווה הזה יוצא לפועל ב-1 בספטמבר או שזה מדע בדיוני? "אני מאוד מקווה שזה לא מדע בדיוני. אני חושב שהכרחי לפתוח את שנת הלימודים במועד, הכרחי לייצר פתרון שיאפשר לילדים שלנו וגם למורים להגיע לכיתה ירוקה ובטוחה, שתאפשר להם איזשהו רצף שפוי של לימודים לאורך השנה. האם הדבר הזה מורכב? כן, השבר הזה דורש התגייסות יוצאת דופן של מדינת ישראל על כל מערכותיה. זה לא רק משרד החינוך או משרד הבריאות. זה גם העיריות, המועצות, בתי הספר, משרדי הממשלה.
"אני לא בטוח שכל יהיה מוכן, אבל מעריך שייקח לנו עד אמצע אוקטובר כדי להשלים את הכיסוי בכל הארץ. באוקטובר אנחנו נוכל לנהל את הלימודים כסדרם. בספטמבר יש מעט מאוד ימי לימודים ולכן זה נותן לנו עוד קצת זמן להיערך".

"ההתגייסות הכי משמעותית זו ההתגייסות של ההורים"

מתווה בדיקות הסרולוגיה, יש לציין, מתמקד בילדים צעירים, עד גיל 12. "לא יבוצעו בדיקות בילדים מעל גיל 12 כי הם יכולים ללכת להתחסן", מבהיר ד"ר פסח. "המתווה מיועד לילדים הצעירים, אלה שגם משאירים את ההורים בבית כאשר הם נכנסים לבידוד".
בגלים הקודמים ראינו שהיו קפסולות, ביקשו מרווחים בכיתות, דיברו על למידה בחוץ. את כל הדברים האלה אני לא רואה במתווה הזה. "אני רוצה לדייק אותך. יש שכבה שלמה בתוך המעטה, בתוך שש השכבות שמשרד החינוך הציג אתמול לרה"מ, שעוסקת בתנאים בתוך בתי הספר וגם במה שקורה בעיר אדומה אוב בית ספר שנמצא באזור אדום - איך מרווחים את הכיתות, איך מצמצים את המגעים, איך משפרים את האוורור, איך מבצעים פעילות בחוץ.
פרופ' אדלר: הרשויות המוניציפליות מעורבות בכל התהליך הזה? הרי בלעדיהן זה לא יכול לקרות. "הרשויות המקומיות והשלטון המקומי הם שותפים מלאים בבניית המתווה ולוקחים על עצמם חלק מאוד גדול ביישום שלו. יש עוד המון-המון עבודה, אף אחד לא הצהיר אתמול שיש לנו כלי שמוכן לשיגור. זה רק מתווה עקרוני, וזה היה הצעד החשוב שקרה אתמול. הפתרון טמון בשת"פ של כולם וההבנה של כולם שאין ברירה, זה המאני טיים, וזה הזמן שבו כולם צריכים לשים בצד את החיכוכים והפוליטיקה וכל הדברים שמפריעים ולהתגייס.
"ההתגייסות הכי משמעותית זו ההתגייסות של ההורים. אנחנו קוראים להורים להקשיב, לשמוע ולהבין שאנחנו גם צריכים אותם ואת שיתוף הפעולה שלהם. האחריות על החינוך של הילדים ועל הבריאות של הילדים היא בראש ובראשונה ההורים, הילדים האלה שייכים להורים ואנחנו ננסה לתת להורים כמה שיותר כללים כדי להתמודד".
פרופ' אדלר מוסיף: "אני משוכנע שההורים רוצים והבינו וראו מה קרה בשנה האחרונה לילדים שלהם שהו סגורים בבית ולמדו בזום או לא למדו בכלל ואני משוכנע שאפילו הילדים, אם תשאל אותם, יעדיפו לעשות בדיקת קורונה, שהיא כבר הרבה-הרבה פחות חודרנית ולא נעימה, מאשר לשבת בבית מאחורי המסך ולהיות בבידוד".