ביום חמישי האחרון כינס שר הבריאות, ניצן הורוביץ, מסיבת עיתונאים בנושא האומיקרון. "המצב בשליטה", חזר והתעקש. "מצבנו הרבה יותר טוב ביחס לעולם". ההצהרה השחצנית והפופוליסטית הזו, שאין ומעולם לא היה לה שום כיסוי, נסתרה בפומבי שעות ספורות לאחר מכן על ידי פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, מהקולות הזהירים והמתונים במשבר הקורונה, שכתב: "איבדנו שליטה על התפשטות המגפה. את הקצב קובע כרגע הנגיף".
בישיבת הממשלה אתמול כבר נשמע הורוביץ קצת יותר זהיר. "אנחנו במלחמה", אמר לשרים. גם ראש הממשלה בנט, שהיה בין הראשונים להבין את פוטנציאל הנזק של הווריאנט החדש, הבהיר אמש לציבור באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי המצב בכי רע. מסיבת העיתונאים שערך סיפקה אישור רשמי למה שנלחש בימים האחרונים כאפשרות כמעט בלתי נתפסת: ממשלת ישראל הולכת בעיניים פקוחות ומתוך בחירה למודל עתיר סיכונים של הדבקה המונית.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במסיבת עיתונאים
נפתלי בנט במסיבת עיתונאים
נפתלי בנט במסיבת עיתונאים
(צילום: אמיל סלמן)
אבל למרבה הצער, למרות האיום הברור והמיידי על שלום הציבור ובריאותו, לתרחיש החמור שתיאר ראש הממשלה אין שום משמעות מעשית. על אף ההצהרות הכלליות בדבר ההיערכות לגל הקרוב, איש לא טרח במשך יותר מחודש להכין את המערכות השונות לקטסטרופה ההמונית שעלולה להתרחש כאן. קריסת מערך הבדיקות לנוכח העומס התקדימי הצפוי לה היא רק הסנונית הראשונה לכאוס הממשמש ובא.
בינתיים, ביקום מקביל ומנותק מהמציאות המצמיתה האורבת לישראל מעבר לסיבוב, מערכת החינוך ממשיכה להתנהל באדישות מפתיעה חרף צונאמי אדיר של הדבקות המשתולל בקרבה, והקהל ממשיך לחגוג באין מפריע בהופעות ובמסיבות המוניות.
"אם ענקית הטכנולוגיה אפל נאלצת לסגור חנויות בניו־יורק בגלל התחלואה הגבוהה, אפשר רק לנחש מה יקרה אצלנו כשמספרי הנדבקים יזנקו תוך ימים לשיאים חסרי תקדים. קריסת מערכת הבריאות תתרחש הרבה לפני שבתי החולים יסגרו את שעריהם בפני המטופלים, עם ביטולם של אלפי ניתוחים וטיפולים שמוגדרים כלא דחופים"
שותפים לדבר עבירה הם גורמים בכירים במערכת הבריאות, בראש ובראשונה מנהלי בתי החולים, שמסיבות לא ברורות, במקום לזעוק את זעקת החולים שחייהם תלויים בהם, מעדיפים להחריש בנקודת הזמן הקריטית הזו. גם קופות החולים, הראשונות לזעוק בדרך כלל את מצוקת התקציב שלהן, ממלאות פיהן מים. כדי לעמוד בעומס מצטבר של מאות אלפי חולים, שרובם יטופלו בבית, נדרשים באופן מיידי מאות מיליוני שקלים להרחבת המוקדים בקהילה, בהם מוקדים לתמיכה נפשית, להארכת שעות פעילות הסניפים, לתגבור שירותי הרפואה הראשונית ולאשפוז בית.
מי שמצהיר כעת שמערכת הבריאות תעמוד שוב בטיפול במאות, אולי באלפי, חולים קשים — משקר לנו בעיניים. אחרי שנתיים של מלחמה, המערכת הזו מותשת ותתקשה מאוד לעמוד במה שצפוי לה, בעיקר כשמצבת המטפלים הקיימת, שאינה מספיקה גם בשגרה, צפויה להצטמצם באופן דרמטי עם התרחבות ההדבקה. אם ענקית הטכנולוגיה אפל נאלצת לסגור חנויות בניו־יורק בגלל התחלואה הגבוהה, אפשר רק לנחש מה יקרה אצלנו כשמספרי הנדבקים יזנקו תוך ימים לשיאים חסרי תקדים. קריסת מערכת הבריאות תתרחש הרבה לפני שבתי החולים יסגרו את שעריהם בפני המטופלים, עם ביטולם של אלפי ניתוחים וטיפולים שמוגדרים כלא דחופים.
המצב הנוכחי, שבו ממשלת ישראל זועקת "סכנה" אך עומדת בחיבוק ידיים לנוכח גל התחלואה המצפה לה, גוזר על כולנו להידבק בקורונה. קצב ההדבקה המואץ, בשילוב ההתעקשות הבלתי מובנת על המשך השגרה בכל מחיר גם במקומות שאפשר היה לשנות אותה ללא שום נזק, למשל באוניברסיטאות (שחלקן כבר הרימו את הכפפה ועברו באופן עצמאי ללימודים מרחוק), אינו מותיר לנו שום אפשרות אחרת. הנגיף אורב בכל מקום: במקומות העבודה, הבילוי, בבתי הספר ובגנים. הוא יתגנב בקרוב לכל בית.
המילים שנבחרו אתמול בקפידה על ידי ראש הממשלה הכניסו אל תוך גבולות השיח הטבעי והנורמלי מציאות קיצונית ומסוכנת, שעד לפני ימים ספורים ממש הייתה שומטת לכולנו את הלסת. בנט, שכאמור מבין היטב את גודל הצרה אליה נקלע, מקפיד בימים האחרונים לשדר מסר עקבי ומוצהר של אירוע שלא ניתן לשלוט בו. "אלה מספרים שהעולם לא הכיר", אמר בישיבת הממשלה אתמול. "שיהיה ברור - ככה זה עובד".
אז לא, אדוני ראש הממשלה, זה ממש לא עובד ככה. אין ספק שהאומיקרון סופר־מידבק. זה באחריות אמא־טבע, לא באחריותך. אבל בדיוק מהסיבה הזו בכל העולם עושים כל מאמץ במטרה להאט את התפשטותו. הקביעה שאי אפשר לשנות את מה שקורה עכשיו פשוט אינה נכונה. אפשר בהחלט לבלום את ההדבקות, או לפחות להאט אותן, השאלה באיזה מחיר. בבחירה בין הבריאות לכלכלה בחרת בלי למצמץ באפשרות השנייה - והשארת לנו לשלם את החשבון.