בשבועות האחרונים דווחו בישראל מקרים בודדים של הדבקה בנגיף אבעבועות הקוף. מקורו של נגיף אבעבועות הקוף באפריקה, שם הוא נמצא במכרסמים שונים. אנשים שבאים עימם במגע עלולים להידבק. לעיתים רחוקות הוא עבר מאדם לאדם במגע קרוב.
לפני כשנה וחצי התרחשה התפרצות של הנגיף ברחבי העולם, שבמהלכה נרשמו הדבקות רבות בין בני אדם. ההדבקות היו בעקבות מגע קרוב, כולל יחסי מין. בעת ההתפרצות היו גם כ-260 נדבקים בישראל. בזכות היערכות מהירה של משרד הבריאות הובאו ארצה חיסונים, חוסנו אנשים שנמצאים בסיכון להדבקה וההתפרצות דעכה.
בחודשים האחרונים אנו עדים ל"טפטוף" של נדבקים חדשים, חלקם נדבקים בחו"ל וחוזרים לארץ עם המחלה, ומטופלים בודדים נדבקו בארץ.
1 צפייה בגלריה
סימני אבעבועות הקוף
סימני אבעבועות הקוף
המחלה מתבטאת באבעבועות באזורים שונים בגוף
איך נדבקים במחלה? ההדבקה מתרחשת במגע קרוב בין בני אדם, כולל יחסי מין.
איך נגיף שדעך לפני שנה וחצי מופיע עכשיו שוב? הנגיף לא נעלם, הוא נמצא איתנו. כשרוב האוכלוסייה שבסיכון מחוסנת, יש מעט הדבקות. אבל כשאנשים שבסיכון לא מתחסנים, הוא מצליח להתפשט. כרגע אנו רואים הדבקות בודדות.
דווח כי בקונגו זוהה זן קטלני יותר של הנגיף, צריך לדאוג? ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו דווח בחודש שעבר על התפרצות של אבעבועות הקוף עם נדבקים רבים (כ-12 אלף). אולם מהידוע לנו, הנגיף שנמצא שם לא התפשט מחוץ לאפריקה. ארגוני בריאות עושים מאמץ רב למנוע התפשטות נוספת שלו. הנגיף בקונגו קטלני מזה המוכר לנו מההתפרצות בשנה שעברה. חשוב להדגיש שממה שידוע לנו, החיסון שיש בידינו יעיל גם נגד נגיף זה.
ד"ר רותי גופןד"ר רותי גופןצילום: סיוון שחור
מהם התסמינים של המחלה? המחלה מתאפיינת בעיקר בחום, בלוטות לימפה מוגדלות ואבעבועות על פני העור באזורים שונים של הגוף. האבעבועות יכולות להיות כואבות, מגרדות או לא לכאוב ולא לגרד. כמו כן, המחלה עלולה להתבטא בעייפות, כאב ראש וכאבי שרירים.
כדי להימנע מהדבקות נוספות, על מי שחולה לשהות בבידוד בעת מחלתו, להימנע ממגע קרוב עם אנשים, ולהפריד חפצים משותפים כמו מגבות, מצעים ובגדים. על החולה לשהות בבידוד עד להחלמה מלאה.
איך מתחסנים? הדבר הכי חשוב כעת הוא שכל מי שנמצא בסיכון יתחסן. קבוצת הסיכון המרכזית בארץ היא גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, כלומר: הומואים וביסקסואלים. החיסון המלא כולל שתי זריקות שניתנות בהפרש של חודש לפחות זו מזו. מי שלא התחסן כלל צריך לקבל שתי זריקות. מי שקיבל זריקה אחת צריך להשלים כעת עוד זריקה אחת (גם אם עבר זמן רב, יש להשלים זריקה נוספת אחת בלבד). מי שהיה חולה באבעבועות קוף לא צריך להתחסן.
אנשים שקיבלו חיסון מלא (שתי זריקות) עלולים להידבק שוב? חיסון מלא מגן מפני הדבקה בנגיף וחשוב שכל מי שבסיכון יתחסן. ההגנה איננה הרמטית של 100%, אלא בסביבות 80%. חיסון מלא מקנה גם הגנה מפני תסמינים קשים. בדרך כלל, מי שחוסן ונדבק יחווה תסמינים קלים יותר ממי שלא חוסן כלל. אני ממליצה כעת לכל הגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים להשלים שתי מנות חיסון. זה חשוב כדי לשמור על הבריאות האישית, וגם כדי למנוע גל נוסף של נדבקים רבים כעת.
ד"ר רותי גופן, מומחית ברפואת המשפחה, מנהלת שותפה של מרפאת כיכר הבימה, המרפאה הגאה של מכבי שירותי בריאות