כשינאי שלמה הרטמן בן השנתיים עדיין לא דיבר כבני גילו, החליטה אמו, בהמלצת רופא המשפחה, לקחת אותו לאבחון במכון להתפתחות הילד. באבחון שנעשה לו על ידי קלינאית תקשורת נקבע כי הוא סובל מעיכוב בהתפתחות השפתית, וכי עליו לעבור סדרה של טיפולים. התינוק סיים את סדרת הטיפולים, אך העיכוב בדיבור נשאר, והטיפול כמעט לא סייע.
2 צפייה בגלריה
לא דיבר עד גיל שנתיים. תמונת אילוסטרציה
לא דיבר עד גיל שנתיים. תמונת אילוסטרציה
לא דיבר עד גיל שנתיים. תמונת אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
באחת הבדיקות השגרתיות במרפאה הבחין רופא המשפחה כי לינאי יש נפיחות יוצאת דופן בפה, מתחת ללשון, והמליץ לשלוח אותו לרופא פה ולסת. אמו הגיעה איתו לפרופ' עודד נחליאלי, מנהל היחידה לכירורגיית הפה והלסתות בא.ר.ם - המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג. לאחר בדיקה הבין הרופא כי מדובר ברנולה - ציסטה הנוצרת בגלל הצטברות רוק בבלוטת הרוק התת-לשונית, שנמצאת מתחת ללשון של ינאי, והיא בגודל של ביצה קטנה.
ינאי עבר ניתוח להוצאת הציסטה ובלוטת הרוק, ואמו לירונהילה מספרת שכבר למחרת הוא התחיל לדבר. "כל מה שהוא ספג במהלך השנים, הוא הצליח להוציא סוף סוף החוצה", היא אומרת."כל יום אני רואה איך הוא מתפתח".
2 צפייה בגלריה
ציסטה פה ינאי שלמה הרטמן לשון
ציסטה פה ינאי שלמה הרטמן לשון
הציסטה שצמחה בפה של ינאי שלמה הרטמן. נוצרה בגלל הצטברות רוק בבלוטת הרוק התת-לשונית
פרופ' נחליאלי אומר שמדובר במקרה נדיר. לדבריו, הציסטה נגרמה כתוצאה מחסימה של בלוטת רוק. "ייתכן שמדובר במום מולד, נשיכה או אכילה של משהו", הוא מסביר. "בדרך כלל לא ניתן לדעת את המקור לבעיה, והטיפול הנדרש הוא כירורגי".
אמו של ינאי קוראת להורים, לרופאי משפחה ולקלינאי תקשורת להיות מודעים למקרה ולהבין שאם יש בעיות בהתפתחות הדיבור, ייתכן שהן קשורות לבעיות פיזיות של חלל הפה, ויש לשלול אותן לפני ששולחים את הילד למכון להתפתחות הילד.
פרופ' עודד נחליאלי אומר שמדובר במקרה נדיר. לדבריו, הציסטה נגרמה כתוצאה מחסימה של בלוטת רוק. "ייתכן שמדובר במום מולד, נשיכה או אכילה של משהו", הוא מסביר. "בדרך כלל לא ניתן לדעת את המקור לבעיה, והטיפול הנדרש הוא כירורגי"
פרופ׳ נחליאלי מוסיף: "ההחלטה לשלוח את ינאי למכון להתפתחות הילד הגיעה לאחר ששללו בעיות באוזניים ובשמיעה. אם היו חושבים לשלול לו גם בעיות פיזיות בחלל הפה, ייתכן שהיה נמנע ממנו תהליך ארוך של בדיקות ואבחונים עד שהתחיל לדבר".