רגישות, נוקשות, נפיחות וכאבים בעת הליכה: שינויים ניווניים בברך, או בשפה עממית - שחיקת סחוס, היא אחת הבעיות האורתופדיות היותר שכיחות בקרב כל אדם שחצה את גיל 50. אף שמדובר בבעיה נפוצה למדי, מטופלים רבים שמאובחנים איתה מתקשים בהבנת המצב הרפואי, מה מותר ואסור לעשות, והכי חשוב - כיצד לטפל.
קראו עוד:
המילה "שחיקה" עלולה להבהיל, שכן היא יוצרת מצג שווא כי מדובר בבעיה מכאנית לחלוטין, אשר ניתנת לטיפול אך ורק על ידי התערבות כירורגית. למרבה המזל, לא מדובר בטענה נכונה. הפיזיותרפיסטים דניאל מרקוביץ' ואסף עציוני עם הגורמים, דרכי הטיפול, והתשובה לשאלה השכיחה - האם ריצה מעלה את הסיכון לתופעה?
5 צפייה בגלריה
בדיקת רופא של אזור הברכיים
בדיקת רופא של אזור הברכיים
שחיקת סחוס. השכיחות עולה עם הגיל
(shutterstock)
ראשית, מהם שינויים ניווניים, או בשמם המקצועי - Osteoarthritis (OA)? מדובר בפתולוגיה מפרקית כרונית, מהשכיחות בעולם, המאופיינת בדלקת מקומית ובשינוי מבני בסחוס המפרקי עצמו ובעצם התת-סחוסית. האיברים העיקריים המועדים לסבול מהתופעה הם הירך והברך, אולם היא יכולה להופיע גם במפרקים אחרים בשכיחות נמוכה יותר.
OA מאופיינת בעיקר בכאב, קשיחות ונפיחות במפרק ולאורך זמן אף ירידה בטווחי התנועה שלו. גורמים אלו מובילים לבעיות בתפקוד היומיומי ועל כן לירידה באיכות החיים.
דרך האבחנה העיקרית היא צילום רנטגן בשילוב בדיקה קלינית. עם זאת, יש לציין שלא תמיד יש התאמה בין רמת השחיקה בצילום הרנטגן לרמת הכאב עצמו. כלומר, לעתים נראה שחיקה משמעותית אך ללא כאבים או כאב קל בלבד, ולעיתים נראה תמונה הפוכה - שחיקה קלה מאוד, אך ברך מאוד סוערת ונפוחה.
מסיבה זו אין להסתמך על צילום רנטגן בלבד בהמלצות שאנו נותנים כאנשי מקצוע, והרבה יותר חשוב לבצע בדיקה קלינית מדויקת, וזאת על מנת להבין מהם הקשיים התפקודיים האמיתיים של המטופל ומה הוא מסוגל או לא מסוגל לבצע בחיי היומיום שלו.
5 צפייה בגלריה
שחיקת סחוס בברכיים
שחיקת סחוס בברכיים
שחיקת סחוס בברכיים
(צילום: shutterstock)
מחקר סקירה שבדק אוכלוסייה מעל גיל 40 ללא כאבי ברכיים, מדגיש עד כמה לא ניתן להסתמך אך ורק על הדמיה בהקשר של כאבים. המחקר מצא כי עד 43% מהאוכלוסייה שנבדקה הציגו "שינויים ניווניים" במסגרת בדיקות MRI. ושוב, יש להדגיש, ללא כאבים.
הטיפול העיקרי במטופלים עם OA כולל טיפול תרופתי אנטי-דלקתי, זריקות סטרואידים ואף ניתוחי החלפת מפרק. בכתבה זו מרקוביץ' ועציוני בוחרים להתמקד בטיפול השמרני, שכן זו המומחיות שלהם, ובראייתם צריך להיות קו ראשון לפני זריקות או התערבות כירורגית פולשנית כמו ניתוח.
