סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר וגורם התמותה המרכזי מבין כל המחלות הממאירות בקרב נשים. בישראל מאובחנות מדי שנה כ-5,000 נשים עם סרטן שד. המודעות לסיכוני המחלה ולחשיבות הגילוי המוקדם הביאה בשנים האחרונות לשיפור משמעותי בשיעורי ההחלמה ולצמצום דרמטי של מקרי התמותה מסרטן השד בישראל. למרות זאת, עדיין קיימות תפיסות ואמונות שגויות שיוצרות הרבה בלבול וחשש.
2 צפייה בגלריה
סרטן השד סרטן שד
סרטן השד סרטן שד
לא תמיד מרגישים גוש. סרטן שד
(צילום: shutterstock)
1. אפשר לחלות בסרטן בלי להרגיש גוש בשד?
נכון
לא תמיד ניתן לחוש בגוש. אם בגלל שמדובר במחלה קטנה מאוד, או מחלה במיקום עמוק בשד או מסיבה אחרת. בכל מקרה היעדר גוש נמוש אינו ערובה להיעדר מחלה. בכל מקרה, חשוב להקפיד על בדיקות סקר באמצעות ממוגרפיה שהוכיחו הפחתה בתמותה של 25% עד 50% באוכלוסייה שקיימה בדיקות אלו. צריך לזכור שאבחון של סרטן שד בשלב מתקדם, מפחית משמעותית את היכולת לרפא את המחלה.
2. שתלים בחזה עלולים להגדיל את הסיכוי להתפתחות המחלה.
לא נכון
שתלים בחזה קשורים לתסמונות תחלואה שונות. אומנם יש קשר בין שתלי סילקון מסוימים לעלייה בשכיחות של תחלואה בלימפומה וסרטן קשקשי של הקפסולה ומכאן ההמלצה לבדוק כל מקרה באופן פרטני מול הפלסטיקאי. מעבר לכך, שתלים בשדיים אינם נחשבים לגרום סיכון להתפתחות סרטן השד.
3. סרטן שד בגיל מבוגר הוא פחות אלים ואגרסיבי.
נכון חלקית
על פי רוב, סרטן שמתפתח בגיל מבוגר הוא בעל פוטנציאל נמוך לפתח גרורות ובמרבית המקרים לא יידרש טיפול כימי מונע או טיפולים מתקדמים אחרים להפחתת הסיכון לחזרת המחלה. יחד עם זאת, לא פעם נשים מבוגרות מאובחנות עם גידול שמאפיין יותר נשים צעירות. במקרים כאלו יינתן טיפול דומה לזה של נשים צעירות – במידה שאין מגבלות מבחינת תחלואה נוספת.
4. אם הרגשתי גוש בשד אני חולה בסרטן?
לא נכון
רק אחוז קטן מהגושים בשד מתבררים כגידול ממאיר שמאפיין את מחלת הסרטן. חשוב לציין שאם הרגשתן בגוש חדש בשד או בשינויים כלשהם ברקמת השד, אל תתעלמו מהם גם לא בימים אלו. פנו מוקדם ככל הניתן לרופא מומחה לצורך ביצוע בדיקת שד קלינית ובירור מקיף על מנת לקבוע האם הממצא צריך לעורר דאגה או לא.
2 צפייה בגלריה
בדיקת ממוגרפיה
בדיקת ממוגרפיה
חשוב להקפיד על בדיקות סקר. ממוגרפיה
(צילום: Shutterstock)
5. אם הבדיקה הגנטית שלילית, אז לא מדובר בסרטן גנטי.
לא נכון
אם בדיקה גנטית מקיפה יצאה שלילית, פירושו של דבר שבסבירות גבוהה לא מדובר במחלה תורשתית. יחד עם זאת, בדיקה שלילית יכולה להיות תוצאה של מידע חלקי לגבי אילו גנים עלינו לחפש. קרוב לוודאי שיש סיבות נוספות לממאירויות תורשתיות שכיום אנחנו לא מכירים ובעתיד נדע למפות אותן טוב יותר.
