בשיתוף סאנופי
אצל מרבית האנשים האסוציאציה הראשונה ל"סרטן עור" היא בדרך כלל מלנומה, אבל האמת היא שמלנומה היא רק סוג אחד של סרטן עור, ובהחלט לא הסוג השכיח והנפוץ ביותר. מלנומה מתפתחת כתוצאה מחלוקה בלתי מבוקרת של התאים היוצרים את הפיגמנט שבעור (מלנוציטים). במקרים מסוימים סוג זה של סרטן עלול להיות אלים וקטלני במיוחד, אך למרבה המזל הוא אינו נפוץ מאוד. מתוך עשרת אלפים חולים מאובחנים עם סרטן עור בישראל מידי שנה, הרוב המוחלט אינו מאובחן עם מלנומה, אלא עם סרטן עור שמקורו בתאי הקשקש (SCC) או עם סרטן של תאי הבסיס (BCC).
סרטן עור שאינו מלנומה הוא פחות אגרסיבי, ובמידה והאבחנה מתבצעת בזמן, ניתן לרפא כ-95% מהמקרים. הטיפול הוא בדרך כלל כירורגי, כאשר הנגע מוסר על ידי פלסטיקאי או על ידי כירורג בניתוח פשוט.
סרטן עור שאינו מלנומה (BCC ו- CSCC) שכיח מאוד בקרב מבוגרים שנחשפו במהלך חייהם לשמש, ולרוב מופיע כמעין נגע בעור. הנגעים מופיעים בדרך כלל בחלקי הגוף החשופים לשמש בחיי היומיום – פנים, צוואר וגפיים עליונות. נגעים סרטניים מסוג זה עלולים להימצא גם אצל צעירים, אם כי בשכיחות נמוכה יותר. בעלי עור בהיר ועיניים בהירות, כאלו שנחשפו באופן מצטבר לאורך השנים לקרינה אוּלְטְרָה סגולה (קרינת UV) והסובלים מדיכוי חיסוני כמו מושתלי איברים ומטופלים בתרופות ביולוגיות חשופים יותר לתחלואה. ככלל, חשיפה ממושכת לשמש – בעיקר בגיל הצעיר – מגדילה משמעותית את הסיכוי לפתח סרטן עור בגיל המבוגר.
1 צפייה בגלריה
לבדוק את הנגעים על העור
לבדוק את הנגעים על העור
לבדוק את הנגעים על העור
(צילום: shutterstock)

נקודות אזהרה שמצריכות לגשת לרופא

במקרים בהם יש כתם, בליטה או פצע המופיע על העור ואינו נרפא חשוב לגשת לרופא לבדיקה. על פי רוב, נגע המזוהה בשלבים מוקדמים מוסר בניתוח פשוט יחסית. האבחנה אינה מסובכת מפני שלנגעים יש מראה אופייני וניתן לזהותם בבדיקה שגרתית אצל רופא באמצעות דרמוסקופיה – מכשיר עזר אופטי המאפשר לרופא לאבחן את השומות ונגעי העור בצורה מדויקת. לעיתים לצורך האבחנה תידרש לקיחת ביופסיה. הניתוח עצמו אינו מצריך אשפוז או החלמה ממושכת והוא כולל הסרה נקודתית של הנגע ושל רקמות העור הסובבות אותו. בסוגי סרטן העור שאינם מלנומה, הגידול מתפשט לאט מאוד ובדרך כלל אינו שולח גרורות, ולכן ניתן לרפא אותו על ידי ניתוח בלבד.
יחד עם זאת, ישנם כ-5% מהמקרים בהם סרטן עור שאינו מלנומה עלול להיות מסוכן. במקרים בהם הנגעים על העור לא הוסרו בשלב מוקדם ולא טופלו במשך שנים ארוכות, הגידול עלול להפוך לגידול בעל פולשנות מקומית, לפגוע ברקמות עמוקות יותר, לגרום לכאב רב וסבל או לשלוח גרורות והמחלה יכולה לסכן את החולה ולהתפשט במהירות. במקרים אלו לא ניתן להסתפק בניתוח ולכן יש חשיבות גדולה לגשת לרופא מייד כשמופיע נגע חשוד על העור. בנוסף, חשוב לבצע אחת לתקופה בדיקת שגרתית שנועדה לזהות ולאתר נגעים או כתמים חשודים על העור.

פריצות דרך בטיפולים

בשנים האחרונות, חלו פריצות דרך מדעיות בטיפול בסרטן עור שאינו מלנומה וגם במקרים שבהם הגידול התגלה בשלב מתקדם וישנן גרורות, ניתן לטפל בחולים, להביא לריפוי חלקי או מלא ולהאריך את חייהם. בארסנל הכלים של האונקולוג ניתן למצוא הקרנות וכימותרפיה, טיפולים ביולוגיים, ולצידן, טיפולים מסוג אימונתרפיה – טיפולים שפועלים על מערכת החיסון וגורמים לה לזהות את הגידול כ"אויב" ולהילחם בו. באמצעות הטיפול התרופתי ניתן לעיתים להביא לריפוי מלא, או להקטין את הגידול, ולהביא אותו למצב בו ניתן להסירו באמצעות פעולה כירורגית.
בסרטן עור של תאי בסיס, בשלב מתקדם (גרורתי או פולשני) עד לאחרונה הטיפול העיקרי התבסס על טיפולים ביולוגיים אשר מעכבים מסלולים ביולוגיים בתאי הגידול ובכך מביאים לעצירת התפתחותו. דוגמה אחת כזו הן תרופות מסוג "מעכבי מסלול קיפוד" – תרופות שחוסמות את פעילותו של חלבון מסוים ומעכבת את התפתחות הגידול הסרטני.
בשנים האחרונות נוספו גם טיפולי אימונותרפיה. התרופה האימונית נצמדת לחלבון PD-1 המצוי על פני תאי T של מערכת החיסון, ומונעת את הקישור שלו לחלבונים המדכאים את המערכת החיסונית הנמצאים על גבי הגידול הסרטני. בכך, התרופה מעודדת את יכולתם של תאי ה-T לזהות את התאים הסרטניים ולהשמידם ולמעשה מאפשרת למערכת החיסון עצמה להילחם בגידול. לעיתים יידרש המשך טיפול ע"י הסרת הנגע בניתוח אולם לעיתים ניתן להסתפק בטיפול האימוני בלבד.
סרטן העור שאינו מלנומה שכיח מאוד, והוא ניתן לזיהוי באופן פשוט יחסית באמצעות בדיקה שגרתית. במרבית המקרים בהם מתגלה גידול סרטני על העור, ניתן להסירו באמצעות ניתוח בלבד וללא צורך בהתערבות נוספת. לאבחון המוקדם בסרטן עור שאינו מלנומה יש חשיבות אדירה – זיהוי מוקדם של פצע שאינו מחלים, או נגע חשוד מצריך פנייה לרופא עור ולבצע אבחון. יחד עם זאת, גם במקרים בהם הסרטן לא אובחן בזמן והפך לגרורתי, כיום ישנם פתרונות וטיפולים שיכולות לסייע למטופל.
למידע נוסף או שאלות, יש לפנות לרופא המטפל.
הכותב הינו אונקולוג מומחה לאימונו-אונקולוגיה ולמלנומה במכון אלה למלבאום במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי