בשיתוף מכון אברהמסון
אלכוהול הוא חומר ממכר כמו קנאביס והרואין. הנתונים מראים כי בישראל, אלכוהול הוא הסיבה מספר אחת לאשפוז עקב שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים. לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2019, אושפזו 970 אנשים בעקבות שתיית אלכוהול. במקום השני אושפזו בגלל צריכת קנאביס 942 אנשים ובמקום השלישי בגלל צריכת הרואין.
תקופת הקורונה, תרמה אף היא לעלייה בצריכת אלכוהול. מחקר עדכני שהתפרסם בכתב העת הנחשב JAMA מצא, כי תדירות שתיית האלכוהול בארה"ב עלתה ב-14% במהלך מגפת הקורונה, אצל נשים יותר מגברים. גם כמות השתייה הנצרכת זינקה ב-41%. רשתות השיווק בישראל מדווחות על עלייה של כ-30% ברכישת אלכוהול בשנת הקורונה. רשת שיווק אלכוהול אינטרנטית דיווחה אף היא על הכפלה במכירות.
2 צפייה בגלריה
יין
יין
עלייה בצריכת אלכוהול בזמן הקורונה
(צילום: Shutterstock)

"הגמילה מאלכוהול הייתה הדבר הכי קל שעשיתי; אני נקי מאלכוהול 5 שנים"

"אני לא מתבייש לספר שהייתי אלכוהוליסט ולהודות שהייתי זקוק לעזרה. לעומת זאת, אני מתבייש שבחתונה של הבת שלי, אבי החתן חלץ את נעליי ועזר לי לפשוט את החליפה שלי. לשמחתי, אני לא זוכר את זה", חושף מיכאל דודקין (57), נשוי, אב לשתי בנות ושתי נכדות, קבלן עבודות צנרת וכיבוי אש, מקרית גת.
"באתי ממדינה של שתיינים. זה לא סוד ששתיית אלכוהול היא חלק משמעותי בתרבות הרוסית. בהתחלה הייתי מכור קל ושתיתי בעיקר באירועים. האלכוהול הפך להיות בעיה אמיתית, רק אחרי שנאלצתי להתנזר באופן מלא מאלכוהול בגלל בעיה בריאותית, ואז נפרץ הסכר. כמו אדם שעושה דיאטה ומעלה פי שניים מהמשקל שהפחית, התחלתי לשתות כל יום שני בקבוקי יין. כבר בצהריים שתיתי והמשכתי לעבוד כרגיל כשאני 'מתודלק', אבל לא שיכור. באירועים מצאתי סיבה למסיבה והשתכרתי ממש".
"לפני כשש שנים הגעתי למצב שהשתייה ממש הפריעה לי. רמת ההתמכרות שלי הייתה גבוהה ולבד לא הצלחתי להפסיק. בכל יום הייתי בטוח שלמחרת בבוקר אצליח להפסיק לשתות, אבל תוך זמן קצר אחרי שהתעוררתי גבר עליי הרצון לשתות. את השתייה הסתרתי מהסביבה ומהמשפחה. ידעו שאני שותה, אבל לא ידעו כמה. אחרי שהעירו לי שאני מריח מאלכוהול, נמנעתי מקרבה לאנשים ולעסתי מסטיק כדי לרענן את הבל הפה. כשהשתייה השפיעה לרעה על העסק שלי, ולא עמדתי ביעדים ובזמנים, הבנתי שאני חייב גמילה. זו גם היתה הנקודה שבה הודיתי בפני עצמי שאני אלכוהוליסט ושאני לא יכול להיגמל לבד. היו לי המון ויכוחים על השתייה עם אשתי. אבל הבת הגדולה שלי היא היחידה, שבאמת הייתה ערה למצבי, ודחפה אותי להיגמל במכון אברהמסון".
2 צפייה בגלריה
מיכאל דודקין
מיכאל דודקין
מיכאל דודקין. "רמת ההתמכרות שלי הייתה גבוהה ולבד לא הצלחתי להפסיק"

"אחרי הגמילה באברהמסון נבנה ביני לבין האלכוהול קיר זכוכית"

