פרשת שחיתות בהיקף של מיליונים מטלטלת את משרד הבריאות בעיצומה של המלחמה: בכירה במשרד הבריאות ויועצת חיצונית נעצרו בחשד ללקיחת שוחד וקבלת דבר במרמה. במוקד החשד שנחקר ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים: השתיים הטו לכאורה מכרזים וגרפו כספים לכיסן.
1 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
אילוסטרציה
(צילום: אורן אהרוני)
המשטרה מסרה כי "בתקופה האחרונה התקבלה ביחידת ההונאה של מחוז ירושלים תלונה מאגף הביקורת של משרד הבריאות, המעלה חשד להטיית מכרזים, מרמה והפרת אמונים. התלונה שהתקבלה במשטרה היא נגד עובדת בכירה במשרד הבריאות ויועצת חיצונית ששכרה, ושאותה הסמיכה לנהל בפועל תחומים שונים במשרד לרבות התקשרויות כספיות מול ספקים שונים וקבלני משנה".
על-פי התלונה שהתקבלה במשטרה, ממצאי הביקורת של משרד הבריאות העלו חשד לביצוע עבירות פליליות בכל הנוגע להתנהלות מול ספקי השירות החיצוניים, "לרבות העברת עבודות לחברות שונות המקורבות ליועצת או בבעלותה, תוך הצגת מצגי שווא. עבודות אלו הן בסכום מצטבר של מיליוני שקלים.

נחקרו מנהלי חברות תוכנה גדולות

בנוסף עלה חשד שהחברות שזכו במכרזים נדרשו להעסיק את קרובתה של היועצת, כאשר התשלום על העסקתה הוגש למשרד הבריאות, לעיתים תוך שינוי פרטים מהותיים להסתרת המעשה. בעקבות התלונה של משרד הבריאות, נפתחה חקירה סמויה ביחידת ההונאה במחוז ירושלים שאתמול הפכה לגלויה. אתמול נחקרו באזהרה ביחידת הונאה של מחוז ירושלים שתי החשודות וכן כמה מנהלים של חברות תוכנה גדולות במשק.
נציג הימ"ר טען בדיון הארכת המעצר כי "מדובר בחקירה מסועפת מרובת מעורבים, שבמסגרתה הועברו כספי ציבור רבים לחשבונה של היועצת במסווה של משכורת". הוא אמר שלפי החשד העבירות בהיקף של מיליוני שקלים נמשכו כשלוש שנים, והתריע שנשקפת "מסוכנות כלכלית" מהעצורות.
השופטת דורית פיינשטיין מבית משפט השלום בירושלים הורתה להאריך את מעצרה של היועצת ביממה (עד מחר): "המשטרה במקרה זה דאגה שהתיק יהיה מאוד בשל שעה שעצרה את החשודה, והיא מבקשת פרק זמן קצר מאוד למעצר נוסף, וזאת לצורך ביצוע פעולות בנות שיבוש".
הבכירה במשרד שוחררה בתנאים מגבילים של מעצר בית למשך עשרה ימים והרחקה ממשרד הבריאות למשך חודש. על פי המשטרה במסגרת הפרשה צפויים מעצרים נוספים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במסגרת בדיקה שנעשתה במשרד על התנהלות בשנים האחרונות, התגלה חשד, לכאורה, למעשים פליליים. הפרטים הועברו למשטרת ישראל. הבדיקה הפנימית נעשתה במסגרת פעולותיו השוטפות של המשרד להבטחת התנהלות תקינה. משרד הבריאות מסייע ומשתף פעולה עם גורמי אכיפת החוק ככל שנדרש".