הכירו את תופעת ה-No show, או במילים אחרות האנשים שמבריזים מתור לרופא.ה בקופות החולים שאפילו כיכבה בדוח מקיף של מבקר המדינה על נתוני קופות החולים לשנת 2022. אחד מכל ארבעה מטופלים כלל לא הגיע לתור שקבע. בשנתיים שחלפו מאז השנה שנבדקה פעלו בקופות החולים ובמשרד הבריאות לצמצום אחוז המבריזים בדרכים שונות - אך המספר נותר גבוה. הצעה אחת לגבות השתתפות עצמית על תור שנקבע, שהיא בבחינת שובר שוויון, עדיין תקועה בקנה ואפילו הפיילוט עוד לא יצא לדרך.
3 צפייה בגלריה


התופעה המתסכלת של אי-הגעת מטופלים לתורים שנמשכת ופוגעת בכלל מבוטחי הקופות
(צילום: shutterstock)
No show מוגדר כמקרה של אי-הגעת מטופלים לתור שקבעו, שאפילו לא טרחו לעדכן את קופת החולים, כך שאדם אחר היה "זוכה" בתור המבוקש במקומם. לפני שלוש שנים, כך ציין מבקר המדינה, הלכו לאבדון כ-3.5 מיליון תורים לרפואה שניונית. למרות החשיבות הרבה שבצמצום שיעורי אי-ההופעה לתורים, הדוח ציין כי עד לסיום הביקורת לא הוצגה הצעת חוק שתטפל בתופעה באופן אפקטיבי. "נכון למועד סיום הביקורת, הממשלה לא הביאה בפני הכנסת הצעת חוק הקובעת מנגנון לצמצום התופעה, כגון גביית דמי השתתפות עצמית בגין אי-ההופעה לתורים", נכתב.
מבקר המדינה מסביר על המחסור ברופאים
(צילום: משרד מבקר המדינה)
לפני כחודשיים דנה ועדת הבריאות בסוגיה, לאחר שמשרד הבריאות העלה את הנושא. אחת ההצעות שהעלה משרד הבריאות היא לגבות את עלות ההשתתפות העצמית בחלק מהתחומים כבר המועד זימון התור, ובכך להפחית את תופעת האי-הגעה לתורים. התחום הנידון בוועדה היא הטיפול הפסיכותרפי, שם העלות צפויה לעמוד על 35 שקלים. עם זאת, גם כשהמטופל החליט להבריז מהתור, הוא יוכל להגיש בקשה להחזר הכסף. ארגונים שונים, יש לציין, התנגדו להצעה וטענו שהיא תפגע רק בקבוצות החלשות בחברה. בינתיים, כאמור, אפילו הפיילוט הזה תקוע בקנה.
כך מנסות קופות החולים להילחם בתופעה
בקופת החולים כללית מעידים על תופעה מורכבת וקשה, במיוחד לנוכח המחסור הקיים ברופאים, ופועלים לצמצם זאת בכמה דרכים: שולחים תזכורות חוזרות, הן קוליות והן במסרונים, ולעיתים אף מתקשרים למטופלים בשיחה טלפונית כדי לוודא הגעה. כמו כן, קופת החולים שולחת הודעות תזכורת במספר נוסחים שונים כדי להגביר את ההיענות והביטחון שהמטופל יגיע לתור במועדו, או שיבטל אותו אם אינו מגיע.
בנוסף, בכללית מפעילים בשנים האחרונות מערכת חכמה שפותחה במערך החדשנות בקופה, המנצלת שילוב בין כלכלה התנהגותית ובינה מלאכותית כדי לייצר מסרים מותאמים אישית המובילים את הלקוחות להודיע מראש ולהקטין את שיעורי אי-ההגעה. בכללית נרשמה ירידה של עד שליש בתופעה, והמערכת שולבה בפעילות השוטפת של הקופה. מערכות מתוחכמות נוספות בתחום נמצאות כעת בשלבי פיתוח וניסוי. אך למרות מאמצים רבים, אחוז ה-"No show" ברפואה היועצת נע בין 15% ל-20%.
3 צפייה בגלריה


קופות החולים נלחמות בתופעת המבריזים - אך אחוז ה-"No show" עדיין גבוה
(צילום: :shutterstock ,Roman Yanushevsky, מכבי שירותי בריאות)
בקופת החולים מכבי הסבירו גם כן כי התופעה, מובילה לבזבוז משאבים יקרים ופוגעת באופן ישיר בזמינות השירותים למטופלים. התופעה מהווה כ-20% מסך התורים שנקבעו. כלומר, כל תור חמישי שנקבע לרופא עור או עיניים - אינו מתקיים בפועל. במכבי ציינו כי התופעה מחריפה את הבעיה של זמני ההמתנה הארוכים בתחומים מסוימים, שנובעת בין היתר גם ממחסור בכוח אדם רפואי, שצפוי להחמיר, לצד שחיקת הצוותים הרפואיים, הזדקנות האוכלוסייה והגידול הדמוגרפי.
