על רקע המחסר העולמי בחיסונים למחלת הכולרה, בשנה החולפת חלה עלייה משמעותית בתחלואה, ויותר מ-667 אלף מקרים זוהו ברחבי העולם. כך עולה מנתוני ארגון הבריאות העולמי לשנת 2023, שם צוין כי לפחות 4,000 בני אדם מתו מכולרה - שסווגה כעת כמחלה במצב חירום דרגה שלוש, רמת החירום הבריאותית הגבוהה ביותר.
1 צפייה בגלריה
ציקלון אפריקה מוזמביק העיר ביירה מטפלים בחולי כולרה
ציקלון אפריקה מוזמביק העיר ביירה מטפלים בחולי כולרה
"זה הופך להיות משבר בריאותי בלתי נשלט". התפרצות כולרה במוזמביק שבאפריקה, ארכיון
(צילום: רויטרס)
"כולרה היא מחלה זיהומית שמועברת בעיקר במים מזוהמים, או על-ידי מגע עם אדם חולה שמפריש כמויות גדולות של החיידק", הסביר, פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא-תל השומר. לדבריו, "כשאדם בריא אוכל מזון או שותה מים מזוהמים בחיידק הוא יכול להפוך להיות חולה מאוד בתוך מספר שעות. זו מחלה קשה שעלולה אף לגרום למוות תוך 24 שעות אם האדם נחשף לכמות גדולה של חיידקים".
פרופ' אייל לשםפרופ' אייל לשםצילום: אלבום פרטי
פרופ' לשם ציין כי תסמיני המחלה כוללים "יציאות צואה מימיות מאוד - ובכמויות אדירות של ליטרים. בקרב ילדים קטנים מתחת לגיל 5, הדבר מוביל לכך שבתוך שעות ספורות הם מפתחים התייבשות קשה ולחץ דם נמוך. אם הם לא מקבלים טיפול בהקדם, הם עלולים למות". פרופ' לשם הבהיר כי "כרגע אין בארץ מקרי כולרה שזוהו, והסיכון להתפרצות קשה של המחלה נמוך כיוון שאיכות מי השתייה בארץ מצוינת והגישה להיגיינה טובה.
"התפרצויות כולרה מאפיינות ארצות שאיכות השתייה בהן לא טובה, ושאין להן מים לשטוף ידיים או שירותים כמו שצריך", הוסיף פרופ' לשם. "לכן רואים את זה לרוב במדינות העניות ביותר". ואכן, מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי התפרצויות המחלה הקשות ביותר נרשמו בשנה האחרונה במלאווי, שם מתו 1,771 בני אדם, ובהאיטי, שם מתו 1,156 בני אדם.
מתחילת 2024 דווח על התפרצות המחלה ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם, בהן זמביה שדיווחה על 500 מקרים בשבוע שעבר ו-17 מקרי מוות ביממה אחת. גורמי בריאות בדרום אפריקה ציינו כי "מדובר בשיעור חסר תקדים של חולים ומקרי מוות, שמציף לחלוטין את מערכות הבריאות באותן מדינות. זה הופך להיות משבר בריאותי בלתי נשלט".