על רקע הנתונים המדאיגים בדבר עלייה מתמדת בשיעור מחלות המין בקהילה הלהט"בית ושיעורי חולי האיידס בקרב גברים הומוסקסואלים, נפתחה בשבוע שעבר המרפאה הגאה של הכללית בגן מאיר בתל אביב.
ד"ר גל וגנר קולסקו, מנהל המרפאה הגאה, זה לא אמור להיות מובן מאליו שיש מרפאה כזו? "כן ולא. זה מובן מאליו כי מרפאת גן מאיר של הכללית הוקמה כבר לפני 12 שנים. אז אנחנו המון המון זמן פה. מה שקרה עכשיו זה שהביקוש הולך ועולה, הצרכים הולכים ועולים, והכללית החליטה שצריך לגדול ומתוך חדר קטן הפכנו למרפאה גדולה, עם פעילות הרבה יותר ענפה, ויותר שירותים רפואיים שאפשר להעניק לקהילה, כך שנוכל לתת מענה הרבה יותר טוב גם לבעיות רפואיות ועוד יותר חשוב, למנוע בעיות רפואיות".
לכאורה, ב-2021, האנשים שבאים אליכם אמורים למצוא דלת פתוחה גם במרפאות רגילות, אז למה בעצם צריך את זה? "את כל כך צודקת וזה באמת נכון, ובכובע השני שלי, כיו"ר החברה לרפואת להט"ב בהסתדרות הרפואית, אלו דברים שאנחנו פועלים בהם בלי סוף. בפתיחת המרפאה סיפרתי על שני מטופלים. הראשון, גבר בן 75 שהגיע אליי ביום שהוקמה המרפאה, לפני 12 שנה, והתיישב בחדר שלי עם דמעות בעיניים ואמר לי: 'ד"ר, זו פעם ראשונה בחיים שאני יכול לספר ולהגיד מי אני באמת ולקבל עזרה'. הסיפור השני היה על נערה טרנסג'נדרית, שהגיעה אליי למרפאה החדשה בגן מאיר לפני שבועיים. היא הגיעה מרמת הגולן כדי לקבל טיפול במרפאה בתל אביב.
"אז זה נכון, וגם שר הבריאות אמר את זה, שאנחנו צריכים להכשיר את כל הצוותים כדי שבכל מקום בארץ יוכלו לתת טיפול נאות וטוב ללהט"בים. במקביל, אנחנו צריכים גם לתת את המקום הבטוח הזה, שגם יהיה דגל מקצועי ומוביל את התחום של רפואת להט"ב, וגם יהיה 'מקום מפלט' או מרחב מוגן לאנשים שלא מוצאים את עצמם במערכת הבריאות בינתיים".

איידס: עלייה בשיעור הנדבקים מקרב הקהילה

השקת המרפאה החדשה באה על רקע נתונים מדאיגים בנושא מחלת האיידס, כאשר קבוצת ה-MSM (גברים השוכבים עם גברים) נותרת באופן עקבי קבוצת הסיכון הגדולה ביותר לחלות ב-HIV, כך על פי נתוני "בלה דואגת", זרוע ההסברה והמניעה בקהילה הגאה של הוועד למלחמה באיידס.
על פי דיווחי משרד הבריאות, שיעורם של ה-MSN מקרב הנדבקים באיידס נמצא במגמת עלייה מאז שנת 2018: 29% מסך הנבדקים בשנת 2018, 31% מסך הנדבקים בשנת 2019 ו-35% מסך הנדבקים בשנת 2020. נתונים אלו מטרידים את אנשי הוועד למלחמה באיידס, מה גם שהם באים כמעט חמש שנים לאחר שנכנס לשימוש טיפול מונע הדבקה לפני ואחרי חשיפה (PrEP) שניתן היום לצד אסטרטגיות מניעה מתקדמות ביותר הכוללות גם בדיקות וטיפול תרופתי.
ממשאל אינטרנטי קהילתי של "בלה דואגת" שנערך בחודש שעבר בקרב להטב"קים המקיימים יחסי מין עם גברים, עלו הנתונים הבאים:
  • 34% מהנשאלים דיווחו שהם נוטלים פרפ, אך כ- 18% מתוכם עושים זאת רק סביב אירוע נקודתי ולא באופן יומיומי, (דרך התוויה שאינה מאושרת בארץ).
  • 50% מאלו שאינם נוטלים פרפ, לא משתמשים בקונדום בקביעות.
  • 46% העידו על עצמם כי קיימו מין שאינו מוגן מפני HIV בשנתיים האחרונות.
  • 73% מנוטלי הפרפ דיווחו כי נדבקו במחלת מין כלשהי מאז תחילת הטיפול.
  • רק 40% מהנדבקים במחלות מין מבין כל המשתתפים עדכנו את כל הפרטנרים שלהם.
  • 55% מאלו שאינם נוטלים פרפ מדווחים שהופעל עליהם לחץ מצד פרטנר שנוטל פרפ לקיים מין לא מוגנים.
  • 28% מאלה שאינם נוטלים פרפ ציינו כי הסיבה העיקרית לכך היא עלותו הגבוהה.
  • 18% ממשתמשי הפרפ דיווחו שהתחילו טיפול עקב כך שקשה למצוא פרטנרים לסקס עם שימוש בקונדום.
  • 41% דיווחו שקיימו יחסי מין תחת השפעת סמים בשנתיים האחרונות.
  • לפחות אחד מחמישה דיווח שהפרטנר שלו הוריד את הקונדום במהלך יחסי מין ללא רשותו ו/או ידיעתו.
"הנתונים העולים מהמשאל אינם מפתיעים את כל מי שעוסק ברפואת להט"ב", אומר ד"ר קולסקו, "והם מחזקים את הצורך של הקהילה הגאה לקבוע גבולות ברורים בכל הנוגע ליחסי מין גם בהיבטים הקשורים למניעת מחלות. המשאל מראה שגברים רבים חשופים ללחץ מצד פרטנרים להורדת קונדום כמו גם לחצים אחרים, זה חייב להדליק נורה אדומה אצל כולנו. אני בטוח שהקהילה גאה שידעה ויודעת שנים רבות של התעמרות, פגיעה ואפליה תדע גם עכשיו ליצור לעצמה כללים שיאפשרו כבוד הדדי, רק כך נוכל לצעוד קדימה עוד יותר למקום של בריאות פיזית ונפשית כאחד" .