אחרי הפינוי ההמוני של מאות פצועים ב-7 באוקטובר לבתי החולים ברזילי וסורוקה וברקע ההתלקחות בגבול הצפון והחשש מפני אירוע רב נפגעים שיצריך טיפול למאות נפגעים בעת ובעונה אחת – בבית החולים רמב"ם ערכו לאחרונה הכשרת בזק לחברי הצוותים הרפואיים בנושא הטראומה. למשרד הבריאות אין נתונים בדבר כמות חברי הצוותים הסיעודיים שיכולים לטפל בפגיעות טראומה, אך ברור כי חלק ניכר מהם אינו מסוגל ולא יוכל לעשות זאת במידה ויידרש לכך.
1 צפייה בגלריה
הכשרה ברמב"ם לטיפול בנפגעי טראומה
הכשרה ברמב"ם לטיפול בנפגעי טראומה
מוכנים לכל תרחיש. ההכשרה ברמב"ם
(צילום: דוברות רמב"ם)
ברמב"ם יש בית חולים תת קרקעי עם 2,200 מיטות ובמידה ותיפתח חזית רחבה בצפון – הוא צפוי להיות בית החולים המרכזי באזור שיטפל בנפגעים שרבים מהם עשויים להתמודד עם פגיעות טראומה. "לצערי הרב, מה שאירע בדרום בבוקר ה-7 באוקטובר שינה את כללי המשחק", מבהיר פרופ' מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם, המכהן גם כיו"ר המרכז ללימודי טראומה, רפואה דחופה ואר"ן בביה"ח, "אם בעבר דיברנו על בית החולים התת קרקעי כמתקן אשר צפוי לשרת את כלל תושבי צפון המדינה בהיבט של טיפול בחולים בזמן חירום, תחת אש, כלומר להעניק שירותי רפואה שונים כגון טיפולים אונקולוגיים, נפרולוגים, רפואת ילדים, נשים ועוד, כאן אנחנו מדברים על תרחיש של טיפול בפצועים בקנה מידה גדול, אולי אפילו חסר תקדים, בו זמנית. כוח אדם שמוכשר לביצוע המשימה הוא חלק בלתי נפרד מהאירוע הזה. אנו מנצלים את הזמן שעומד לרשותנו כדי להיות מוכנים ככל האפשר, לכל תרחיש, כולל אלו שרק שלא העזנו לדמיין בעבר ולדאבוננו התרחשו במציאות".
"מנהלת הסיעוד בביה"ח: "אם חס וחלילה ייפול טיל גדול על בית ספר ויגיעו לכאן מאות ילדים פצועים אז האנשים שמטפלים במבוגרים יצטרכו ידע של איך מטפלים בילדים, וזה שונה מאוד. אנחנו מגלים שאין מציאות שהיא בלתי אפשרית מבחינת האויבים שלנו"

"אין מציאות בלתי אפשרית מבחינת האויבים"

במסגרת ההכשרה, למדו האחים והאחיות כיצד לטפל בפגיעות מורכבות שמסכנות באופן מיידי את חייהם של הפצועים. לדבריה של גילה היימס, מנהלת הסיעוד בבית החולים רמב"ם, "החלטנו שאנחנו צריכים לייצר כמות גדולה של צוות סיעודי שנמצאות ליד החולה 24/7 ושיתנו תשובה למתאר הייחודי של 1,400 חולים בבית החולים התת קרקעי. לאור העובדה שאנחנו מבינים את המתאר שמדבר על פצועים קשים היה ברור לנו שאנחנו צריכים לקחת אחיות שעובדות בתחומים שונים ולהפוך אותן למומחיות בטיפול בפצועים שיכולים גם לבוא מפציעות אזרחיות על רקע של נפילה של טילים. המתאר של הצפון הוא מאוד חמור מבחינת איזו מסיביות תהיה באמצעי הירי כלפינו ומה הנזק שהוא עלול לגרום ובהכרח כמות הפצועים".
היא מוסיפה כי "בבית החולים שלנו יש 2,000 אחים ואחיות ואני מעריכה שמשהו כמו 500 אחיות שמטפלים בטראומה במגוון אתרים כמו טיפול נמרץ כללי וטיפול נמרץ נוירוכירוגי. אם חס וחלילה ייפול טיל גדול על בית ספר ויגיעו לכאן מאות ילדים פצועים אז האנשים שמטפלים במבוגרים יצטרכו ידע של איך מטפלים בילדים, וזה שונה מאוד. אנחנו מגלים שאין מציאות שהיא בלתי אפשרית מבחינת האויבים שלנו.
"יש ברמב"ם בית חולים תת קרקעי שאין עוד כמוהו בעולם מבחינת הגודל שלו, עד 2,200 חולים, כולל אפשרות לטפל בהרבה חולים קשה ומורכבים. היה לנו ברור שלא מספיק רק מתקן אלא שצריך להיערך גם מבחינת הצוות כדי לת טיפול. האירוע המבעית וההיקפים המטורפים שהגיעו לסורוקה וברזילי האירו בפנינו שכל מיני תרחישים אפוקליפטיים עלולים לקרות ואחד מהדברים שהיה ברור לנו שחייב לקרות זה שנהיה מוכנים".