משרד הבריאות הורה לעצור פרוצדורה רפואית שזוכה בשנים האחרונות לפופולריות רבה בקרב יולדות – ניתוח "קיסרי צרפתי". כך נודע ל-ynet. במסגרת הניתוח נעשה החיתוך בצדי הבטן, ולא במרכזה, כך שהצלקת בולטת פחות.
קראו עוד:
במכתב ששיגרה הערב (מוצ"ש) ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, מתבקשים בתי החולים להשהות את ביצוע הניתוחים האלו עד להודעה חדשה. "הובא לידיעתי כי בחלק מבתי החולים מבוצע הניתוח הקרוי 'ניתוח קיסרי צרפתי'", כתבה מזרחי. "עולה החשש כי הניתוח מלווה בשיעור סיבוכים גבוה מהניתוח השגרתי. בעקבות זאת, אני מנחה להשהות את ביצוע הניתוח בכל בתי החולים. המועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה תקיים דיון בנושא בשבועות הקרובים, ולאחר קבלת המלצות המועצה אעדכן אם ההנחיה שונתה".
ד"ר מזרחי הוסיפה: "בחלק מבתי החולים נגבה על ביצוע הניתוח תעריף ייחודי מכוון, שלכאורה אינו בסל השירותים המאושרים בחוק. על כן, בשבועות הקרובים ייבחן מהלך ניתוח קיסרי צרפתי אל מול הניתוח השגרתי והאפשרות לקבלת תעריף שונה".
1 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי. חלק מבתי החולים הפסיקו מיוזמתם לקיים את הניתוח הצרפתי
(צילום: shutterstock)
ההנחיה החדשה יצאה בעקבות פרסום נתונים על פגיעות בתינוקות כתוצאה מהניתוחים האלה. דיון בנושא שנערך לאחרונה באיגוד למיילדות ולגינקולוגיה גרם לבתי חולים מסוימים, בהם מעייני הישועה ואסף הרופא, להפסיק לבצע את הניתוח מיוזמתם. בין בתי החולים שעדיין מבצעים את הניתוח הקיסרי הצרפתי נמצאים בתי החולים הפרטיים בנצרת, שנשים מגיעות אליהם במיוחד כדי לעבור אותו.
ד"ר יוסף טובבין, מנהל מחלקת חדרי לידה ויולדות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, מסביר: "הניתוח נולד במרפאות פרטיות בצרפת בשנות ה-50. הרעיון: לא פותחים את חלל הבטן אלא נכנסים מהצד וכך מגיעים לרחם. יש מספר מוסדות בצרפת שאימצו את הניתוח בעשור האחרון. גם בישראל הוא נהיה פופולרי, לא ברור למה. רופאים שמקדמים את הניתוח אומרים שההתאוששות הרבה יותר קלה, אבל בספרות המקצועית אין הוכחות לכך. החילוץ של היילוד נעשה על ידי מלקחיים, ואת זה לא אוהבים לפרסם. רק מנתחים ספורים בארץ מבצעים את הניתוח הזה. רוב בתי החולים הגדולים דחו אותו, כי הטכניקה הרבה יותר מורכבת, ואין הוכחות שהתוצאות הן יותר טובות. האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה קבע שאין להמליץ לנשים על הניתוח הזה".