לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
הקשר בין דיכאון לסוכרת מוכר הוא ידוע כאשר במחקרים שונים נמצא שבחולים סוכרתיים, שכיחות הדיכאון כפולה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. כמו כן, קיים קשר דו כיווני בין דיכאון לסוכרת. לכן איתור מוקדם של דיכאון וטיפול מותאם אישית חיוניים לאיזון הסוכרת ולמניעת סיבוכים.
חשוב לדעת זאת שכן, חולי סוכרת עם תסמיני דיכאון קלים עד בינוניים צריכים להישמר מפני התפתחות דיכאון בשל ההשפעה המטבולית של סוכרת הפוגעת בתפקודי המוח. ד"ר אורן טנא, מנהל מכון פסיכיאטרי באיכילוב ומנהל מכון מנטליקס לרפואת הנפש, מתארח בפודקאסט כדי להסביר למה חשוב לאתר את התסמינים כבר בהתחלה. האזינו לפודקאסט:
משחקי בריאות
הקשר בין דיכאון לסוכרת
27:35

איך סוכרת יכולה לגרום או להגביר את הנטייה להתפרצות של דיכאון? "מעצם זה שיש לך סוכרת אתה צריך להתמודד עם דברים מאוד קשים. אתה צריך להתמודד הרבה פעמים, קודם כל אתה, אתה בדכדוך מעצם החשש שלא תחיה הרבה, שתפתח סיבוכים. בנוסף לכך, גם מבחינה אינטואיטיבית, בלי קשר לתהליכים הפיזיולוגיים שמסבירים את זה, אנשים שהם בדיכאון, הרבה פחות פנויים לדאוג לגופם, לדאוג לתזונה, לפרוטוקול הטיפולי שהם נדרשים לדבוק בו וגם זה כמובן מושפע וישפיע על רמות הסוכר ועל מידת השליטה בסוכרת".
אז אם מאזנים את רמות הסוכרת, אנשים מחלימים מהדיכאון? "אי אפשר להצביע על כך שטיפול בסוכרת יביא לריפוי הדיכאון, אבל כנראה שיש כן מנגנונים משותפים שמובילים להחמרת המחלות במקביל, אני בהחלט ראיתי אצל הרבה מאוד מטופלים שיוצאים מאיזון נפשי שגם מחלת הסוכרת יוצאת מאיזון, ואז לפעמים החזרת הסוכרת לאיזון ברגע שאנחנו מצליחים להחזיר אותה לאיזון זה גם מרמז על זה שהחזרנו גם את הנפש לסוג מסוים של איזון. האם זה גרם לזה? קשה לי לקבוע".
חשוב לדעת שיש גם שיטות טיפול נוספות לנפש שמשפיעות על הסוכרת. "ישנם גם טיפולים תרופתיים וגם נפשיים. הכל בהתאמה לסיטואציה בה נמצא האדם. גם במלחמה בתוך החרדה, בתוך הסטרס, אנחנו חושבים המון דברים ושבעצם אנחנו מקבלים לפעמים את זה שמחשבה היא עובדה ואנחנו צריכים ללמוד, לערער לפעמים על מחשבות. לא כל מחשבה שעולה לנו בראש היא עובדה".
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק
פורסם לראשונה: 09:18, 13.11.23