עם העלייה במספר המאומתים, בדיקות קורונה ביתיות (אנטיגן) נותרו דרך שימושית אך לא מושלמת להפחתת הסיכון. במגזין האמריקני אטלנטיק מציינים השבוע שישה דברים שכדאי לשים לב אליהם עכשיו:
קראו עוד:

1. עם הבדיקות המהירות, אנחנו מחליפים דיוק בנוחות

במערכת הבריאות יש העדפה לבדיקות מעבדה PCR, בשל השאיפה לדעת מעבר לכל ספק האם יש עדות להימצאות הנגיף ולתת את הטיפול הנכון. בדיקות ה-PCR כל כך רגישות, שבאמת אפשר לסמוך על התוצאה השלילית. עם הבדיקות המהירות, תשובה שלילית היא הרבה פחות בטוחה.

2. בדיקות האנטיגן הכי יעילות כאשר לנבדק כבר יש תסמינים

רבות מהבדיקות המהירות בהן אנו משתמשים כיום בבית נועדו לאבחן את מי שחשים חולים ורוצים תשובה מהירה. בשלב מאוחר יותר הן קיבלו את אישור ה-FDA לשמש כבדיקה מסננת. יחד עם זאת, בדיקות אלה הוכחו כמדויקות ביותר לשימוש מייד עם הופעת תסמיני המחלה.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
בבדיקות המהירות, תשובה שלילית היא הרבה פחות בטוחה
(צילום: shutterstock)

3. הן פחות מדויקות כאשר משתמשים בהן לבדיקת מי שמרגיש טוב

הדברים נעשים קצת מסובכים כשאין תסמינים או חשיפה ידועה לחולה קורונה - למשל, אם אתם מצפים לתשובה שלילית כדי ללכת להופעה או לבקר את סבא וסבתא. בדיקות אנטיגן מהירות אינן מדויקות כמו בדיקותPCR במעבדה, כשמדובר באבחון נגיף הקיים בגוף ברמות נמוכות. לשם כך, אומרים מומחים, יש לבדוק שוב ושוב. ככה, אם תפספסו את הנגיף ביום שני, אולי תצליחו לתפוס אותו ביום שלישי.

4. הן עשויות להיות האפשרות היחידה שלכם

ועדיין לא כדאי לזלזל בערכן של הבדיקות המהירות. עם העלייה במספר המאובחנים, בשילוב מזג האוויר הסוער, לא כולם יכולים ללכת להיבדק במרכזי בדיקות קורונה. לאור הנגישות של בדיקות האנטיגן, ייתכן שלחלקנו יהיה נכון יותר בשלב זה לערוך בדיקה ביתית מדי יום-יומיים, כי אנחנו יודעים שהתוצאות יכולות להשתנות מהר.

5. כל הבדיקות נכונות רק לאותו רגע

בדיקות לא יכולות לחזות את העתיד. התוצאה של הבדיקה נותנת מידע על אותו הרגע בו המטוש נכנס לכם לאף. אנחנו יודעים שהנגיף הזה מצליח להשתכפל במהירות שיא, במיוחד אם אנחנו מדברים על זני האומיקרון והדלתא. אדם יכול להימצא שלילי בבוקר ולהגיע לתוצאה חיובית מובהקת עד הערב.

6. אומיקרון מסבך את העניינים אפילו יותר

במערכת הבריאות עדיין לומדים באיזו מהירות הגרסה הזו מתפשטת, הן בגוף עצמו והן בין האנשים. אבל בהתבסס על מה שאנחנו יודעים עד כה, נראה שהוא נע מהר במיוחד, וכבר יש איזשהו אינדיקציה לכך שאנשים יכולים לעבור במהירות ממצב של לא מידבקים למידבקים למדי. ואם זה המקרה, אז זה אומר שתוקפן של התוצאות השליליות פג למעשה מוקדם יותר.