פסח מתקרב, וכמו בכל שנה, האתגר של רובנו הוא לעבור את השבוע הזה ללא בצקים, מאפים והלחם שאנחנו כל-כך אוהבים. לפני שאתם מושיטים יד לחבילת קמח המצות או תפוחי האדמה במדף של הסופר, דעו שיש תחליפים אחרים, כשרים לחג, המכילים כמות נמוכה משמעותית של פחמימות ביחס לסוגי הקמח המוכרים, כך שגם מי שמעדיף תזונה קטוגנית או דלת פחמימות יסתדר איתם. זה הזמן להכיר את תחליפי הקמח שיכולים לשמש אתכם גם בשאר ימות השנה.
קראו עוד:

קמח שקדים/אגוזים

למעשה, כל סוג של אגוזים ושקדים ניתן לטחון דק-דק, כך שמתקבלת אבקה הדומה לקמח. הקמח המתקבל עשיר במינרלים ובשומנים מהסוג הבריא והוא דל בפחמימות. לא רוצי םלהכין בעצמכם בבית? ניתן גם לרכוש קמח מוכן בחנויות מזון בריאות או בחנויות תבלינים.
קמחים בריאים

קמח קוקוס

3 צפייה בגלריה
קמח קוקוס
קמח קוקוס
רוב הפחמימות בקמח הקוקוס הם סיבים תזונתיים
(צילום: shutterstock)
מתקבל מטחינת "בשר" הקוקוס, ייבושו והסרת רוב השומן ממנו. למעשה, רוב הפחמימות בקמח זה הם סיבים תזונתיים, אשר כידוע אינם נספגים כסוכר, ומעבר לכך - נחשבים בעלי תפקיד באיזון רמת הסוכר בדם.
בקמח זה בדרך כלל נעשה שימוש בכמויות קטנות, בהשוואה לסוגי קמח אחרים, בשל נטייתו לספוח נוזלים. שימו לב: אכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים בכמויות גדולות עלולה לגרום לתופעות לוואי לא נעימות במערכת העיכול, הכוללות נפיחות בטנית גזים ויציאות רכות.
קמחים בריאים

קמח פשתן

3 צפייה בגלריה
קמח פשתן
קמח פשתן
מומלץ לקנות את זרעי הפשתן מיד לאחר הטחינה
(צילום: shutterstock)
זרעי הפשתן מוכרים כמזון בריאותי, בעיקר בזכות תכולת הסיבים שבהם המסייעת לתהליכי עיכול, ונוכחות חומצת שומן הקשורה למשפחת אומגה 3. טחינת הפשתן הופכת אותו למעין קמח, אשר יכול לשמש לאפיית לחמים, קרקרים ושאר מאפים. מומלץ לקנות את זרעי הפשתן מיד לאחר הטחינה, בשל נטייתם להתעפש מהר וכדאי לקנות זרעי פשתן בכמויות קטנות ולשמור במקפיא. כיום ניתן למצוא לחם פשתן בחלק מחנויות הטבע, אך חשוב לשים לב לכמויות הנאכלות, על מנת להימנע מתופעות לוואי במערכת העיכול בגלל נוכחות גבוהה של סיבים.
קמחים בריאים

קמח שומשום/טחינה

3 צפייה בגלריה
שומשום
שומשום
מומלץ להשתמש בשומשום מלא
(צילום: shutterstock)
משומשום טחון ומהטחינה המיוצרת ממנו ניתן להכין שלל מאכלים, כמו לחם הטחינה המוכר. מומלץ להשתמש בשומשום מלא (הכולל את קליפת השומשום), המצטיין בערכים תזונתיים גבוהים יותר: מינרלים, כגון סידן וברזל בכמות גדולה יותר וגם תכולת הסיבים התזונתיים בו גבוהה יותר בהשוואה לשומשום הלבן.
קמחים בריאים

חג הפסח מהווה "יציאה" מהשגרה התזונתית עבור רובנו. מוצרים תחליפיים בריאים ודלי פחמימות עשויים להקל את ההתמודדות עם ארוחות החג. גם במהלך כל השנה ניתן ליהנות מסוגי קמח בריאים ומזינים אלו. סוכרתיים המבקשים לדעת מה השפעתו על הסוכר בכל אחד מהסוגים – יכולים לבדוק באמצעות מד סוכר רציף את ההשפעה האישית עליכם.
עינת מזור-בקר היא דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת