מרכזי החוסן בגבול הצפון עומדים בפני סגירה משום שתקציב בסך שלושה מיליון שקלים שהובטח להם בהחלטת ממשלה טרם הועבר אליהם מתחילת השנה. בעוד כחודשיים צפויים לפטר את הפסיכולוגים ועובדי בריאות הנפש בשני "מרכזי משאבים". בדיון חירום שנערך בנושא הבוקר (יום ה') בוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בראשות ח"כ מיכאל ביטון עלה כי הכספים המיועדים למימון המרכזים הועברו זה מכבר למשרד הבריאות, אך לאף אחד מנציגי משרדי הממשלה לא הייתה תשובה מדוע הם לא הועברו בפועל לטובת מימון הפעלת המרכזים.
עוד בנושא זה:
"בעוד פחות מחודש נודיע לעובדים שאין יותר תקציב ואנחנו צריכים לשלח אותם הביתה", אמר פרופ' מולי להד נשיא ומייסד מרכז משאבים בקריית שמונה. הוא נחשב לאחד ממפתחי תורת החוסן המובילים בעולם בשל הניסיון הרב בטיפול בנפגעי החרדה ובתושבי היישובים בגבול לבנון בארבעת העשורים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי. ארכיון
(צילום: AFP)
מרכזי החוסן האזוריים הפועלים לאורך קו העימות הצפוני נותנים שירות לכחצי מיליון אזרחים, תושבי 133 יישובים הסמוכים לגבולות לבנון וסוריה. מנכ"ל מרכזי החוסן יפתח בנבנישתי הסביר בדיון שמרכזי החוסן בצפון מכינים את הקהילה לתקופות חירום ומכינים מערכים טיפוליים לנפגעי חרדה. "התקצוב מעוגן בהצעת מחליטים וכולל את מרכזי החוסן בכל הארץ. לצערנו, מרכזי החוסן בצפון טרם קיבלו את המשך התקצוב. מדובר על מיליון וחצי שקל לכל מרכז חוסן, ובסך הכול כשלושה מיליון לכל תושבי קו העימות הזקוקים לסיוע ולתמיכה נפשית".
בנבנישתי סיפר שמזה חודשים ארוכים הוא פונה אל משרד הבריאות בבקשה לקבלת התקציב שהובטח להפעלתם, אך עד כה לא קיבל תשובות ברורות בנושא. עוד הוסיף כי מרכזי החוסן מטפלים בנפגעי חרדה מתקציב הביטוח הלאומי בתעריף שהוא שליש מהתעריף הנגבה בשירות הציבורי. הוא ביקש עוד בדיון מחברי הכנסת לפעול על מנת לעדכן את תעריף נוהל חרדה באופן שיצמצם את התלות של המרכז בתורמים ובעמותות.

איפה נתקע התקציב?

במשרד האוצר טענו בדיון כי התקציב למרכזי החוסן הועבר זה מכבר למשרד הבריאות והוא היה אמור להגיע לגליל. הם הבטיחו לברר את העניין עד ליום שלישי בשבוע הבא. יו"ר הוועדה ח"כ ביטון הודיע שיקיים דיון נוסף בעוד כשבוע במטרה לוודא ששלושה מיליון השקלים הגיעו למרכזי החוסן בצפון לשם טיפול בתושבי הצפון.
במהלך הדיון בכנסת עלה גם נושא המחסור בפסיכולוגים בשירות הציבורי וזמני ההמתנה הארוכים לטיפול. בישיבה עלה כי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית יזם פיילוט בשיתוף משרד הבריאות שבמסגרתו יינתנו תמריצים לסטודנטים לפסיכולוגיה בתואר שני, בתמורה להתחייבותם לעבודה בשירות הציבורי בנגב במשך מספר שנים. הפרויקט מתוקצב בכ-2.5 מיליון שקלים והוא צפוי להתקיים בנגב אך לא בגליל.
מיכאל ביטון באולפן ynetח"כ מיכאל ביטון צילום: הדר יואביאן
ח"כ ביטון קרא למשרד הבריאות, למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, ולמשרד האוצר לדאוג שהפיילוט יתוקצב גם בגליל. "בריאותם הנפשית של תושבי הגליל חשובה בדיוק כמו בריאותם הנפשית של תושבי הדרום. השקעה בבריאות הנפש היא לא הוצאה אלא השקעה שחוסכת כסף למדינה ומונעת ממצוקה נפשית להחריף ולהיות בין היתר גם נטל על המדינה".
ח"כ ביטון קרא בסוף הדיון, להסתדרות ולאגף השכר באוצר לייצר הסכמי שכר מיטיבים לפסיכולוגים בשירות הציבורי ולעדכן את תעריף הטיפול במרכזי החוסן המסובסד על ידי המוסד לביטוח הלאומי. "מקווה ששר האוצר יתעשת ויחזיר למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל את התקציבים שנלקחו ממנו כדי שהשר יעמוד ביעדים שהציב. אני מצפה מהשר סמוטריץ' שלא יהיה רק שר יהודה ושומרון, אלא שידאג לכל הארץ ובשלב ראשון יעביר שלושה מיליון שקל למרכזי החוסן בצפון".