התורים, הבירוקרטיה והסרבול הכריעו: משרד הבריאות יעלה את הגיל המחייב בדיקות לצורך חידוש הרישיון וגם יקדם הסרה משמעותית של מחלות שבגינן עשוי רישיון הנהיגה להישלל. כך נודע ל-ynet. המהלך שיוצא לדרך ביוזמת שר הבריאות משה ארבל בוצע בשיתוף איגוד רופאי המשפחה ויוטמע מסוף החודש הנוכחי בקופות החולים.
1 צפייה בגלריה
נהגת מכונית
נהגת מכונית
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
תוקף הנוהל האחרון בנושא הוא מ-2009 ובמסגרת חוזר המנכ"ל החדש שצפוי להתפרסם בסוף החודש ויעגן את פעילות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), תוסר שורת מצבים רפואיים שבעבר חייבו דיווח של הרופא המטפל. במקביל, הגיל שיחייב בדיקות רפואיות לצורך חידוש רישיון יעלה מ-70 ל-75, אך הדבר יקרה בחוזר מנכ"ל נפרד.
קראו עוד:
המהלך ייצא לדרך לאחר שלאורך השנים האחרונות עלו במספר הזדמנויות טענות בדבר זמני המתנה קיצוניים לאישורים הרפואיים של המכון שעמדו על כשנה, עובדה שאילצה אלפים להתמודד עם היעדר רישיון ופגיעה קשה בחופש התנועה וזאת בשל מצוקת כוח אדם קיצונית במכון. מדי שנה פונים למכון בין 25 ל-30 אלף בני אדם וממתינים לחידוש הרישיון שלהם, בהם גם נהגים בתחבורה הציבורית.

חובת דיווח על בעיה רפואית שעלולה לסכן

על פי הנוהל הקיים, אם הרופא המטפל נתקל בשורה של בעיות רפואיות מצד מטופל בעל רישיון נהיגה שעשויים לסכן אותו או את יתר הנהגים והולכי הרגל – עליו לדווח על כך למכון.
השר משה ארבל השר משה ארבל צילום: גדעון שרון, לע״מ
בנוסף, הנוסח מכליל גם אנשים שהתמודדו בעבר עם בעיה רפואית וכיום לא סובלים ממנה. בין היתר, מצב לאחר שבץ מוחי, דום נשימה בשינה, מחלת נפש אקטיבית הפוגעת בשיפוט, מחלות סרטניות פעילות המשפיעות על כושר השיפוט או המצב הכללי – כל אלו נכללו תחת חובת דיווח. כלומר, רישיון היה עשוי להישלל ממי שנוטל תרופות פסיכיאטריות או מחולי סרטן.
נהיגה אינפו
גם כלל החולים במחלות נוירולוגיות התמודדו עם איום השלילה, ללא אבחנה בין מחלות שמשפיעות על המוטוריות כמו פרקינסון למחלות שאינן משפיעות כמו פציאליס. יש לציין, כי חלק מההגדרות חוזרות על עצמן בניסוח כמעט זהה, אך לצדן על הרופא לפרט מדדים שונים שעשויים למנוע שלילה מיותרת מחד ומאידך מתן רישיון לחולים במחלות שעשויות לשבש את כושר הנהיגה שלהם.
"אנו רואים חשיבות בכך שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים יטפל בפניות עד כמה שניתן ללא בירוקרטיה שתעכב את האזרחים", אומר ד"ר ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "לאחר עבודת מטה מעמיקה שארכה מספר חודשים בה דייקנו את המקרים המקצועיים שמצריכים בדיקות רפואיות לבדיקת כשירותו של הנהג, החלטנו על העלאת הגיל ועל שינוי הקריטריונים הרפואיים. אנו ממשיכים לפעול על מנת לשפר ולטייב את הרגולציה של משרד הבריאות ולפעול על פי הקריטריונים של המדינות בעולם המתקדמות ביותר בתחום זה, זאת על מנת לתת שירות טוב וראוי יותר ולדייק את המענים של המשרד לטובת האזרחים".
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה: "חלם זה כאן. במקום לשפר את איכות השירות שמעניק המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, משרד הבריאות מכשיר למעשה נהגים רבים עם מחלות וליקויי נהיגה שמסכנים את החיים של כולנו בכביש. תפקידו של המרב"ד הוא לאתר את אותם נהגים שנהיגתם מסכנת את עצמם ואותנו ולוודא שהם לא עולים על הכביש ומהווים פצצות מתקתקות. החלטה כזו מחייבת לכל הפחות פרסום של המחקרים עליה היא מתבססת, שיתוף גורמי מקצוע ושקיפות ציבורית שכן היא יכולה לסכן את חייהם של כלל משתמשי הדרך. נהיגה דורשת מיומנויות שונות ומגוונות המצריכות ריכוז, יכולת ראיה, יכולת להפעיל את הרכב ולקרוא את מפת הסכנות שבכביש. החשש הגדול הוא משילובם של נהגים רבים שאין להם את היכולת המוטורית והקוגניטיבית לעשות שימוש ברכב באופן בטוח. ההחלטה הזאת מהווה פגיעה בבטיחות של כולנו בכביש ועלולה לעלות בחיי אדם".