100 ימים לאחר תחילת המלחמה, מפרסם היום (א') משרד הרווחה עדכון על אודות הטיפול בחטופים ששבו לישראל משבי חמאס. ל-54 חטופים הוצמדו מטפלים מביטוח לאומי, פסיכולוגים, מטפלים בתרפיה אמנותית ואנשי מקצוע טיפוליים נוספים. כמו כן, כל השבים עדיין מטופלים במערכת הבריאות כאשר 85 עדיין תחת פיקוח של אחות בקהילה ואילו שתיים עדיין מאושפזות בבתי החולים.
2 צפייה בגלריה
האו"ם צלב אדום עזה
האו"ם צלב אדום עזה
העברת חטופים ברכב של הצלב האדום. ארכיון
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

27 עברו למלונות, 18 שבו לבתיהם

משרד הרווחה והביטחון החברתי גם עדכן על מספר החוזרים שעברו למלונות או חזרו לבתיהם לאחר שחרורם מבתי החולים. על פי הנתונים, רק 18 איש חזרו לביתם. 27 איש עברו להתגורר במלונות והתאחדו עם הקהילה שלהם, בשעה ש-26 חטופים עברו להתגורר אצל קרובי משפחתם. תשעה שכרו דירה ואילו שלושה מתוך האזרחים הוותיקים שחזרו מהשבי שוכנו בבתי דיור מוגן.
באשר לילדים, משרד הרווחה מדווח כי לצד הסיוע הסוציאלי, 21 ילדים חזרו למערכת החינוך. חלקם במקום מגוריהם וחלקם יחד עם שאר ילדי הקהילה שלהם שפונתה וכעת נמצאים במסגרות חינוך אחרות.
עוד לפני חזרתם לארץ, הוכנו תדריכים לאנשי המקצוע של משרד הרווחה כיצד לקלוט חטופים לפי מאפייניהם האישיים, גילם ומצבם משפחתי. "הכנת התדריכים סייעה לעו"סיות במחלקות לשירותים חברתיים ללמוד על מצבו של החטוף או המשפחה בה הן מטפלות, וזאת כדי לגשת אליהם בצורה הטובה והמקצועית ביותר ולסגל להם שגרת חיים נורמלית ככל האפשר", כך לפי משרד הרווחה.
2 צפייה בגלריה
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים. קוראים לחזרתם של כל החטופים
(צילום: יריב כץ)
במקביל לכך, אנשי המקצוע של משרד הרווחה ביחד עם מכון חרוב, חיברו פרוטוקול ראשון מסוגו בעולם, ובו מפורטים כל שלבי הסיוע לילדים ששבו מהשבי. הפרוטוקול מהווה קו מנחה בטיפול וסיוע לילדים, אוכלוסייה בעלת מאפיינים וצרכים ייחודים. פרוטוקול טיפולי דומה הוכן עבור אזרחים ותיקים וכולל בתוכו כללי טיפול ייחודיים להם.
מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "העובדות הסוציאליות של המשרד גיבשו סל שירותים טיפולי ייעודי לכל אדם על מנת להקל על השבים את ההתאקלמות ככל שניתן. נמשיך להעניק סיוע לכל אזרח שחזר מהשבי אין זה משנה היכן הוא נמצא. הם גיבורים ואנו מחבקים אותם".
שר הרווחה, יעקב מרגי: "משרד הרווחה נערך מבעוד מועד להעניק לחטופים שחזרו מהשבי מעטפת טיפולית וסוציאלית שתסייע להם להתאושש מהחוויה הקשה בשבי. נעשתה עבודת מטה יסודית, לכל חטוף וחטופה שחזרו מהשבי הוצמדו עובדים סוציאליים שעברו הכשרות ייעודיות והוכן תדריך מקצועי מפורט לפרטי פרטים לחיילים ולכלל הגורמים שקיבלו את הילדים שחזרו מהשבי וזאת כדי להעניק להם את הטיפול הטוב ביותר. יחד עם כל עם ישראל אנו מצפים ומתפללים לשובם הביתה של כל החטופים שנותרו בשבי".