הנהלת המרכז הרפואי רמב"ם דיווחה הבוקר (יום ד') למשרד הבריאות על תקלה שאירעה היום בהליך קציר קרניות - שנעשה כאשר ניתנת הסכמה לתרומת קרניות של אדם שנפטר בבית החולים. הצוות הרפואי שביצע את ההליך, קצר בטעות קרניות מנפטר אחר בחדר נפטרים, ולא מהאדם שחתם על תרומת הקרניות.
הנהלת רמב"ם התנצלה מיד בפני משפחת הנפטר שממנו נלקחו הקרניות. מדוברות רמב"ם נמסר: "לשמחתנו, המשפחה קיבלה את הדיווח על האירוע המצער באצילות, ואף הודיעה על נכונותה בשיחה עם נציגי הנהלת רמב"ם לתרום את הקרניות שנקצרו בטעות".
1 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי רמב"ם
המרכז הרפואי רמב"ם
המרכז הרפואי רמב"ם. ארכיון
(צילום: דוברות רמב"ם)
מנהל רמב"ם , פרופ' מיקי הלברטל, הודיע כי כמו בכל מקרה של טעות רפואית מסוג זה תוקם ועדת בדיקה שמסקנותיה יועברו למשרד הבריאות. "זה מקרה מצער", אמר פרופ' הלברטל, "אנו מעריכים את האופן האצילי שבו המשפחה קיבלה את ההסבר ואת ההתנצלות שלנו, אבל הוא לא צריך לקרות ואנו נפיק לקחים".
למרות המודעות הגוברת, עדיין קיים מחסור חריף באיברים לתרומה בישראל. במשך חודשי המלחמה ניכרת עלייה גבוהה בשיעורי ההסכמות של משפחות נפטרים לתרומות איברים ורקמות, בקרב הציבור כולו ובקרב משפחות החללים. שיעור ההסכמות במצבים אלה הגיע ל-85 אחוזים בהשוואה לכ-60 אחוזים בשנים האחרונות. תקופת המלחמה הביאה גם למספר חסר תקדים של תרומות רקמות, רובן מלוחמים שנפלו בקרב. כך עולה מסיכום הפעילות השנתי של המרכז הלאומי להשתלות שפורסם לפני כשלושה חודשים.
בתחום תרומת הרקמות נרשם זינוק המיוחס בעיקר לחודשי המלחמה. כך למשל, מספר הקרניות שהונצלו הגיע ל-1,167 לעומת 993 בשנה שקדמה. תרומות העצמות והגידים עלו מארבעה ב-2022 ל-44 בשנה שעברה. בתרומות מסתמי לב וכלי דם זינק המספר מ-40 ל-70 בתוך שנה. תרומות העור עלו באופן חד מ-33 ל-86.