6. סרטן שד מידבק.
לא נכון
סרטן שד היא לא מחלה מידבקת ואין חשש לחבק או לגעת באישה שחלתה. לא פעם פונים אליי בן או בת הזוג של המטופלת על מנת להתייעץ בנוגע לקיום יחסי מין מחשש להדבקה והתשובה לכך היא - לא!
7. בתום הכימותרפיה תהיה החלמה מלאה של הגוף והנפש, והכול יחזור לקדמותו.
נכון חלקית
חלק מההחלמה אכן תהיה ספונטנית, אבל כדי להגיע להחלמה מלאה, יש צורך בפעולות אקטיביות כמו למשל פעילות גופנית, שנועדה להחזיר את מסת השרירי שאבדה ולשמור על גמישות המפרקים. הצוות הרפואי יסייע בבחינה של הפעולות הנדרשות, על מנת לחזק את דימוי הגוף והנפש של המחלימות. חשוב לציין, שרוב הנשים חוזרות לחיים רגילים ומלאים.
הודות למאמצים הלאומיים והציבוריים לגילוי מוקדם של סרטן השד, אצל מרבית הנשים בישראל, המחלה מתגלה בשלבים המוקדמים. עם זאת כ- 3% מהנשים מאובחנות בשלב גרורתי
8. יש קשר בין מידת יעילות הטיפול לבין עוצמת תופעות הלוואי.
לא נכון
אין קשר בין מידת תופעות הלוואי והרעילות של הטיפול לבין הסיכוי לתגובה של המטופלת. יש מגוון רב של תופעות לוואי הנגרמות כתוצאה מהטיפול. אין מתאם בין מספר תופעות הלוואי עוצמתן ויעילות הטיפול.
9. כימותרפיה היא טיפול "ישן" ואין בו צורך בסרטן שד.
לא נכון
הכימותרפיה עדיין נחשבת לטיפול מציל חיים והכרחי בחלק לא מבוטל ממקרי סרטן השד. הדבר נכון הן בשלב המוקדם והן במחלה הגרורתית. חשוב לציין כי כיום נמצאות בפיתוח מולקולות רבות המבוססות על תצמיד נוגדן המחובר לכימותרפיה. הקומפלקס נצמד באופן ספציפי לתא הסרטני ובכך מפחית את תופעות הלוואי. בעתיד אנחנו צופים לראות יותר שימוש בטכנולוגיה זו.
10. הטיפול בסרטן שד גרורתי יכול להאריך את החיים באופן משמעותי.
נכון
לשמחתנו, בשנים האחרונות פותחו לא מעט טיפולים תרופתיים המאפשרים הארכת חיים משמעותית לחולות עם סרטן שד גרורתי. הנתונים הקיימים מדווחים על הכפלה של משך החיים החציוני של קבוצת החולות הזו וניתן להעריך שבשנים הקרובות נראה עלייה נוספת בהארכת תוחלת החיים.
11. ברוב המקרים סרטן השד מתגלה כשיש כבר גרורות והמחלה אינה בת ריפוי.
לא נכון
הודות למאמצים הלאומיים והציבוריים לגילוי מוקדם של סרטן השד, אצל רוב הנשים בישראל, המחלה מתגלה בשלבים המוקדמים. עם זאת כ-3% מהנשים מאובחנות בשלב גרורתי. בנוסף, אצל כ-20-15 אחוזים מהחולות שאובחנו בשלב מוקדם וטופלו, המחלה תחזור ותופיע בצורה גרורתית לאחר מספר שנים. כך שלמעשה, ישנן אלפי נשים בישראל שמתמודדות עם סרטן שד גרורתי.
12. אם אני נוטלת את התרופות אז זה בהכרח ישפיע עליי?