כדי להילחם בתופעה השיקו במכבי את שירות Switch It באפליקציה, המאפשר לחברי הקופה להחליף תורים לאותו רופא/ה באופן נוח, יעיל ואנונימי, תוך התאמה מרבית לצרכים של שני הצדדים. "בשנה החולפת, כ-1,500 רופאים מומחים השתתפו בשירות, ובוצעו יותר מ-55,000 החלפות תורים. הנתונים מדברים בעד עצמם: אחוז ההגעה לתורים שהוחלפו דרך השירות עומד על כ-83%, מה שתרם לצמצום של כמעט 30 ימי המתנה לכל חבר שהשתמש בשירות", אמרה שיר כהן, סמנכ"לית תקשורת וקשרי ממשל במכבי שירותי בריאות, שקראה להחזיר את הנושא לשולחן הדיונים בכנסת: "יש למצוא מודל יעיל ומקיף שיצמצם את התופעה ויתרום לשיפור זמינות השירותים לטובת כלל המטופלים בישראל".
בקופת החולים מאוחדת פועלים גם כן לצמצום התופעה, ובתוך שנה נרשמה בקופה ירידה חדה של 5%-10%. במהלך השנה האחרונה הקופה הובילה מספר מהלכים משולבים ששיפרו באופן משמעותי את תופעת אי-ההגעה לתורים. בנוסף לשליחת תזכורות למטופלים על התור, והבקשה מהמטופלים לבטל את התור אם אין בכוונתם להגיע, פותחה מערכת חדשנית בקופה שיודעת לזהות מקרים בהם המטופל הצליח להקדים לעצמו את התור, בין אם אצל הרופא שקבע אליו או אצל רופא בעל התמחות זהה, ומבטלת בתיאום איתו את התור העתידי שקבע ושיש סיכוי ממשי שאין לו כוונה להגיע אליו.
לבסוף, העוזר הדיגיטלי מבוסס AI, "נוח", יודע לזהות את התורים שהתפנו או תורים שהתווספו ומציע אותם באופן יזום למטופלים שקבעו תור במועד מאוחר יותר להקדים את התור שלהם על פי ההעדפות שהם ציינו. באמצעות מהלכים אלה הצליחו בקופה לצמצם את אחוזי אי ההגעה ב- 2024 לתורים שנקבעו לרופאי נשים, למשל, באזור ירושלים ל-13%, במרכז 17%, בדרום 21% ובצפון 23%. בשנה שלפני כן הגיע אחוז המבריזים בתחום עד 25%. בתחום האורתופדיה אחוז המבריזים ב- 2024 נע ביו 20% ל-24%, כשבשנה לפני כן הוא הגיע עד ל- 36% בחלק מהאזורים.
בקופת החולים לאומית מתמודדים עם התופעה בכמה דרכים: עם קביעת התור נשלחת הודעת SMS עם פרטיו למטופל, והוא מתעדכן גם באזור האישי שלו באפליקציה. בנוסף, 48 שעות לפני מועד התור נשלחת הודעה נוספת לאישור הגעה - מי שלא הגיב להודעה מקבל שיחה קולית לאישור או ביטול התור. בקופה הצליחו לצמצם את התופעה ב-15%, וממשיכים לפעול לשיפור הנושא. אחוז המבריזים עומד כעת על כ-25%.
משרד הבריאות מסר בתגובה: "תופעת אי-הגעה לתורים מוכרת ומשפיעה על זמני ההמתנה לשירותים בהם אורך הטיפול הוא משמעותי, כאשר קופות החולים מפעילות מערכים על מנת לוודא כי המטופל יגיע לתורו כמתוכנן. לאחרונה הוגשה לוועדת הבריאות בקשה לעדכון תוכנית הגבייה, זאת על מנת לאפשר גבייה בעת זימון התור לכמה שירותים ובכך למנוע את התופעה. חשוב לציין כי ככל שתאושר הבקשה, הגבייה תחל בתחום אחד ובאופן מבוקר. לאחר היישום של צעדים אלו יישקלו צעדים נוספים לביצוע התייעלות בתחום".
קראו עוד בנושא זה: