זגוגית השן, הידועה גם בשם "אמייל", איננה מתחדשת לעולם מאחר שאין בה תאים חיים, כך שכתמים שנוצרים בשיניים לא ייעלמו מעצמם אלא רק בעזרת טיפול מותאם. אבל למה הם נוצרים בכלל, מה ההבדל בין הכתמים השונים, ומהו הטיפול המתאים? את כל אלו מסביר רופא השיניים ד"ר אריאל סביון, מסביון מדיקל סנטר.
קראו עוד:
לדבריו, כתמי שיניים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: כתמים פנימיים (אינטרינזיים) וחיצוניים (אקסטרינזיים). "הפנימיים כלואים בשכבות העמוקות והפנימיות של השן", הוא אומר, "קשורים לרוב בגנטיקה, בפגמים בהתפתחות השיניים והזגוגית, בכליאה בזמן התפתחות השיניים כתוצאה מתופעות כגון פלואורוזיס (הנגרם מיתר פלואור) ובנטילת אנטיביוטיקות שונות כגון טטרציקלין בגיל צעיר. הכתמים החיצוניים הם בדרך כלל תוצאה של הידבקות פיגמנטים ממקורות שונים לפני השטח החיצוניים של השן, כמו שאריות מזון, קפאין, ניקוטין ועוד. הם גם קשורים בדרך כלל להרגלי צחצוח ותחזוקה בינוניים ומטה ולפני שטח מחוספסים של השן".
ד"ר סביון אומר שהשלב החשוב ביותר בטיפול הוא זיהוי ומציאה של מקור הבעיה. "רק כך ניתן יהיה לקבל תוצאות טיפול טובות ולשמר אותן לאורך זמן. שהרי אם הסיבה לכתמים נובעת מהרגלים שלנו כמו צחצוח לקוי או לקיחת תרופות מסוימות - כל עוד לא נבצע שינוי, הכתמים ישובו בחזרה".
2 צפייה בגלריה
כתמים שיניים כתמי שיניים
כתמים שיניים כתמי שיניים
"אם הסיבה לכתמים נובעת מהרגלים שלנו כמו צחצוח לקוי או לקיחת תרופות מסוימות - כל עוד לא נבצע שינוי, הכתמים ישובו בחזרה", אומר הרופא
(צילום: shutterstock)

איך מאבחנים את סוג הכתם?

