תינוק שנולד אתמול (יום ה') בלידת בית בליווי של דולה באחד היישובים בגוש עציון מת בבית החולים שערי צדק. הרופאים נאבקו על חייו, אך לבסוף נאלצו לקבוע את מותו. כך אנחנו מדווחים לראשונה. מתברר שהמתחם שהפעילה הדולה שוכן בבית מרוחק ומבודד ביישוב, שאמבולנסים של מד"א אפילו לא יכלו להתקרב אליו. הצוות נאלץ להגיע למקום ברגל.
זו הלידה הראשונה של האם בת ה-40 מירושלים שאושפזה לקבלת טיפול בבית החולים. מצבה יציב. התינוק הובהל לבית החולים לאחר החייאה ארוכה, וכאמור מת כעבור כמה שעות.
1 צפייה בגלריה
בית חולים שערי צדק
בית חולים שערי צדק
ניידת טיפול נמרץ של מד"א בשערי צדק. ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ)
היולדת, תושבת ירושלים, הגיעה למתחם בגוש עציון אצל דולה מוכרת. נדגיש שיש הבדל ניכר בין דולה למיילדת בית, מקצוע עם רישוי מסודר והכשרה מוכרת של משרד הבריאות.
הלידה החלה בחדר שבו יש ג'קוזי ועוד אמצעים ללידה טבעית. לאחר הלידה, שהייתה בסביבות 17:15, ירד הדופק של התינוק. הדולה התקשרה למד"א ואנשי המוקד החלו להדריך כיצד לבצע פעולות החייאה. תוך כדי השיחה הוזנקו למקום שני אמבולנסים - לתינוק וליולדת שאיבדה דם. יצוין כי מדובר בבית מרוחק מהכניסה ליישוב והדרכים אליו עקלקלות. ההחייאה בהדרכה הטלפונית ושל הפרמדיקים בשטח ארכה כ-45 דקות.
החובשים הגיעו בתחילה עם אמבולנס ממוגן עד לסוף הדרך שאליה ניתן להגיע עם רכב. לאחר מכן ירדו מהאמבולנס והמשיכו ברגל עד לבית. בשלב זה המשיכו את ההחייאה והצליחו להחזיר לתינוק דופק. הם פינו את האישה ואת התינוק כאמור בשני אמבולנסים נפרדים לבית החולים. בבית החולים נקבע מותו של התינוק ומצב האישה התייצב.
במשטרה לא חוקרים בשלב זה חשד לפלילים, אך הם בודקים אם הדולה קיבלה אישורים מתאימים לדולה והאם היא רשאית ליילד בעצמה (שתי הסמכות שונות).
הדולה מגוש עציון סיפרה על עצמה כך באתר שבו פורסמו פרטיה: "התחלתי את דרכי כתומכת לידה ומדריכת היפנובירת'ינג לידה רכה והדרכתי וליוויתי עשרות זוגות בדרך הייחודית שלהם בלידה. אחרי תקופה של ליווי לידות בתוך בתי החולים הבנתי שסיימתי את השליחות שלי במקום הזה והגיע הזמן לחזור לשורשים שלי, שהביאו אותי לכתחילה לעולם הלידות - וזה לידות הבית".
עוד סיפרה על הכשרתה: "החלטתי החלטה מושכלת שלא ללמוד מיילדות רפואית במסלול המוכר בישראל, אלא לחפש מסלול הכשרה שתואם לתפיסת העולם שלי לגבי היריון ולידה, לאמונה ולאינטואיציה שלי על איך לידה יכולה להיות ואיך נשים יכולות ללדת. ב"ה כיום אני בשלבים אחרונים של לימודיי בתוכנית הכשרה למיילדות הוליסטיות מטעם מכללה בארה"ב, כאשר במקביל אני מלווה נשים בלידות בית חופשיות ומכינה אותן ללידה כמובן בגישת היפנובירת'ינג לידה רכה".

"חלק מהדולות לומדות בזום, אין פיקוח"

