אני שוכבת על מיטת הטיפולים, הראש ממוקם בפתח ייעודי ואמיר לימור, המדקר ממכבי טבעי, מחדיר 13 מחטים דקות וגמישות לעור באזור הגב התחתון שלי וגם בקרסול. דקירות? אני כמעט לא מרגישה כלום. "יכול להיות שטף דם במקרה של פגיעה בכלי דם או כאב במקום הדקירה כמה ימים אחרי הטיפול", מציין לימור כנדרש בפרוטוקול, משאיר לידי לחצן מצוקה ויוצא חרש מחדר הטיפולים.
למה בכלל הגעתי לשם? באתי לבדוק מה יש לרפואה המשלימה להציע לכאבי גב שהחלו פוקדים אותי, ושולחים גם אותות לרגליים. "פעמים רבות, לחץ על העצב בחוליות L4 ו-L5 משפיע ומקרין על כאבים באזור הרגליים", מסביר לי ד"ר קובי בר מרשת מכבי שירותי בריאות במפגש האבחון הראשוני, "ומטרת הטיפולים היא לשחרר את הלחץ בנקודה הזו".
דיקור סיני ד"ר קובי בר
מה האפשרויות? "דיקור, רפלקסולוגיה, שיאצו, טווינה – טיפולים שמטרתם להזרים דם לאותו אזור ולהביא לשחרור. האפקטיבי ביותר יהיה לשלב דיקור וטיפול מגע. הדיקור נותן רוגע לגוף ומאזן אותו – הורמונלית, אנרגטית, והטיפול במגע נותן את אפקט השחרור במקום עצמו".
מה קורה בזמן הדיקור? "הדיקור הסיני עובד על נקודות, מרידיאנים, צמתים. כאשר אתה מחדיר את המחט לנקודה מסוימת – אתה למעשה משפיע על מסלול האנרגיה ופותח את הנקודה החסומה. המטרה בדיקור היא להביא לרוגע בגוף, לאזן אותו מבחינה הורמונלית ואנרגטית ולטפל גם בכאב עצמו, כך שהטיפול אפקטיבי מאוד. יש לנו ניסיון טוב ומגובה במחקרים ביעילות בכל הקשור לגיל המעבר ולכאבים אורתופדיים. חשוב לבוא עם אורך רוח וסבלנות לתהליך".
טיפולי דיקור בקופות החולים מעודכן 2024

הטיפול מתייחס גם לתסמינים שאיתם הגיע המטופל, אך גם לשורש הסיבה להופעתם. כדי לראות הטבה ראשונית, מסבירים המומחים במכבי, נדרשים בדרך כלל בין ארבעה לשישה טיפולים. מומלץ להמשיך במספר טיפולים נוספים, על מנת למנוע הישנות של התסמינים.
איך זה עובד בפועל? "אנחנו נותנים לגוף זמן להגיב לתהליך. לאחר חמישה טיפולים הייתי מזמין אותך לראות אם יש שיפור, ולפי זה מוסיף או משנה את הטיפול. לפעמים יש החמרה בהתחלה, שגם היא חלק מהטיפול. זה אומר שהגוף הגיב לטיפול, ומשם זה יתקדם הלאה".
דיקור סיני אמיר לימור
המחטים יכולות להיות ארוכות או קצרות ומשך הדיקור, מסביר אמיר המדקר, הוא פונקציה של מטרתו בשילוב עם מאפייני המטופל. "אם מישהו מגיע עכשיו עם כאב אקוטי – הטיפול עשוי להיות ארוך מאוד, אפילו 45 דקות, כי יש שם איזו חסימה וצריך לפזר אותה. מצד שני, אצל ילדים, שהם אנרגטיים מאוד, הטיפול יהיה ברוב המקרים קצר מאוד. דוקרים, מוציאים, עוברים לנקודה הבאה. הטיפול יכול לקחת דקה, ובזמן הזה כבר עברנו כמה נקודות. אבל לרוב, זמן הטיפול עומד על 21 דקות".
4 צפייה בגלריה
דיקור סיני
דיקור סיני
זה לא כואב. בתוך צינור הפלסטיק מסתתרת מחט
(צילום: מעין פלג אבירם)