הרופא מסביר שניתן לאבחן את הכתמים השונים בהתאם לגוון ההכתמה בשן:
כתמים כהים בגוון צהבהב-חום: "בדרך כלל קשורים לצביעה חיצונית ממשקאות כגון קפה, תה (בעיקר ירוק) ויין בשילוב צחצוח לקוי", הוא אומר. "גם עישון או לעיסת טבק גורמים לכתמים מסוג זה. שיני חלב שהזדהמו או נפגעו עלולות לפגוע בשיניים הקבועות שמתחתן ולגרום לכתמים חומים פנימיים בהן".
כתמים חומים או לבנים: "קשורים לרוב בתהליך הסתיידות פגוע שגורם לשכבת האימייל של השן להיות רכה מדי עם נטייה להתקלף (אמייל היפוקלציפייד) ולחשוף כתמים חומים או לבנים".
כתמים צהבהבים בהירים או שחורים: "מעידים על הצטברות של אבנית על גבי השיניים".
כתמים כתומים: "נפוצים בגבול החניכיים בעיקר אצל ילדים עם צחצוח לקוי, נובעים משאריות מזון ומחיידקים כרומטוגניים".
כתמים ירוקים: "נדירים יותר, קשורים לחשיפה לניקל ולכספית ולנוכחות חיידקים פלואורסצנטים ופטריות. מופיעים בעיקר אצל ילדים".
"הדרך האולטימטיבית להעלים כתמים בשיניים היא לצפות אותן. טיפול דנטלי קוסמטי יכול לשנות צורה, צבע ומיקום שן באופן מיידי ויעיל. ציפויי חרסינה עמידים ביותר בפני צביעה חיצונית ומסוגלים לכסות כמעט כל צביעה פנימית"
כתמים שחורים: "מדובר בכתמים חיצוניים שלעיתים מופיעים כפס שחור לאורך החניכיים. נפוצים אצל ילדים, וקשה להיפטר מהם. גם ביקור תכוף אצל שיננית איננו מספיק, כי בנוכחות שילוב ספציפי של רוק וחיידקים עם אהדה לצבע השחור, הכתמים חוזרים במהרה. הכתמה זו קשורה לצחצוח לקוי ולעיתים לתזונה שמעודדת ריבוי חיידקים 'צבעוניים' אלו. מי פה מסוג כלורהקסידין, הנפוצים בשימוש לאחר ניתוחי פה, יגרמו לצביעה שחורה ולכן אינם מומלצים לשימוש יומיומי".
כתמים לבנים: "בדרך כלל מדובר בכתמים פנימיים שנוצרו במהלך התפתחות השן. אצל ילדים עם שיניים חלביות, נפילה או מכה חזקה עלולות לדחוף את השן החלבית פנימה, לפגוע בנבט של השן הקבועה ולגרום לכתם לבן שיופיע מיד עם בקיעת השן הקבועה. הכתמים יכולים להיגרם גם מצריכת יתר של פלואור ומפגמים שונים בהתפתחות הזגוגית".
כתמים כחולים אפורים: "קשורים בדרך כלל לחשיפה למתכות או לתרופות כגון טטרציקלין במהלך התפתחות השיניים. גם נטילת אנטיביוטיקה מסוג זה במהלך ההיריון עלול לגרום להתפתחות שיניים מוכתמות אצל הילדים".
כתם חום אפרפר: "מופיע בשן שנמצאת במצב של ריקבון בשל פעילות חיידקים. במקרים כאלו עלול להופיע גם כתם לבן, שבהמשך יהפוך לחום".
כתם כסוף שחור: "עלול להופיע כתוצאה מהימצאות שחזורי אמלגם, העשויים מסגסוגת של מתכות. זו משתקפת דרך קירות השן, שהם מעט שקופים, ונראית כמו כתם כסוף עד שחור".
כתם חום: "מופיע כשיש דימום ברקמה הפנימית ביותר בשן, 'מוך השן', או כתוצאה מדימום באחת התעלות השן במהלך טיפול שורש".
כתם אדום: "עלול להיגרם מהשתקפות של מוך השן כתוצאה משחיקה של האימייל או לאחר שבר בשן".
2 צפייה בגלריה
כתמים שיניים כתמי שיניים
כתמים שיניים כתמי שיניים
"שוקלים לעבור הלבנה? חשוב לבדוק את מקור הכתמים על מנת לוודא שהיא תהיה יעילה"
(צילום: shutterstock)

איך מטפלים בכתמים?

ד"ר סביון אומר שיש לשנות הרגלים מזיקים ולאמץ אחרים:
  • להקפיד על צחצוח שיניים יסודי ועל שיפור תחזוקת פה נכונה.
  • לעבור ניקוי מקצועי אצל שיננית מדי שלושה עד שישה חודשים, בהתאם לצורך.
  • הלבנת שיניים יעילה בעיקר בשיפור גוון במקרים של צביעות פנימיות. הלבנה בשיטת Led מקנה תוצאות מידיות. חשוב לבדוק את מקור הכתמים על מנת לוודא שההלבנה תהיה יעילה.
  • לעבור מיקרואברזיה: טיפול להסרת כתמים שלא ניתנים להסרה בניקוי אבנית או בהלבנה. הטיפול משלב חומצה ומכשיר ייעודי המעסה את השיניים ביעילות. רופא השיניים מבודד את השיניים באמצעות סכר גומי, מורח חומצה ייחודית על גבי השיניים, ובעזרת המכשיר משפעל את החומצה ומעסה את השיניים עד להסרה יסודית של הכתמים. התהליך אינו כרוך בכאב או ברגישות ומתבצע ללא זריקת הרדמה. לאחר הטיפול השן נעשית עמידה וחלקה יותר, כך שחיידקים לא יכולים להיצמד אליה בקלות.
  • לעבור ציפויים ישירים וציפויי חרסינה. הדרך האולטימטיבית להעלים כתמים בשיניים היא לצפות אותן. טיפול דנטלי קוסמטי יכול לשנות צורה, צבע ומיקום שן באופן מיידי ויעיל. ציפויי חרסינה עמידים ביותר בפני צביעה חיצונית ומסוגלים לכסות כמעט כל צביעה פנימית.
  • לעבור לייזר בשילוב פלורוסנציה. זהו טיפול תחת מיקרוסקופ דנטלי בגישה זעיר פולשנית. במהלך הטיפול נעשה שימוש בתאורות שונות ובלייזר ארביום המאפשרים הסרת כתמים מדויקת בלי לפגוע בחומר שן בריא, ללא שימוש במקדחה ולעיתים ללא הרדמה מקומית כלל.