5 צפייה בגלריה
בדיקת רופא של אזור הברכיים
בדיקת רופא של אזור הברכיים
במרבית מן המקרים ניתן לטפל ללא ביצוע ניתוח
(shutterstock)
אובחנתי עם Osteoarthritis. מה עליי לעשות ואיך עלי להתנהל ביומיום? לפי ארגון הבריאות העולמי, יש כמה גורמים התורמים להופעת OA, כאשר המובילים ביניהם הם השמנה וחוסר פעילות גופנית, גנטיקה, סוכרת, פגיעת עבר/ניתוח עבר במפרק, גיל מבוגר ומין. נשים נמצאות סטטיסטית בסיכון גבוה יותר פי שניים או שלושה מגברים, בעיקר אחרי גיל 50.
5 צפייה בגלריה
דניאל מרקוביץ' ואסף עציוני
דניאל מרקוביץ' ואסף עציוני
דניאל מרקוביץ' ואסף עציוני
חלק מהגורמים מן הסתם אינם ניתנים להשפעה, אך משקל עודף הוא גורם משמעותי שעליו ניתן ואף רצוי לנסות להשפיע. אורח חיים בריא וניסיון להוריד במשקל עשויים לעזור בהורדת הדלקתיות והעומס המופעל על המפרק, שכן היום אנו כבר יודעים שרקמת השומן היא רקמה המפרישה מתווכי דלקת ובכך משפיעה רבות על מחלות דלקתיות בגוף, בהם OA. בנוסף לשינוי תזונתי, יש להתחיל לעסוק בפעילות גופנית, אירובית בעיקרה, המותאמת למצבו הפיזי של האדם.
איך מטפלים ב-Osteoarthritis? הגוף שלנו אוהב תנועה, ואם קראתם עד כאן, אז אתם כבר מבינים שאותם מפרקים שחוקים, "אוהבים" תנועה עוד יותר מכיוון שהיא מזינה את הסחוס. איזו תנועה? תלוי במצב הרגל נכון להיום.
אם המקום כואב, ייתכן שנעבור זמנית לתנועה ללא נשיאת משקל המתבצעת על מיטה, למשל כיפוף ויישור הברך בטווחים שלא מאוד כואבים לנו, או נוסיף מקלות נורדיים להליכה (כלי שנמצא יעיל מאוד בצמצום כאבים הנובעים מ-OA).
"מפרקים שחוקים אוהבים תנועה עוד יותר מכיוון שהיא מזינה את הסחוס. איזו תנועה? תלוי במצב הרגל. אם המקום כואב, ייתכן שנעבור זמנית לתנועה ללא נשיאת משקל המתבצעת על מיטה, למשל כיפוף ויישור הברך בטווחים שלא מאוד כואבים לנו"
כמובן שיש גם לזכור שאנחנו לא אסופה של עצמות ומפרקים: יש שרירים שתפקידם לעזור לווסת ולספוג את העומסים שאותם הגוף שלנו חווה, ולכן כחלק מהבדיקה הקלינית שלנו, נבצע הערכה שרירית בסיסית. אם תימצא חולשה כלשהי, נמליץ על תרגילי חיזוק בהתאם למצב הכאב במפרק הספציפי.
5 צפייה בגלריה
בדיקת רופא של אזור הברכיים
בדיקת רופא של אזור הברכיים
סובלים משחיקת סחוס? תתחילו לזוז
(צילום: shutterstock)
וכעת לשאלת השאלות: האם ריצה גורמת לשחיקת סחוס בברכיים? לפי מחקר סקירה משנת 2021, התשובה היא לא. מסקנות המחקר מראות כי ריצה מעודדת חדירת נוטריינטים אל הסחוס, כלומר מזינה אותו, ולא רק שאינה משפיעה לרעה על עובי ונפח הסחוס, גם מהווה גורם מגן מפני ניתוחי החלפת ברך.
מרקוביץ' ועציוני מדגישים: המסר העיקרי הוא לא לוותר כל כך מהר על ספורט שאתם אוהבים, רק כי איש מקצוע כזה או אחר אמר שזה עלול לפגוע בכם. אם אתם סובלים מכאבים, חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע שמתעסק ומבין בנושא כדי לקבל עזרה בניהול העומסים באופן זמני עד חלוף התפרצות הכאב.
בחלוף הכאב, איש המקצוע ינחה אותכם כיצד ניתן לחזור לריצה בהדרגה בצורה בטוחה.