לאחר יותר מעשור של דיונים וסחבת בלתי נגמרת: מנכ"לי משרדי הבריאות והאוצר סיכמו היום (ה') על הקמת בית חולים ציבורי חדש בבאר שבע. ההקמה והתפעול של בית החולים החדש בבאר שבע יהיו במודל משולב של קופות החולים מאוחדת ולאומית עם בית החולים שיבא. הבעלות תהיה של קופות החולים וההפעלה תתבצע על-ידי בית החולים שיבא שעימו יתקשרו הקופות. ההחלטה תובא לאישור הממשלה לאחר החג.
‌‎בית החולים החדש שאמור להיפתח עד לשנת 2028 יכלול כ-600 מיטות. הוא יספק את מגוון השירותים שישתלבו בשירותי האשפוז והקהילה בדרום הארץ. במשרד הבריאות מעריכים שעלות ההקמה נעה בין 1.5 ל-2.5 מיליארד שקל. במשרד האוצר העדיפו שקופות החולים יקימו ויפעילו את בית החולים החדש, אולם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דחף לכיוון שיבא, ולכן נבחר מודל משולב. גם בשיבא התפשרו שכן העדיפו להקים ולנהל את בית החולים בעצמם ללא מעורבות הקופות.

מנכ"לי משרדי הבריאות והאוצר פרסמו את חוות דעתם המפורטת הממליצה לקבוע כי התכנון ההקמה והתפעול של בית החולים החדש בבאר שבע יהיו במודל משותף לקופות החולים מאוחדת ולאומית, כאשר הבעלות בבית החולים תהיה של קופות החולים, וההפעלה באמצעו בית החולים שיבא. בכך נסללה הדרך לשרי הבריאות והאוצר להעלות את הנושא להחלטת ממשלה מיד אחרי חג הפסח.
המלצה זו מגיעה בסיומה של עבודת מטה מאומצת שהובילו מנכ"לי משרד האוצר והבריאות שבה לקחו חלק משרד הבריאות, אגף התקציבים, החשב הכללי והממונה על השכר באוצר. עבודת המטה הביאה לפריצת דרך והסכמות באשר לאופן יישום ההחלטה לטובת שיפור איכות והיקף שירותי הבריאות לתושבות ותושבי הדרום, לצד המשך העמקת הטיפול בקהילה והקמת בית החולים החדש באופן המהיר, היעיל והאיכותי ביותר.
2 צפייה בגלריה
 בית חולים שיבא תל השומר
 בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא בתל השומר
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
ההחלטה, שדורשת אישור ממשלה ותוגש לה באופן מיידי, סוללת את הדרך ליישום החלטת הממשלה מ-2014 שבה הוחלט לראשונה על הקמת בית חולים חדש בבאר שבע. בכך אימצה המלצה מאותה השנה של ועדה במשרד הבריאות שבראשה עמד פרופ' ארנון אפק.
במשרד הבריאות אומרים ש"בית החולים החדש יחזק את הרפואה בדרום הארץ ויביא לידי ביטוי את היתרונות הגלומים בבעלות משותפת של קופות החולים הקטנות ומרכז רפואי בעל נסיון ויכולת למשוך אליו כוח אדם וההשפעות החיוביות של אלה על מבנה התחרות בשוק הבריאות ולצמצום פערים בגישה לשירותי בריאות בדרום הארץ".
שר הבריאות, אוריאל בוסו, אמר כי "אנחנו עושים היום צעד גדול קדימה לקראת הקמת בית חולים חדש בבאר שבע. בשורה היסטורית שתשנה את פני מערכת הבריאות שלנו לדורות קדימה. זהו מהלך חשוב לנגב, שיוביל להגדלה של המענה הרפואי בכל התחומים וישפיע באופן ישיר על כלל אזרחי ישראל. בניית בית חולים חדש בנגב הוא מהלך צודק שישפר את חייהם ובריאותם של התושבים, ויהיה מקור תעסוקה ומחקר משמעותי.
"אני שמח שהצלחנו להגיע להבנות עם האוצר לאחר שנים ומודה לשר סמוטריץ' על שיתוף הפעולה. המתווה שנקבע יעניק לנו את הכלים להוציא אל הפועל את המהלך באופן היעיל והנכון ביותר. אפעל להעלות את הנושא לאישור הממשלה בהקדם האפשרי על מנת להתחיל במלאכת ההקמה בזמן הקרוב".
2 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבריאות אוריאל בוסו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבריאות אוריאל בוסו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבריאות אוריאל בוסו בירכו על השלמת המהלך
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי )
‎שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הוסיף: "מדובר בהחלטה חשובה ומשמעותית לבאר שבע ולאזור הדרום והנגב כולו, שתשפר באופן מהותי את הרפואה בקהילה, ותקדם מתן שירותי בריאות מעולים לתושבי הדרום. צעד זה הוא חלק ממספר צעדים שנועדו להגביר את ההשקעה בתשתיות בפריפריה, ואין ספק כי הוא יוביל להגדלת האוכלוסייה באזורים אלו".
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "מדובר בצעד היסטורי לא רק עבור הנגב, אלא עבור מערכת הבריאות הציבורית בישראל. הקמת בית חולים נוסף בנגב בשיתוף פעולה בין קופות החולים לבית חולים ממשלתי משנה את פני המערכת ותביא לתושבי הפריפריה רפואה ציבורית מהטובות בעולם, בקהילה ובאשפוז. אנחנו מברכים את שרי האוצר, הבריאות את מנכ"לי משרדיהם והצוותים המקצועיים על ההחלטה החשובה אשר יוצרת את התשתית לצמצום פערי הבריאות בפריפריה ותציב את היסודות לרפואת המחר".
ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', הגדיר את המהלך "בשורה ענקית", וציין כי "שר האוצר, שר הבריאות ומנכ"לי משרדיהם נענו לבקשתנו וקיבלו את ההחלטה הנכונה למען בריאותם ואיכות חייהם של תושבי הנגב, כפי שהצגנו להם לפרטי פרטים בשנה האחרונה. עכשיו, הגיע הזמן לצאת לדרך".