מינהל המזון והתרופות האמריקני הורה היום (ה') ליצרנית הסיגריות ג׳ול להוריד מהמדפים את כל המוצרים המשווקים בארצות הברית. כתוצאה מכך, נאסר על החברה למכור או להפיץ את מוצריה. אלה כוללים מתקנים אלקטרוניים לעישון טבק בריכוזים 5% ו-3%, כולל אלה בטעם מנתול.
2 צפייה בגלריה
ג'ול
ג'ול
ג'ול. יורדות מהמדפים בארה"ב
(צילום: shutterstock)
ההחלטה אוסרת על הפצה ושיווק מסחרי של המוצרים, אך לא אוסרת על הצרכנים להחזיק בהם או להשתמש בהם. במינהל המזון והתרופות הסבירו כי אין בכוונתם לבצע אכיפה נגד אנשים פרטיים בגין השימוש במוצרי ג׳ול או מוצרי טבק אחרים.
קראו עוד:
ה-FDA קבעו כי המוצרים חסרים הוכחה מספקת בנוגע לפרופיל הרעילות של המוצרים שיצביעו על בטיחותם לבריאות הציבור. לדברי מומחי המינהל אמנם לא התקבל מידע קליני שיצביע על נזק מיידי שקשור למוצרי העישון של ג׳ול, אולם אין די מידע שיעריך את הסיכון הרעיל כתוצאה משימוש במוצרים. בנוסף, מומלץ למשתמשי ג׳ול לדווח על כל בעיה בריאותית לא צפויה.

שינוי דרמטי בהתייחסות לסיגריות אלקטרוניות

לפני כשנתיים הגישה חברת ג׳ול ל-FDA בקשה לשיווק ומכירת מוצרי העישון שלה, זאת בצל דיווחים על עליית שיעור העישון בקרב ילדים ובני נוער בארה״ב. ההחלטה מהיום עשויה לסמל שינוי דרמטי בהתייחסות הרגולטורים בארה״ב ובעולם כולו לסיגריות אלקטרוניות.
2 צפייה בגלריה
בני נוער מעשנים
בני נוער מעשנים
קרוב ל-10.7 מיליון בני נוער בגילי 12 עד 17 השתמשו בסיגריות אלקטרוניות
(צילום: Shutterstock)
המצדדים בהן טוענים כי מדובר בצורת עישון פחות מזיקה מסיגריות, אולם מחקרים רבים קבעו כבר כי לסיגריות האלקטרוניות פוטנציאל נזק והתמכרות דומים לשל מוצרי טבק אחרים.
ה-FDA עצמו כבר העניק אישור שיווק לחברות סיגריות אלקטרוניות אחרות, לאחר ששוכנע כי החברות עושות מספיק כדי למנוע מבני נוער להשתמש במוצריהן.
על פי נתוני המינהל, קרוב ל-10.7 מיליון בני נוער בגילי 12 עד 17 השתמשו בסיגריות אלקטרוניות או שמעשנים אותן בגלוי.
לפני שנתיים, החברה סגרה את פעילותה בישראל וכל 60 עובדיה פוטרו. החברה פעלה ב-20 מדינות ונכנסה לישראל לפני כארבע שנים לאחר שכבשה 75% משוק הסיגריות האלקטרוניות בארה"ב.
לפני כשנתיים, כאמור, היא החלה לצמצם פעילות בשווקים בהם היא פעלה בעולם, בעיקר כאלה שבהם הרגולטור הערים עליה קשיים. במקביל לישראל, ג'ול הייתה בהליכי סגירה של פעילות בחמש מדינות נוספות: בלגיה, צרפת, ספרד, פורטוגל ואוסטריה.