ממשבר האופיואידים לדיקור סיני

רק בשנה שעברה הכריז מגזין Time כי דיקור סיני הופך לטיפול מיינסטרים ברפואה. זה קרה, בין השאר, בשל הצורך למצוא שיטות טיפול לא-תרופתיות על רקע משבר האופיואידים הקשה שפרץ בארה"ב לפני כעשור והגיע גם לישראל. כך למשל, רופא הכאב ד"ר מדהאט מיכאל, שחיפש במרפאה שלו בקליפורניה תרופה בטוחה יותר ועדיין יעילה למטופליו הגיע לדיקור סיני.
למרות ששימוש בדיקור סיני קיים כבר מאות שנים, רק בעשור האחרון חל שינוי משמעותי בקבלה שלו כלגיטימי אצל רופאים ומטופלים מערביים. "כמו כל טיפול, הדיקור לא יעיל לכולם, אבל רוב המטופלים שלי שניסו אותו מצאו הקלה", סיפר ד"ר מדהאט למגזין Time. "כשהתחלתי לקרוא מחקרים, גיליתי כמה ראיות יש מאחורי הטיפול הזה, וזה גרם לי להרגיש בנוח להציע אותו כאלטרנטיבה או השלמה לתרופות נגד כאבים וטיפולים אחרים".
4 צפייה בגלריה
דיקור
דיקור
חשוב לבוא עם אורך רוח וסבלנות לתהליך
(צילום: shutterstock)
ואכן, תוצאות מגובות מחקר ורמת פתיחות הולכת וגוברת של הקהילה הרפואית, מניעות את הפופולריות של דיקור סיני כטיפול מן המניין. על פי דוח ארגון הבריאות העולמי לשנת 2021 , דיקור סיני הוא פרקטיקת הרפואה המסורתית הנפוצה ביותר בעולם, ולמרות שמדענים עדיין לא מבינים את כל הניואנסים של ההשפעה, המחקר מצביע על כך שיכולה להיות לו השפעה משמעותית במצבים מסוימים, והוא נראה מבטיח גם ביחס לאחרים.

מהו דיקור סיני?

מטרת הדיקור זהה כעת לזו שהייתה לפני אלפי שנים כשפותח לראשונה בסין : החזרת האיזון לגוף. הטיפול מבוסס על האופן שבו האנרגיה, או הצ'י, זורמת בגוף לאורך סדרה של ערוצים הנקראים מרידיאנים - בדומה לאופן שבו עצבים וכלי דם נושאים מסרים ודם בכל המערכת. לפי תיאוריית הרפואה הסינית, כל מרידיאן קשור לאיבר ספציפי, ונעיצת מחטים דקות בנקודות מסוימות לאורך המרידיאנים הללו יכולה להשפיע על שינויים מסוימים בגוף כדי להשיב את האיזון.
ההערכה של הרפואה המודרנית היא שמיקום המחטים לאורך המרידיאנים גורם לתגובות כמו שליחת יותר דם או נוזל לימפה לאיברים ספציפיים או מאפשר לשרירים להשתחרר באופן שמפחית את המתח במפרקים ובעצמות. המחטים עשויות גם לעורר ולכוונן את ויסות מערכת העצבים ולגרום לתגובת הרפיה, שמקלה על הכאב. דיקור נחשב גם ככלי המעורר את המערכת החיסונית ומסייע לשלוט בדלקתיות - שתי השפעות חיוביות בכל הגוף.
4 צפייה בגלריה
דיקור
דיקור
הדיקור מבוסס על האופן שבו האנרגיה, או הצ'י, זורמת בגוף לאורך סדרה של ערוצים הנקראים מרידיאנים
(צילום: shutterstock)
בהתאם למצב או לפציעה, הקלה עשויה להתרחש עם טיפול אחד בלבד, אבל לרוב דרושה סדרה של פגישות, במיוחד אם מדובר בבעיה מורכבת או כרונית.