נכון חלקית
הטיפולים התרופתיים נבדקו ונמצאו יעילים במחקרים קליניים ומטרתם לעכב את התקדמות המחלה ולהאריך את הישרדות החולות. בשלבים המוקדמים הטיפולים נועדו להביא להחלמה מלאה. למרבה הצער, לא כל החולות מגיבות באותו האופן לטיפולים ולכן אחד מאתגרי הטיפול המרכזיים היום בטיפול במחלה גרורתית הוא פיתוח תכשירים המתגברים על מנגנוני עמידות של הגידול כמו מוטציות בקולטן האסטרוגן (ESR1), שמהווה מנגנון עמידות שכיח יחסית.
13. כל סוגי סרטן השד זהים?
לא נכון
סרטן שד הוא לא מחלה אחת ויש סוגים שונים של סרטן השד שנקבעים על פי מאפיינים ביולוגיים וגנטיים שונים. באופן גס ניתן לחלק את קבוצת החולות לשלוש קבוצות עיקריות:
  • קבוצת הגידולים שמבטאת קולטנים לאסטרוגן ואינה מבטאת קולטנים ל-HER2 - קבוצה זו מהווה כ-70% מהחולות מדובר בנשא.
  • גידולים עם ביטוי יתר לחלבון HER2.
  • קבוצה שלישית, המכונה טריפל נגטיב. בקבוצה זו גידולים ללא קולטנים להורמון או אסטרוגן או פרוגסטרון וללא ביטוי מוגבר של חלבון HER2.
14. מומלץ שלא להשתתף במחקרים קליניים כיון שנותנים שם תרופת דמה (פלסבו).
לא נכון
המחקרים הקליניים בוחנים טיפול סטנדרטי אל מול טיפול חדש. לעיתים המחקר הוא "כפול סמיות", כלומר לא הרופא ולא המטופל יודעים מה המטופלת מקבלת ולכן באחת מזרועות המחקר תהיה קפסולת דמה בנוסף לטיפול הסטנדרטי. לא קיים מצב שהמטופלת מקבלת טיפול דמה בלבד. חשוב לזכור שכל ניסוי קליני צריך לקבל אישור ועדה אתית.
רינת משאלי ירושלמיפרופ' רינת ירושלמי - משאליצילום: שלומי יוסף
15. פציעה בשד עלולה לגרום לסרטן השד.
לא נכון
פציעות בשד אינן גורמות לסרטן. פציעות הנגרמות למשל מתאונות דרכים או חבלות אחרות יכולה להוביל לכאב, או דימום. לעיתים פציעה מושכת את תשומת ליבנו לאיבר וכך מובילה לאבחנה המחלה. עם זאת, הפציעה עצמה לא גרמה לסרטן, הוא כבר היה שם. אם בעקבות פציעה שאירעה לאחרונה חווים כאבים בשד, נפיחות, שינוי בעור על או סביב השד או כל דבר שהוא יוצא דופן, מומלץ להיוועץ עם רופא.
16. סרטן השד נפוץ יותר בנשים עם חזה גדול.
לא נכון
אין קשר בין גודל השד לסיכון לסרטן, אם כי לעיתים אבחון המחלה יכול להיות מאתגר יותר אצל נשים עם חזה גדול. מנגד, השמנת יתר וצפיפות השד עלולים להגביר את הסיכון לסרטן שד. לא משנה מה גודל החזה, חשוב לבצע בדיקות לאבחון מוקדם.
17. הרופאה שמטפלת בי לא יכולה לסטות מהטיפול שנקבע בהנחיות הבינלאומיות.
נכון חלקית
הטיפולים האונקולוגיים מבוססים על מחקרים מבוקרים ונגזרים מהנחיות בינלאומיות. יחד עם זאת, מקצוע האונקולוגיה הוא דוגמה מובהקת לרפואה מותאמת אישית, כך שכל תוכנית טיפול (הפרוטוקול) נבחנת אל מול כל מטופלת באופן ספציפי, ולעיתים נעשים שינויים שנדרשים בטיפול בהתאם למצב הרפואי ורצון החולה.
הכותבת היא מומחית לאונקולוגיה, מנהלת את היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף לטיפול וחקר הסרטן, בית החולים בילינסון