דם, אש ותמרות עשן - בינתיים בתרגולת: מחלקת הרפואה של פיקוד הדרום מנצלת את ימי ההמתנה לתמרון הקרקעי בעזה להכין את מאות הרופאים, הפרמדיקים והחובשים שיצטרפו לצוותי הקרב החטיבתיים בלב שטח האויב, אחרי שחלקם כבר היו תחת אש והצילו מאות חיילים ואזרחים במתקפת הפתע.
במרכז אימוני הרפואה שבמחנה צאלים הכוחות הרפואיים מתרגלים בסימולטורים תרחישים קשים של טיפולים מצילי חיים באמצע קרב, עם נפילות פצמ"רים וצרורות ירי סמוכים, החלטות ודילמות שיצטרכו לקבל בזמן אמת לצד התמודדות עם איומים שונים כמו פירי מנהרות בבתים במהלך הסיוע הרפואי לפצועים.
3 צפייה בגלריה
רופאי פיקוד דרום מתכוננים
רופאי פיקוד דרום מתכוננים
מתרגלים תרחישים שונים
(צילום: יואב זיתון)
בחדרי הסימולטור הריח והרעש של הפיצוצים וקולות הקשר עם ההמולה הרבה, הבובות החכמות שמדממות ומגיבות, נותנים תחושה אחרת, מעט כבדה יותר כאשר חוזים בתרגולים הללו לפני השלב הקרקעי של מלחמה אמיתית ולא בשגרת התרגילים המוכרת. חלק מהמטפלים כאן סופגים אש בעצמם בתרגולת, אחרים מתורגלים לטפל במספר אר"נים במקביל. יש פה רופאים צבאיים שלבד הצילו עשרות פצועים ביום הראשון והרגו בעצמם מחבלים.
3 צפייה בגלריה
רופאי פיקוד דרום מתכוננים
רופאי פיקוד דרום מתכוננים
טיפולים מצילי חיים באמצע הקרב
(צילום: יואב זיתון)
ראש מחלקת הרפואה בפיקוד, ד"ר אל"מ זיוון אביעד-בר, שהיה אמור לסיים את תפקידו בתחילת הלחימה לקראת כניסתו לתפקיד קצין רפואה ראשי של צה"ל, סיפר ל-ynet שבכל פלוגה שתיכנס לעזה יהיה לפחות מטפל בכיר אחד, רופא או פרמדיק, כך שיינתן טיפול רפואי מיטבי לכל חייל שיפצע, אם וכאשר, באופן מיידי, עד דקות בודדות: "לכולם יש כבר חוסמי עורקים מתקדמים ותחבושות אישיות, ולימדנו את כל הלוחמים דבר פשוט בעזרה ראשונה: קודם כל לחסום עורקים בידיים וברגליים בעת פציעת כדי למנוע איבוד דם - גורם מרכזי למוות בפציעות קשות. יש עשרות רבות של פצועים ממתקפת הפתע ביום הראשון שעכשיו איתנו רק כי עשו להם או עשו לעצמם חוסם עורקים. בנוסף, חילקנו אלפי מנות דם אמיתי ותחליף דם (פלזמה) לכוחות הקדמיים ביותר, כפי שאף צבא לא עושה בעולם. יש לנו כירורגים בצוותים החטיבתיים שמיומנים עם הציוד המתקדם ביותר לתנאי שטח לבצע ניתוחי חירום מצילי חיים עוד לפני הפינויים מתוך הרצועה".
צפו באימון:
בתחילת הלחימה הגיעו תלונות רבות על מחסורים בחוסמי עורקים ללוחמים, גם ביחידות סדירות כמו גדוד קורס המ"כים 450 שחייליו לקחו חלק בקרבות של היום הראשון. הורים רבים מיהרו לרכוש בעצמם את ערכת שומר אחי לבניהם אך בשבוע האחרון לפי צה"ל כל הפערים הושלמו: תכנית רכש לחירום הופעלה ולצבא הגיעו 170 אלף חוסמי עורקים וציוד רפואי רב למחסני האוגדות בשטחי הכינוס על מנת שצוותי הרפואה ימשכו ישירות את החוסרים מהמלאים שפוזרו בשטח - ללא בירוקרטיות. בשנה האחרונה חשפנו בוואינט כיצד קיצוץ בתקציב הוביל למחסור של אלפי פריטים רפואיים, כולל חוסמי עורקים, ביחידות צה"ל השונות ובהן הקרביות.
"פרסנו את כל פלוגות הרפואה שלנו", הוסיף אל"מ אביעד-בר תוך שהוא חונך פרמדיקית צעירה במילואים שקיבלה ריענון בביצוע הנשמה עם משקפי וי.אר, "יש המון לקחים שאנו מפיקים תוך כדי המלחמה ומפיצים אותם לכוחות. למשל, חוסמי עורקים שהושארו במשך שעות על גפי פצועים ביום הראשון באופן שעלול לסכנם בגלל הקושי שהיה לפנות. הפעם זה יהיה אחרת, עם שיחלופים מהירים של פצועים כאשר כל שיחלוף כזה ינוצל לתת לכוחות בעומק השטח תיק עם מלאי חדש של ציוד רפואי".
לדברי הקצין הבכיר, הירתמות גורמי הרפואה להתגייס הייתה כה גדולה עד שהצבא ביקש מחלק מהרופאים שהתייצבו שיחזרו לעיסוקם בשלב זה ויתכן ויופעלו בהמשך: "אלו שכן השארנו, בחלק מהמקומות בעודף של צוות רפואי בגדודים, ציידנו גם. הלוחמים יהיו עם מיגון קרמי ומשקפי מגן שהוכחו כמצילי חיים. כולם מבינים את גודל השעה גם אם בהתחלה העניינים חרקו, היום אנחנו במקום הרבה יותר חזק ומוכן".
3 צפייה בגלריה
רופאי פיקוד דרום מתכוננים
רופאי פיקוד דרום מתכוננים
לנרמל את הסיטואציה. מתאמנים בהצלת חיים
(צילום: יואב זיתון)
צה"ל תכנן פינוי פצועים גם באמצעות מסוקים מתוך שטח עזה. בנוסף, חיל הרפואה פתח בשני בסיסים בעוטף עזה מרכזים מיוחדים לטיפול בתגובות קרב עם 18 קב"נים שטיפלו עד כה בכ-800 חיילים בסדיר ובמילואים שנחשפו לזוועות ולקרבות הקשים. 80% מהם הוחזרו ללחימה לאחר המפגשים המקצועיים שעברו.
בצבא אומרים כי נכון להשאיר את החיילים הללו בקירבת זירת האירועים הקשים, כדי "לנרמל את הסיטואציה, שיבינו שהם מגיבים בצורה טבעית למה שחוו, וכך מצטמצם הסיכוי לפוסט טראומה בהמשך. הדרכנו את כל המפקדים להגיב מהר לחיילים שמתקשים נפשית ובאופן כללי אנו אומרים לכולם, אפילו לאזרחים: תעסיקו את עצמכם בימים אלו בכמה שיותר משימות, פעילות ותרומה, במקום להישאר בבית כל היום מול הסרטונים הקשים והחדשות. זו הדרך היעילה ביותר לא להיפגע נפשית מהמלחמה".