חברת הסייבר הישראלית BrandShield חשפה היום (ב') שבמהלך השנה שעברה הורידה מהאוויר יותר מ-250 אתרי אינטרנט שסייעו למכור גרסאות מזויפות של תרופות פופולריות להפחתת משקל ולסוכרת, לעומת 34 אתרים כאלו ב-2022.
BrandShield פעלה יחד עם המכון האמריקני לאבטחת תרופות (PSI), שממומן על-ידי חברות תרופות, לסגירת אתרים אלו. מנכ"ל החברה הישראלית, יואב קרן, אמר כי החברה שלו מצליחה לסגור את האתרים הללו על ידי איסוף הוכחות שמוצריהם מזויפים והגשתם לספקי השירות שמארחים את האתר. BrandShield חולקת את המידע עם רשויות האכיפה כאשר הדבר נדרש. המכון האמריקני לאבטחת תרופות מסר בדצמבר שהוא חוקר הפצת זיופי אוזמפיק בשרשרת האספקה החוקית בארצות הברית.
1 צפייה בגלריה
זריקת אוזמפיק מתוצרת נובו נורדיסק
זריקת אוזמפיק מתוצרת נובו נורדיסק
זריקות אוזמפיק. זיופים הופצו באתרים שונים ברשת
(צילום: shuttestock)
עוד דיווחה חברת הסייבר כי מתוך 279 אתרי הפארמה שנסגרו על-ידי החברה בשנה שעברה עקב מכירת תרופות המיועדות לטיפול במצבים מטבוליים, יותר מ-90% היו קשורים לתרופות מקבוצת ה"אגוניסטים לקולטנים ל-GLP-1" (קבוצת הזריקות לירידה במשקל). BrandShield גם פעלה להסרת 3,968 הצעות לרכישה בפלטפורמות החברתיות של תרופות מזויפות בכל הקטגוריות בשנה שעברה. כמעט 60% מהן נמצאו בפייסבוק.
התרופות הפופולריות אוזמפיק וגם וויגובי של חברת נובו נורדיסק והתרופות מונג'רו או טירזפטיד של אלי לילי פותחו במקור למחלת סוכרת מסוג 2 אך בהמשך התברר שהן יעילות לירידה במשקל, משום שהן מפחיתות את הרעב וגורמות לריקון איטי יותר של הקיבה. לאחר שהוכח במחקר שהתרופות הללו עשויות להוביל לירידה של 20% מהמשקל, זינק הביקוש ברחבי העולם והתרופות זכו לזיופים רבים. דיווחים על זיופי תרופות אלו התקבלו בלפחות תשע מדינות, כולל בלגיה, בריטניה, שווייץ וארצות הברית.
"לא הייתי מתפלא לראות פושעים מנסים להשתמש בפופולריות הגוברת של תרופות אלו כדי למכור עוד תרופות מזויפות", אמר יואב קרן. האתרים שנסגרו עקב מכירה של זריקות הרזיה מזויפות מהווים יותר מ-15% מ-1,655 אתרי האינטרנט שדווחו על-ידי BrandShield ב-2023 כמי שמכרו תרופות מזויפות, כולל תרופות הקשורות להורמונים, למערכת העצבים המרכזית ולטיפול בסרטן.