"באופן מפתיע, הגמילה הייתה הדבר הכי קל שעשיתי: לא סבלתי מתסמיני גמילה. אחרי הגמילה באברהמסון נבנה ביני לבין האלכוהול קיר זכוכית. בזכות הגמילה, קיבלתי חזרה את החיים שלי, את הביטחון ואת הבריאות. אני נקי מאלכוהול חמש שנים. לפני הגמילה סבלתי מהנגאובר ביום שלמחרת, מצרבות ומלחץ דם גבוה. היום אני מרגיש טוב ולא חסר לי כלום. חשבתי שבעקבות הגמילה שמחת החיים שלי תיעלם, אבל השמחה נשארה גם בלי אלכוהול. הבנות שלי מאוד שמחות שנגמלתי וכמובן שאין מאושרת מאשתי".
"אני יודע על בשרי שמספיק שאשתה פעם אחת כדי ליפול בחזרה להתמכרות. לא הייתי המכור היחידי לאלכוהול במשפחה: לפני 21 שנים אחי ז"ל נפטר מאלכוהול כשהיה בן 44. הוא היה מכור כבר בגיל 20. הוא אושפז מספר פעמים במחלקה מיוחדת בבית חולים לחולי נפש בברה"מ לשעבר, ולפני 24 שנים עבר גמילה. במשך 3 שנים הוא לא שתה, התחיל לעבוד והכיר בת זוג. עבד במשמרות, ובאחת המשמרות שיכנעו אותו לשתות. בתוך פחות משנה, ההתמכרות לאלכוהול הביאה אותו למנת יתר ולמוות. לצערי, לא ידענו שאלכוהוליסט שנגמל הוא מכור לנצח, שקל להפעיל עליו לחץ פסיכולוגי. בנוסף, שלושה מחבריי נגמלו מאלכוהול בזכותי, ואם בזכות הכתבה הזו אדם אחד ייגמל, דיינו".

כך תדעו האם אתם עלולים להיות מכורים לאלכוהול?

התמכרות לאלכוהול לא תמיד ברור היכן עובר הקו בין מי שנוהגים להנות מכוס משקה מדי פעם, לבין אלו שסובלים מבעיית שתייה אמיתית. התגובה לאלכוהול משתנה מאדם לאדם ומושפעת גם מנסיבות השתייה. כמות האלכוהול שנספג בדם תלויה בגנטיקה, במצב הרפואי, ברמת הצריכה של אלכוהול בידי כל אדם, במועדי הארוחות ובקצב השתייה.
התמכרות לאלכוהול מתפתחת בהדרגה ולאורך זמן, לעתים במשך חודשים או שנים. היא פוגעת בבריאות הגופנית, הנפשית וביכולת התפקוד. ההתמכרות עשויה להיות קלה, בינונית או חמורה בהתבסס על מספר התסמינים שהמכורים לאלכוהול חווים.
10 סימנים להתמכרות לאלכוהול
1. קשה לכם להגביל את כמות האלכוהול שאתם שותים.
2. אתם רוצים להפחית בכמות השתייה, או שניסיתם להפחית ולא הצלחתם.
3. אתם מבלים זמן רב בשתייה, בהשגת אלכוהול או בהתאוששות מאלכוהול.
4. יש לכם דחף וכמיהה חזקה לשתות אלכוהול.
5. אתם פחות פרודוקטיביים בעבודה ובבית.
6. אתם ממשיכים לשתות אלכוהול, אף כי אתם יודעים שהוא מזיק, גורם לבעיות בריאותיות, חברתיות ובינאישיות.
7. אתם מוותרים על פעילויות חברתיות, תחביבים ועבודה, או מפחיתים בעשייתם.
8. אתם שותים אלכוהול גם במצבים מסוכנים, כמו נהיגה או שחייה.
9. אתם מרגישים צורך לשתות יותר ויותר אלכוהול, כדי לחוש בהשפעתו.
10. אם אתם לא שותים אתם חווים סימני גמילה כמו: סחרחורת, זיעה מוגברת, רעידות בגוף.
אם אתם מזהים את עצמכם כשאתם קוראים את התסמינים הללו וחווים אותם בתדירות גבוהה - ייתכן שעליכם להמעיט בצריכת האלכוהול שלכם, או לפנות לגמילה מקצועית מאלכוהול. ייתכן שתחוו במהלך הגמילה תסמינים קלים, דוגמת חרדה, רעד קל בידיים, כאבי ראש, בחילות, הקאות, קושי להירדם והזעת יתר. אלו עוברים עם ההתמדה בגמילה מאלכוהול. כמו כל התמכרות, היא עשויה לחזור ולכן חשוב להתמיד בגמילה לאורך זמן. מומלץ להיעזר במסגרת תמיכה עוטפת וסביבה חברתית מחזקת ומכילה.
גמילה מאלכוהול באברהמסון נעשית בטיפול קצר יעיל וממוקד. הטיפול מפחית את הדחף לשתות אלכוהול. אחרי הגמילה רוב המטופלים חשים ירידה בכמיהה לצרוך שתייה חריפה. לצד הטיפול האישי, באברהמסון מעניקים למטופל מעטפת שירותים וטיפול משלים, המהווים מסגרת תומכת, מעודדת ומחזקת.
בשיתוף מכון אברהמסון


פורסם לראשונה: 11:19, 12.10.21