זמן המתנה ממוצע לניתוח של שלוש עד חמש שנים, טרטורים, סחבת בלתי פוסקת ואפשרויות מצומצמות – זוהי ההתמודדות של כל פונה לוועדה לאישור ניתוחים להתאמה מגדרית (שינוי מין) של משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
הודיה בן־שמעון
הודיה בן־שמעון
הודיה בן־שמעון. תובעת בדרישה להקדים ניתוח לשינוי מין
(צילום: יריב כץ)
כעת החליטה הודיה בן־שמעון, אישה טראנסית מקריית עקרון, לנסות לעשות סוף לתופעה. בסיוע ארגון "רופאים לזכויות אדם" היא תובעת את קופת החולים שבה היא מבוטחת בדרישה להקדים את הניתוח שלה, ובמקביל פונה לשר הבריאות ניצן הורוביץ, ההומו הראשון מחוץ לארון שמחזיק בתפקיד, בבקשה להסדיר את פעילות הוועדה.
"פניתי לוועדה בסוף 2019", מספרת בן־שמעון, "במשך שנה וחצי נפגשתי עם פסיכולוגית ועם כל הרופאים בוועדה, בהם אורולוג, רופאת נשים, מנתח ואנדוקרינולוג. בחודש יוני 2020 קיבלתי תשובה שאני מתאימה לניתוח – והמועד שנקבע לו הוא מאי 2024. הייתי מאושרת מהאישור, אבל לא הבנתי למה זה לוקח כל כך הרבה זמן. למה לא נותנים עוד תקנים ולא מכשירים עוד מנתחים כדי שיעזרו לאנשים כמוני? לכן החלטתי לתבוע. בשבילי, אך גם בשביל שאר הנשים הטראנסיות. המצב בישראל אבסורדי: יש רק מנתח אחד שעושה את הניתוח הזה, והוא מתבצע פעמיים בחודש".
בגלל התורים הארוכים נשים טראנסיות רבות מעדיפות לעבור את הניתוח בחו"ל, בעלות של יותר מ־100 אלף שקל. "אין לי את הכסף הזה", מודה בן־שמעון, "אני מבקשת משר הבריאות שינסה לחפש פתרונות לזמן ההמתנה הזה. לא יכול להיות שכל אחת תחכה ארבע שנים. אני כלואה בגוף שנולדתי בו וזה מקשה עליי להתקדם מהרבה בחינות".
בכתב התביעה של "רופאים לזכויות אדם" נכתב כי "זו אינה תביעה ל'קיצור תורים', או להעדפת התובעת על פני טראנסג'נדרים אחרים. התביעה היא לפתרון מצוקה ולתיקון העיוות הקיים בכל הנוגע לזמן המתנה בלתי סביר של טראנסג'נדרים לניתוח תחתון, העומד כיום על כארבע שנים".
עו"ס מיכל סטולר מפרויקט "גילה" להעצמה טראנסית הוסיפה: "המצב הוא שיש תורים מאוד ארוכים לניתוחים תחתונים, שנעשים רק בשיבא. זה משהו שאנחנו מדברות עליו כבר שנים, אך משרד הבריאות לא נותן מענה. אני מקווה שעכשיו נמצא אוזן קשבת... גם האופציה של ניתוחים יקרים בחו”ל פחות זמינה כעת בגלל הקורונה. אנחנו לא כל כך רואים את זה עדיין, אבל בעתיד אולי נראה התארכות אפילו יותר גדולה של התורים בישראל. הביקוש לניתוחים הללו עולה כל הזמן. שלחנו מכתב לשר הבריאות החדש וביקשנו פתרונות אך עדיין לא קיבלנו תשובה”.