צפו בפודקאסט המצולם:
האם גם אתם חוששים בכל כאב ראש חולף שהנה, הפעם הדבר הזה ממש מסוכן ואולי זה הזמן להתפנות לבית החולים? אתם לא לבד, כמובן. בדרך כלל אחרי כדור נגד כאבים, שתיה מרובה ומנוחה, כאב הראש יחלוף אבל האם תצליחו לזהות כאב ראש המצביע על סכנה, אם יופיע אחד כזה? דנה רון ופרופ' איתמר רז אירחו באולפן הפודקאסט "משחקי בריאות" את ד"ר עובד דניאל, נוירולוג, מנהל המרפאה לכאבי ראש ופנים באיכילוב כדי להבין מתי בדיוק מגיעים אליו מטופלים ומה אפשר ללמוד ממנו על כאבי ראש רגילים וכאלה שהם הכל חוץ מרגילים.
"כאב הראש הנפוץ באוכלוסייה זה כאב ראש שאנחנו קוראים לו כאב ראש ממתח. הוא לא נובע ממתח נפשי אבל זהו כאב ראש שאנחנו לא יודעים מה גורם לו אבל הוא הכי נפוץ באוכלוסייה", אומר ד"ר דניאל. האזינו לפודקאסט המלא:

אם כך, מתי כאב ראש צריך אולי להדאיג אותנו? "אם למשל כאב הראש מופיע בצורה חדה פתאומית על פני כל הראש, כמו חבטה, לא כמו דקירה", מסביר ד"ר דניאל, "זה כאב ראש חזק על פני כל הראש, שמתפתח ומגיע לשיא העוצמה, כשאנחנו אומרים שמתפוצץ לנו הראש. אם מופיעות גם בחילות והקאות, זה משהו שצריך להדאיג אותנו מאוד ויש לפנות לחדר מיון. זה עלול להיות שטף דם מוחי".

ד"ר דניאל מסביר שגם קישיון עורף עלול להצביע על בעיה אקוטית. איך בודקים קישיון עורף? אם יש כאב ראש חזק או מחלת חום המצביעה על זיהומיות, צריך לקרב את הסנטר לבית החזה. במידה ולא מצליחים, המצב עלול להצביע על בעיה, שמחייבת אותנו להגיע אל בית החולים.
כאבי ראש ראשוניים ושיניוניים
את כאבי הראש מחלקים לכאבי ראש ראשוניים, שלא יודעים להצביע מה גורם להם וכאבי ראש שניוניים, שהם על רקע משהו ממשי. "כאבי ראש השניוניים מגיעים על רקע דלקת של מערות הפנים – סינוסיטיס, על רקע דלקת קרום המוח, על רקע דימום מוחי, על רקע מום של כלי דם, על רקע גלאוקומה - לחץ עיני מוגבר, בעיות צוואריות או כאלה שהמקור שלהם הוא דנטלי, מהשיניים", מסביר ד"ר דניאל. כאבי ראש ראשוניים יכולים להיות ממקורות של כאב, מתח או מיגרנה, שהיא מחלה הרבה יותר דרמטית וסוערת ומשביתה את האדם, מנטרלת אותו מכל תפקוד", הוא מסביר את ההבדל.
איבחון רפואי של כאבי הראש
ד"ר דניאל מסביר גם כיצד הוא מתחקר את המטופל שמגיע אליו. תחקור זה עשוי ללמד, גם אותנו, לא מעט. "הדבר הכי חשוב שצריך לשאול מטופל שנכנס זה קודם כל מתי הופיע כאב הראש לראשונה ואם זה משהו שהוא לא מכיר מהעבר", מסביר ד"ר דניאל. "אחר כך אני שואל אותו אם יש סימפטומים נלווים מלבד כאב הראש שחשוב לדעת - בחילות, הקאות, אם יש רגישות לאור, רגישות לרעש".
סיכון לוואי לכאבי ראש
אנשים הנוטים לכאבי ראש תכופים או מגרנות, נוטים להשתמש במשככי כאבים. הבעיה עלולה להיווצר כתוצאה מכך שמשככי הכאבים יגרמו להתמכרות. למעשה, 10 ימים של נטילת משככי כאבים באופן רצוף עלולה להוות בעיה. אפילו עלול להיווצר כאב ראש מעודף שימוש במשככי כאבים. "כדי למנוע את זה", מסביר ד"ר דניאל, "יש להפסיק את השימוש במשככי הכאבים ולקחת סוג אחר, שהמוח עדיין לא מכיר".
חדשנות טיפולית במיגרנה
ד"ר דניאל מצביע גם על הדור החדש של תרופות נגד כאבי המיגרנה, ששינו את הטיפול בה באופן משמעותי עבור המטופלים והרופאים גם יחד. "אנחנו נמצאים בעידן חדש לטיפולים מונעים במיגרנה. למשל, יש לנו תרופות ביולוגיות המכילות נוגדנים מונוקלונלים שמעכבים חלבון שגורם להיווצרות של הדלקת בקצות העצבים במיגרנה. התרופות הביולוגיות האלה שינו את עולמנו בגלל שהן ניתנות בהזרקה תת-עורית, פעם בחודש, במקום לקחת כדורים כל יום והיעילות שלהן מצויינת וכמעט ואין להן תופעות לוואי", הוא מחדש.
חשיבות אורח חיים תקין
שינויים באורח החיים עלולים להוות טריגרים לכאבי ראש. "כל שינוי באורח החיים יכול לגרום לכאב ראש - חסך שינה, עודף שינה, אם לא ישנים בשעות קבועות, אם לא אוכלים בצורה מסודרת לאורך היום בשעות קבועות, אם מדלגים על ארוחה, אם צמים וכדומה", מסביר ד"ר דניאל. "אנחנו לא יודעים בדיוק מה המנגנון שאחראי לכך אבל כנראה שיש השפעות על האזור בההיפותלמוס במוח, זה האחראי על וויסות החומרים הבסיסי וכל שינוי בו גורם ליציאה מאיזון", הוא מסביר את החשיבות של איזון באורח החיים גם לראש.
כאבי ראש בעת מלחמה
גם למצב בו אנחנו נמצאים לאחרונה יש השפעה על כאבי הראש, מסתבר. "אנחנו רואים עלייה משמעותית בשכיחות של כאבי הראש בתקופה הזו, לצערי הרב. אנשים מושפעים ממה שקורה בתקשורת, אנשים נחשפים לאירועים טראגיים אז רמת החרדה עולה וגם דיכאון וסטרס והדברים האלה משפיעים לרעה, ומעלים את התדירות של כאבי הראש", אומר ד"ר דניאל ומסביר שגם בעיות השינה, שרבים מאיתנו חווים לאחרונה, מעלים את התדירות והעוצמה של כאבי הראש והמיגרנות.