ועדה של הקונגרס האמריקני פרסמה היום (שלישי) דוח מיוחד שלפיו סין מסבסדת ישירות ייצור של מרכיבי פנטניל (משכך כאבים רב-עוצמה) למכירה מחוץ לגבולותיה ובכך מתדלקת את משבר האופיואידים בארה"ב. המשבר שהחל בארצות הברית לקראת סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת מתברר כיום כאחד האסונות ההרסניים בתחום בריאות הציבור, וגבה את חייהם של כחצי מיליון איש בארצות הברית לבדה בשני העשורים האחרונים.
צפו בקטע מתוך הסדרה "אימפריית הכאב" בנטפליקס שמתארת את משבר האופיואידים:

הוועדה המיוחדת של בית הנבחרים לענייני סין חשפה בדוח ממצאים המצביעים על כך שסין ממלאת תפקיד מפתח בזרימת הפנטניל לארה"ב, והמחוקקים הגישו כמה המלצות לריסון המשבר.
פנטניל הוא כיום הגורם המוביל למקרי מנת יתר של בארה"ב. הנשיא ביידן ונשיא סין שי ג'נפינג סיכמו בנובמבר לפעול לבלימת ייצור ויצוא פנטניל. בינואר השיקו שתי המדינות קבוצת עבודה משותפת ופקידים אמריקנים תיארו את השיחות הראשוניות כמשמעותיות, אך אמרו שצריך לעשות הרבה יותר כדי לעצור את זרימת הכימיקלים.
בדוח, שפורסם לקראת דיון מיוחד בבית הנבחרים, נכתב כי "באמצעות סובסידיות, מענקים ותמריצים אחרים, המפלגה הקומוניסטית של סין (PRC) פוגעת באמריקנים תוך העשרת חברות השייכות לה". חברי הוועדה טוענים שלא מצאו ראיות לפעולות אכיפה פליליות חדשות שיעזרו לבלום את זרימת כימיקלי פנטניל לארה"ב.
1 צפייה בגלריה
משככי כאבים כאב אופיואידים
משככי כאבים כאב אופיואידים
משבר האופיואידים. כחצי מיליון איש איבדו את חייהם
(צילום: shutterstock)
עוד נכתב בדוח כי "כישלון זה, בשילוב עם ראיות חדשות המבססות את סין כמעודדת ייצוא של סמים בלתי חוקיים לחו"ל והמניות שלה בחברות שעושות את אותו הדבר - מטיל ספק באמיתות הטענות של סין שתפעל לבלום את הייצוא האדיר של חומרי פנטניל בלתי חוקיים וחומרים נרקוטיים סינתטיים מסוכנים אחרים. יש צורך דחוף בשיתוף פעולה גלובלי ובתקשורת בין רשויות אכיפת החוק".
חקירת הוועדה המיוחדת כללה בחינת אתרים סיניים ציבוריים, ניתוח מסמכים ממשלתיים וזיהוי מכירות סמים באינטרנט. הדוח ציטט נתונים מאתר האינטרנט של מינהל המיסוי הממלכתי של ממשלת סין, שפירט הנחות של עד 13 אחוז לכימיקלים מסוימים. בנוסף, טוען הדוח, מסבסדים הסינים לפחות שני מרכיבי פנטניל שמשמשים את קרטלי הסמים, וגם ממשלת מקסיקו ביקשה מסין לעשות יותר כדי לשלוט על משלוחי פנטניל.
"הרפובליקה העממית של סין קבעה ב-2019 שכל המרכיבים של פנטניל הם חומרים מבוקרים", נכתב בדוח, "כלומר, היא מסבסדת כיום ייצוא של תרופות שאינן חוקיות הן לפי החוק האמריקני והן לפי החוק של סין".
מייק גלאגר, היו"ר הרפובליקני של הוועדה דו-מפלגתית, אמר כי מהחקירה עולה שסין רוצה להכניס יותר פנטניל לארה"ב. "הם רוצים את הכאוס וההרס שנבעו מהמגפה הזו", אמר גלאגר.
בתגובה, סין מכחישה את הטענות ואומרת שממשלת ארה"ב חייבת לעשות יותר כדי להפחית את הביקוש המקומי.