עומדים לבחור מנתח? כדאי שתשקלו לבחור דווקא ברופאה: שני מחקרים שסקרו תיקים רפואיים של מאות אלפי חולים, מצאו שתוצאות הניתוחים היו טובות יותר כשהפעולה הכירורגית בוצעה על ידי רופאה מנתחת. הממצאים פורסמו בגיליון החדש של כתב העת JAMA Surgery.
עוד בנושא:
במחקר הראשון, שנערך בית החולים מאונט סיני שבטורונטו, בחנו החוקרים סיבוכים רפואיים, אשפוזים חוזרים ושיעורי תמותה לאחר ניתוח, בכמעט 1.2 מיליון חולים בין השנים 2007 ל-2019. הרשומות כללו 25 פרוצדורות כירורגיות שונות בלב, במוח, בעצמות, באיברים ובכלי הדם.
1 צפייה בגלריה
נשים מנתחות
נשים מנתחות
נשים מנתחותצ
(צילום: shutterstock)
הממצאים הראו כי 90 יום לאחר הניתוח, אצל 13.9% מהחולים שטופלו על ידי מנתח גבר נרשמו "אירועים שליליים לאחר הניתוח", מונח שכולל מוות וסיבוכים רפואיים, החל מבעיות שדרשו ניתוח חוזר, עד לזיהומים משמעותיים, התקפי לב ושבץ מוחי. מולם, שיעור הסיבוכים אצל מטופלים שנותחו על ידי נשים כירורגיות עמד על 12.5%.
חולים שטופלו על ידי מנתחות שרדו טוב יותר גם שנה לאחר הניתוח, כאשר שיעור הסיבוכים בתקופה זו עמד על 20.7%, בהשוואה ל-25% אצל מי שטופלו על ידי מנתחים גברים. כשהחוקרים בחנו רק את מקרי המוות לאחר ניתוח, ההבדל היה עוד יותר גדול: מטופלים שנותחו על ידי גברים היו בסיכון גבוה ב-25% למות שנה לאחר הניתוח, לעומת מי שנותחו על ידי נשים.
ד"ר מיכל מקל, סגנית מנהל המרכז הרפואי רמב"ם ומנתחת בכירה במערך הכירורגי, "כרופאה מנתחת אני חושבת שאחד ההסברים הוא שנשים הן יותר בפרטים הקטנים וניתוח זה אירוע שדורש תשומת לב לכל פרט, דייקנות וסבלנות"
מחקר שני, שכלל 150 אלף חולים בשבדיה ופורסם גם הוא בכתב העת Jama Surgery, מצייר תמונה דומה. החוקרים ממכון קרולינסקה בשטוקהולם סקרו את תוצאות המטופלים לאחר ניתוח להסרת כיס המרה. הם גילו שמטופלים שטופלו על ידי מנתחות סבלו מפחות סיבוכים והשהייה שלהם באשפוז הייתה קצרה יותר מאלה שטופלו על ידי גברים. נמצא כי המנתחות נטו לעבוד לאט יותר מעמיתיהן הגברים.
פרמטר נוסף בחן כמה מהמנותחים נאלצו לעבור מניתוח לפרוסקופי - בו מבוצעים נקבים זעירים והניתוח מתבצע באמצעות צינורות ומסך וידאו - לניתוח עם חתך מלא בגוף, הכולל יותר סיבוכים וההחלמה ממנו ארוכה יותר. גם כאן נמצא שלמי שנותחו על ידי אישה היה סיכון נמוך יותר לעבור מניתוח לפרוסקופי לניתוח פתוח.
ד"ר כריסטופר וואליס, שהוביל את אחד המחקרים בבית החולים בטורונטו, אמר שהממצאים צריכים לגרום למנתחים גברים להרהר בגישתם לניתוח וללמוד מהעמיתות שלהם למען המטופלים. "כמנתח גבר, אני חושב שהנתונים האלה צריכים לגרום לי ולעמיתיי לעצור ולשקול למה זה קורה", אמר, "גברים ונשים שונים באופן שבו הם עוסקים ברפואה, ואימוץ שיטות ששכיחות יותר אצל רופאות מנתחות, עשוי לשפר את תוצאות הניתוחים המבוצעים על ידי רופאים גברים".

לנשים כירורגיות תחושת מחויבות ויסודיות גבוהה יותר

ד"ר מאי בלום, שעמדה בראש המחקר השבדי, אמרה כי כמו בכל מחקר תצפיתי, יש להתייחס לתוצאות בזהירות, אך הממצאים מצביעים על כך שטכניקה כירורגית ולקיחת סיכונים עשויים להסביר חלק מההבדלים שנצפו בין מנתחים גברים לנשים: "במדינות מסוימות ישנה אמונה כללית שמנתחים גברים עדיפים על מנתחים", אמרה, "עם זאת רוב המחקרים שפורסמו בעבר מצביעים על כך שמנותחות טובות לפחות כמו מנתחים גברים, או כמו במקרה הזה אפילו קצת יותר טובות".
ד"ר מיכל מקלד"ר מיכל מקל
"המחקר הזה מצטרף למחקרים קודמים אשר הראו תוצאות ניתוחיות טובות יותר אצל נשים כירורגיות" מוסיפה ד"ר מיכל מקל, סגנית מנהל המרכז הרפואי רמב"ם ומנתחת בכירה במערך הכירורגי, "כרופאה מנתחת אני חושבת שאחד ההסברים הוא שנשים הן יותר בפרטים הקטנים וניתוח זה אירוע שדורש תשומת לב לכל פרט, דייקנות וסבלנות. בסופו של דבר יש כאן תמיכה נוספת בעובדה שרופאות נשים יכולות לבחור בכל תחום התמחות שירצו ולהגיע להישגים המקצועיים הטובים ביותר".
פרופ' רחל גרוסמןפרופ' רחל גרוסמןצילום: דוברות רמב"ם
"מחקרים בעבר כבר הראו תוצאות דומות", מסכימה איתה פרופ' רחל גרוסמן, מומחית לנוירוכירורגיה וסגנית מנהלת המערך הנוירוכירורגי ברמב"ם: "ההתמחות במקצועות הכירורגיים תופסת אותנו בשנות ה-30 לחיים. היא תובענית, ודורשת הרבה הקרבה, בעיקר ברצון להקים משפחה. המתמחים הכירורגים הגברים שואטים קדימה, ואילו נשים שמבקשות להקים משפחה, צריכות להקריב הרבה יותר, ולכן נשים שבכל זאת בוחרות במקצוע כירורגי מוצאות את עצמן הרבה פעמים בסוף ההתמחות רווקות - וזו הקרבה גדולה שלא כולן מוכנות לעשות.
"ההקרבה נמשכת גם בחיים האמיתיים אחרי ההתמחות, ולכן מי שבכל זאת מחליטה לבצע את הוויתורים, נחושה לפעמים יותר מגברים, וגם רוצה להוכיח שהיא שווה בעולם כירורגי שנשלט עדיין על ידי גברים ברובם. זה אולי מוביל לכך שיש לנשים כירורגיות תחושת מחויבות ויסודיות גבוהה יותר, שבסופו של דבר מובילה לתוצאות שלעתים טובות יותר עבור החולים".