יעיל בשיכוך כאבים

המחקר על דיקור סיני נרחב, ועד כה נמצאו ראיות התומכות ביעילותו עבור חלק מהמצבים, אך לא בכולם. מחקר אנליזה שפורסם בפברואר 2022 בכתב העת הרפואי היוקרתי בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) ניתח יותר מ-2,000 סקירות מדעיות של טיפולי דיקור, ומצא שהראיות החזקות ביותר ליעילות הדיקור הן בטיפול לאפזיה לאחר שבץ מוחי; כאבי צוואר, כתפיים ושרירים; כאבי פיברומיאלגיה; בעיות הנקה לאחר הלידה; כאב בגב התחתון; תסמיני דמנציה וסקולרית ותסמיני אלרגיה.
המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) מוצאים שדיקור לשיכוך כאבים הוא בעל העדויות הרבות ביותר ליעילות, במיוחד למצבים שהפכו לכרוניים כמו דלקת מפרקים ניוונית וכאבי גב תחתון, כמו גם כאב ראש מתחי. ה-NIH מציין גם שסקירה של 11 ניסויים קליניים מעלה כי דיקור סיני עשוי לסייע בתסמינים הקשורים לטיפול בסרטן, כגון הפחתת בחילות, חוסר תחושה ועקצוצים (נוירופתיה), ערפול מוחי, חוסר תיאבון, כאב אקוטי וכרוני, כמו גם אתגרי מצב הרוח הנלווים לטיפול בסרטן.
דיקור סיני עדיין רחוק מלהיות טיפול מוכח ומקובל עבור רוב המצבים – אפילו עבור אלה שמראים הבטחה. בין השאר בגלל שהמחקרים התומכים בו לפעמים אינם איכותיים, והתחום חסר פרוטוקולים סטנדרטיים שיאפשרו להעריך אותו מדעית כראוי, כך מציין הדוח האחרון של ארגון הבריאות העולמי .
לדוגמה, סקירת מחקרים משנת 2016 ניתחה מחקרים שבדקו את הקשר בין דיקור, לסמים והתמכרות. בין 83 מאמרי המחקר שנכללו בסקירה, החוקרים מצאו שינויים מהותיים באיכות המחקר, בתדירות הדיקור, כמה זמן נותרו המחטים בגוף במהלך הטיפול, באילו נקודות לאורך המרידיאנים ננעצו המחטים וגורמים נוספים שעלולים להיות חשובים. הדבר הקשה להעריך עד כמה הדיקור באמת היה יעיל. התחום גם חסר טרמינולוגיה ברורה והסכמה מקובלת על מיקומן של נקודות דיקור, כך טוענים חוקרים.
המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) מוצאים שדיקור לשיכוך כאבים הוא בעל העדויות הרבות ביותר ליעילות, במיוחד במצבים שהפכו לכרוניים, כמו דלקת מפרקים ניוונית וכאבי גב תחתון, כמו גם כאב ראש מתחי
מומחים בינלאומיים בתחום דוחפים להפוך את הניסויים הקליניים לקפדניים יותר על מנת להוכיח את התועלת של הדיקור לטיפול במצבים שונים. כמה כיוונים פוטנציאליים למחקרים עתידיים כוללים בדיקה כיצד דיקור סיני עשוי להשפיע על ויסות הורמונלי, כגון הקלה על גלי חום בגיל המעבר או טיפול באי סדירות הווסת. מחקרים מצביעים על כך שהתרגול יכול להגביר אסטרוגן והורמונים אחרים, ודיקור לבעיות גינקולוגיות הופך לפופולרי יותר. חלק מהחוקרים מתמקדים גם בחקר השפעת הדיקור על הפוריות; כמה מחקרים ראשוניים קטנים מצביעים על כך שהשימוש בו עשוי להיות קשור להיריון מוקדם יותר ולהשגת תוצאות טובות יותר מטיפולי IVF.
4 צפייה בגלריה
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
אנשים עם מיגרנות שעשו טיפולי דיקור היו בסיכון נמוך יותר לדיכאון וחרדה
(ShutterStock)
דיקור סיני לבעיות נפשיות כמו דיכאון וחרדה הוא כיוון מחקרי מרכזי נוסף, במיוחד סביב האופן שבו בעיות אלו משפיעות על הבריאות הכללית. לדוגמה, כאב כרוני נקשר לעתים קרובות לתסמיני דיכאון, ולכן חוקרים בוחנים אם דיקור סיני יכול לתת מענה לשניהם: הכאב של האדם והדיכאון שלו. כך, מחקר שפורסם ב-2020 בכתב העת Frontiers in Neurology מצא שאנשים עם מיגרנות שעשו טיפולי דיקור היו בסיכון נמוך יותר לדיכאון וחרדה, ונטו להשתמש בשירותים רפואיים בתדירות נמוכה יותר, בהשוואה לחולי מיגרנה שלא עשו דיקור.
ככל שבסיס הראיות מתרחב, סביר להניח שהפופולריות של הדיקור תמשיך לגדול. "בסופו של יום, הרופאים רוצים שהמטופלים שלהם ירגישו טוב יותר, ואנשים רבים מחפשים דרכים נטולות תרופות לבריאות", אמר לטיים רופא הכאב ד"ר מנארד. "בהתאם למצב, המחטים הקטנות הללו יכולות להשפיע השפעה עצומה".