יושבת ראש ארגון המיילדות, יפעת רובננקו, תקפה את הבקרה הרופפת של משרד הבריאות וקופות החולים על הדולות: "ליבנו עם ההורים שאיבדו את תינוקם בלידה. הטרגדיה הזו היא תוצר של הפקרות מערכתית שלא ברור כיצד הגורמים הרגולטוריים הרלוונטיים נותנים לה יד. בתי ספר לדולות צצים כפטריות לאחר הגשם, חלקם נעשים באמצעות זום, כאשר אין צורך בהסמכה או ברישיון ומשכך גם אין פיקוח על התחום.
"מיילדת היא אשת מקצוע נושאת רישיון של מדינת ישראל שלמדה כשש שנים ומחויבת מדי שנה לעבור קורסי החייאה, הכשרות שוטפות, מחויבת להחזיק בכל לידה ציוד למקרי חירום הכולל תרופות וחמצן, ולעבוד על פי נוהל לידות בית של משרד הבריאות. הנוהל מגדיר את כל כללי הבטיחות בהם יש לנקוט כדי לאפשר לאישה ללדת בצורה הבטוחה ביותר בלידה ובליווי מיילדת".
אינפו לידת בית לידה
עוד אמרה רובננקו כי "הגם שדולות אינן מיילדות ואין להן כל רישיון רשמי מטעם המדינה, קופות החולים משלמות להן עבור קורסי הכנה ללידה, דבר שמייצר מצג שווא לגבי הכשרתן בלידות. היעדר פיקוח על המרחב הזה מביא להפקרות וכך פעולות מסכנות חיים שנעשות לאור יום, מתועדות ברשתות באין מפריע. אנו עדים לסרטונים שבהן דולות מבצעות פרוצדורות רפואיות שלהן נדרש רישיון והפעם כאמור זה נגמר במוות.
יו"ר ארגון המיילדות: "זכותה של אישה ללדת לפי רצונה. לצד זאת, עליה לקבל מלוא המידע ולהבין כי דולה אינה מיילדת, אלא אישה שעברה קורס כלשהו שבינו לבין מיילדות אין דבר וחצי דבר"
"משרד הבריאות וקופות החולים חייבים להפסיק לאפשר את מצג השווא שבמקרים רבים עולה לכדי התחזות. מחד, זכותה של אישה ללדת לפי רצונה. לצד זאת, עליה לקבל מלוא המידע ולהבין כי דולה אינה מיילדת, אלא אישה שעברה קורס כלשהו שבינו לבין מיילדות אין דבר וחצי דבר. אנו קוראות לכל הנשים, לא לסכן עצמן ואת ילודיהן וללדת, גם בלידת בית, בסיוע של מיילדת מוסמכת בלבד, עם רישיון".
קרן לי בן בסט, יו"ר "המניפה" ארגון הדולות בלידה ולאחר לידה, מסרה בתגובה: "העובדות הברורות הן שדולה זה מקצוע מכובד ומקצועי ואינו מחליף מיילדת בשום מצב. יש ארגון דולות שדואג לסטנדרט גבוה ללימודים ולצידו כל חברות הארגון חתומות על קוד אתי חמור. אנחנו מבינות שמדובר בדולה שאינה מתנהלת על פי האתיקה המקצועית ולא חברת ארגון ומגדירה עצמה בכובע שאינו קשור לדולות למרות שזו היתה הכותרת הברורה ואנחנו מוקיעות התנהלות זו. לידות בית נהדרות אך ראוי וחובה שתהיה בה אשת מקצוע מוסמכת ואחראית".

משרד הבריאות ממליץ ללדת בבתי החולים

נתוני משרד הבריאות שפורסמו אשתקד מעלים שבשני העשורים האחרונים, שיעור תמותת התינוקות עד גיל שנה ירד ברוב סיבות המוות. בשנים 2021-2018, נבעו 56% מהפטירות בגיל 6-0 ימים מסיבות סב-לידתיות (כלומר מבעיות במהלך ההיריון). 33% מהפטירות הללו נבעו ממומים מולדים ו-9% מסיבוכי פגות. בשנת 2021 עמד שיעור פטירת התינוקות מסיבות סב-לידתיות על 1.14 לאלף לידות, ירידה של 27% משנת 2000 וב-8% משנת 2011.
משרד הבריאות ממליץ לנשים ללדת בחדרי לידה מוכרים ומורשים במרכזים רפואיים שנחשבים לבטוחים יותר ליולדת ולתינוקות. יש כיום מגוון רחב של חדרי לידה במרכזים הרפואיים השונים. משרד הבריאות פרסם בשנת 2008 חוזר ללידות בית בניסיון להסדיר את התחום. אושר בן אור, מיילדת במרכז הרפואי כרמל, כתבה באתר משרד הבריאות, כי "אם בחרת בלידת בית, המיילדת תלווה אותך לכל אורך ההיריון".
חשוב לציין שהנוהל מחייב את אנשי המקצוע (הרופאים, הרופאות והמיילדות - שרק הם מוסמכים לבצע לידות בית) ולא את היולדות. כלומר, אישה יכולה לבחור ללדת בבית בכל אופן שהיא רוצה. אם היא בוחרת להיות מלווה על-ידי מיילדת בית מוסמכת - הלידה צריכה להתנהל לפי נוהל זה. "הנוהל קובע מהם התנאים להתאמת היולדת ללידת בית, כולל התוויות נגד ללידת בית, קובע מי מורשה לבצע לידת בית, מהם התנאים שלידת בית יכולה וצריכה להתקיים בהם (התאמת הבית ללידה), ההנחיות למעקב ולטיפול באם בעובר ובתינוק או התינוקת שיוולדו, בזמן הלידה ואחריה", כתבה בן אור.