כשאליהו זימרס (20) הגיע לבקו"ם ביום הגיוס לצה"ל ונתן דגימת רוק למאגר מח העצם של "עזר מציון", הוא לא שיער שכך יתחיל אחד התהליכים המשמעותיים ביותר שיעבור בחייו.
"כבר בטירונות התקשרו להגיד שמצאו לי התאמה", מספר זימרס, תושב קריית־ארבע, כיום לוחם בדרגת סמל בחטיבה 401 של השריון, "הגעתי לפגישה ב'עזר מציון' ושם הבנתי שבפרוצדורה די פשוטה אני יכול להציל חיים של מישהו. לא חשבתי לרגע אם כן או לא. גם לא שאלתי שאלות. פשוט מאוד שמחתי שניתנת לי הזכות לתרום".
בצד "השני" של התרומה נמצא יצחק בלבן (65), אב לשני ילדים וסב לשלושה. "לפני שנה וחצי חליתי במחלת הסרטן", הוא מספר, "חיפשו לי תורם, ואחרי כמה זמן הודיעו לי שנמצא מישהו עם התאמה של 90%, היחידי מכל המאגר עם התאמה כזאת עבורי. קיבלתי את התרומה, עברתי את ההשתלה, ורק אחרי שהתחלתי להתאושש הבנתי את המשמעות המלאה של התרומה הזאת: מישהו הציל אותי ממוות".
1 צפייה בגלריה
אליהו זימרס ויצחק בלבן
אליהו זימרס ויצחק בלבן
אליהו זימרס ויצחק בלבן
(צילום: אורן אהרוני)
כבר לאחר שתרם את מח העצם, אליהו היה סקרן לגבי זהות הנתרם ורצה לפגוש אותו. אצל יצחק הרצון היה חזק לא פחות. "רציתי פשוט לחבק את התורם ולהגיד לו תודה", הוא מסביר. אלא ששניהם נאלצו להמתין: מפגש כזה מתאפשר רק לאחר שנה מהתרומה.
קראו עוד:
ביום חמישי המפגש המרגש סוף כל סוף קרה. שניהם הגיעו מלווים במשפחותיהם, והמילים נעתקו מפיו של יצחק. "אני רועד בכל הגוף", אמר, ואז סיפר שכתב מכתב לאליהו ותיכנן להקריא אותו במפגש – אך הוא לא היה מסוגל מרוב התרגשות.
ומה היה כתוב שם? "איך מתחילים להודות לאדם שהציל את חייך? במעשה אצילי, רגיש ונדיב שעשית – הצלת אדם, הצלת אותי. חלק ממך אני כבר מכיר. החלק שאותי הציל. טוב הלב, הנתינה, ההקרבה לאדם זר לחלוטין. אז רק להודות לך שוב ושוב מקרב לב על טוב ליבך ועל נדיבותך, שהצילו את חיי", כתב בלבן.
עיניו של אליהו לא נותרו יבשות. "המפגש המיוחד הזה נתן לי תחושת סיפוק אדירה", סיפר, "מאוד התרגשתי כשהבנתי שיצחק הוא אבא וסבא. הוא ובני משפחתו הודו לי ואמרו לי פעם אחר פעם שהצלתי חיים. עשיתי דבר שמבחינתי היה קטן – וכמה התוצאה גדולה. עד הרגע הזה לא מבינים כמה מיוחד כל מערך התרומות הזה, ושזו זכות גדולה לקחת בכך חלק".
המשפחות דיברו אחת עם השנייה ארוכות, והיה גם מכנה משותף נוסף: מעט לאחר הליך התרומה של בנה, אמו של אליהו חלתה בסרטן. ימים לפני המפגש היא עברה את הטיפול האחרון וקיבלה הודעה שהבריאה.
"הכל בסוף מלמעלה", סיכם אליהו.
במאגר מח העצם של "עזר מציון", שהוא המרכזי בישראל, יש כיום למעלה ממיליון דגימות. בחודש אוגוסט ציינו שם שיא חדש: 48 השתלות. המאגר הציל עד כה את חייהם של למעלה מ־4,000 אנשים.
ד"ר ברכה זיסר, מייסדת ומנהלת מאגר מח העצם, אמרה כי "למעלה מ־70 אחוז מהדגימות במאגר ניתנו על ידי חיילי צה"ל. מרגש בכל פעם לראות חיים שניצלו. לא מדובר רק בחייו של יצחק, אלא בבשורת חיים לכל משפחתו, מעגלים של חיים, והכל הודות לאליהו".