שירותי הבריאות והרווחה במדינת ישראל מספקים לחולים וקשישים טיפול נאות, אך עם זאת, תפקידם של בני המשפחה בטיפול בהם נותר מרכזי. קרוב למיליון איש, המהווים כרבע מאוכלוסיית בני ה-20 פלוס בישראל, מטפלים לפחות באדם מבוגר אחד וכתוצאה מכך, בני משפחתו של המטופל משלמים מחיר יקר על הטיפול, שיכול להוביל במצבים מסוימים אף לפגיעה בבריאותם שלהם.
עוד בנושא:
לבן המשפחה תפקיד משמעותי באחריות לפעולות רפואיות, במתן טיפולים רפואיים ובתיווך בין החולה למערכת הבריאות. ממחקרים רבים שפורסמו בנושא עולה שרבים מבני המשפחה המטפלים מדווחים כי הם חשים שאינם מספיק מיומנים בטיפול, בעיקר מפני שלא קיבלו הכשרה מספקת. אם לא די בכך, במקרים רבים בני המשפחה מעידים על תחושת חוסר ביטחון בניהול הטיפול, עומס בירוקרטי ונפשי שנובע ממעורבותם בקבלת ההחלטות, הגורר פגיעה או הזנחה בטיפול בבריאותם שלהם.
לכאורה, זה נשמע שולי וזניח, אך העובדות מלמדות שהטיפול בבן המשפחה גורם למטפל לדחות את הבדיקות הרפואיות שלו וביקורים אצל רופא, להפחית בפעילות גופנית, לשיבוש בתזונה ומחסור בשעות שינה. לא מעט מחקרים קושרים בין עומס טיפולי ותחושת דיכאון, בייחוד אצל בנות זוג ובמי שמטפלים בזקנים הסובלים מדמנציה.
נכון להיום ישנם גורמים חיצוניים, ארגוני צדקה וחסד ויוזמות מקומיות שמבקשות להקל בנטל על בני המשפחה. במערכת הרפואית ובשירותי הרווחה אין התייחסות מיוחדת למטפלים בחולים.
במדינת ישראל פועלת מערכת רפואית מתקדמת ומערכת רווחה חזקה, אך עם זאת, בין היתר משיקולים פוליטיים, המבט איננו אסטרטגי אלא טקטי-נקודתי. מערכת מקצועית שתלווה בני משפחה מטפלים, תפחית עומס מהמערכת בשל תקלות ובעיות, ותמנע את הצורך בטיפול בהמשך במטפלים עצמם. שליטה במיומנויות הטיפול מחזקת את הביטחון העצמי של המטפלים ומשפרת את תחושת המסוגלות שלהם.
החולה ומשפחתו חשים בשלים לפנות להתייעצות רפואית עם קבלת האבחנה או במהלך האשפוז, אך במעלה הדרך, בשגרת המחלה, הם נקלעים למערבולת טכנית ורגשית. כשמדובר בעשירית מאזרחי ישראל הנושאים את הסטטוס 'מטפל' קשה ובלתי מוסרי להתעלם מהם.
יוסי ערבליך, יו"ר עמותת "למענכם",יוסי ערבליך
נכון להיום הם מבצעים את תפקידם מתוך תחושת חובה ואחריות, אבל על המערכת לספק להם כלים. נכון היה להקים רשות מקצועית, שתתן מענה בהדרכה, הכוונה, ואף תמיכה רגשית ופסיכולוגית למטפלים מקרב בני המשפחה, תסייע להם במיצוי הזכויות, ובעת הצורך תספק מענה טלפוני על ידי רופאים ואחיות לסוגיות רפואיות קלות העולות בעת הטיפול. מיליון אזרחים בישראל נושאים את הסטטוס 'מטפל' וזה משהו שראוי להתייחס אליו. ולטפל.
*הכותב הוא חתן אות הנשיא להתנדבות ומשמש יו"ר 'למענכם' המעניקה יעוץ רפואי על בסיס וולונטרי