בשיתוף גיליאד
"נשים שמתמודדות עם סרטן שד מקומי יודעות שלפניהן מספר שלבים שהן צריכות לעבור. חלקם מאתגרים ואפילו מאתגרים מאוד, אבל לאחר מכן מרבית הסיכויים שהן יחלימו והמחלה תהיה מאחוריהן. בסרטן שד גרורתי, זה אינו המצב". כך מתארת ד"ר לריסה ריבו, מנהלת המכון האונקולוגי בבית החולים אסותא באשדוד, את האתגר הגדול של המתמודדות עם סרטן שד גרורתי. "סרטן שד גרורתי הוא מחלה כרונית. אנחנו מתחילות בטיפול תרופתי, בתקווה שהתרופה היעילה שלנו תשיג תגובה טובה וממושכת. יחד עם זאת, אנחנו מודעות לכך שמרבית הסיכויים שגם התרופה הזו תפסיק לסייע בסופו של דבר. במצב הזה, הגידול יפתח עמידות לתרופה ונצטרך לעבור לתרופה אחרת". "הנשים המתמודדות עם סרטן שד גרורתי יודעות שהן חיות עם מחלה מסכנת חיים, על אף שהטיפולים הולכים ומשתפרים, וזו הבנה נוכחת מאוד שמעוררת קשיים נפשיים רבים", מוסיפה מאיה וידר, עובדת סוציאלית ומנהלת מערך הליווי והתמיכה בעמותת אחת מתשע. "תוך כדי ההתמודדות עם המחלה יש עליות וירידות" היא מתארת. "את יכולה לקבל טיפול יעיל, לחיות בתחושה של יציבות ושיפור, ואז הטיפול עשוי לאבד מיעילותו, ושוב יש משבר. המטוטלת הזו יכולה להיות מאוד מערערת. כל טיפול חדש מעורר תקווה שהוא יצליח ויחזיק מעמד הרבה זמן, אבל יש גם מודעות לסיכוי שהוא יפסיק לעבוד. כל בדיקה מעוררת חרדה איומה, ואי אפשר לא לחשוב על זה. כל שלושה חודשים PET CT. זו אינה מחלה שנגמרת, אלא מחלה בעלת נוכחות, שלפעמים בולטת יותר ולפעמים פחות".
4 צפייה בגלריה
לריסה ריבו
לריסה ריבו
ד"ר לריסה ריבו
(בית החולים אסותא"באשדוד)
יש מקום לתקווה: פריצת הדרך בטיפול בסרטן שד גרורתי
בשנים האחרונות, ההתמודדות הרפואית עם סרטן השד הגרורתי עברה מהפכה משמעותית, עם כניסתם של טיפולים חדשים, שמאריכים באופן ניכר את תוחלת החיים של החולות. "לטיפולים יש מטרות שונות. הראשונה היא להאריך את תוחלת החיים, והשנייה היא לאפשר למטופלות להצליח להמשיך לתפקד. לעבוד. לגדל את הילדים והנכדים", מסבירה ד"ר ריבו. "ההתקדמות היא בין היתר בטיפולים ביולוגיים, למשל כאלה שניתנים בכדורים ולא מחייבים אשפוז, או בטיפולים הורמונליים לסוגי הסרטן המתאימים".
האתגר הגדול ביותר להתמודדות הוא עם סרטן מסוג "טריפל-נגטיב" – שאינו רגיש להורמונים ואינו מבטא את החלבון HER2 ביתר. עד לשנים האחרונות, לא היה בנמצא טיפול ייעודי למצב גרורתי של גידולים מסוג זה , והנשים טופלו בכימותרפיה, שגם פגעה באופן ניכר באיכות חייהן וגם היעילות שלה היתה מצומצמת ביותר. בהתאם, עד לשנים האחרונות, תוחלת החיים של נשים עם סרטן שד גרורתי מסוג טריפל נגטיב נמדדה בחודשים. "התקדמות אחת נעשתה עם הגילוי שהוספה של טיפולים אימונותרפיים – שמיועדים לעורר מחדש את פעילות מערכת החיסון נגד הסרטן – מגבירה את היעילות של הכימותרפיה", אומרת ד"ר ריבו.
פריצת דרך נוספת, חדשה, הייתה בפיתוח של טיפול מסוג חדש, שבו מצמידים כימותרפיה לנוגדן שיודע להתביית באופן ממוקד אל תאי הגידול, וכך מאפשר להביא את החומר שהורג את תאי הסרטן ישירות אליהם. נוגדן מוצמד לכימותרפיה שכזה היה הטיפול הראשון שקיבל אישור FDA במיוחד לחולות סרטן שד גרורתי טריפל נגטיב.
"הטיפולים האלה מציעים תגובה מהירה, הקלה משמעותית בתסמיני המחלה, והארכה ניכרת של תוחלת החיים של החולות", מסבירה ד"ר ריבו.
"הטיפולים החדשים מאפשרים לנו להאריך את חיי החולות ולאפשר להן איכות חיים טובה. בכל פעם שמתחילים טיפול, אנחנו מקווים שעד שהוא יאבד מיעילותו, יהיה לנו כבר טיפול חדש. אם חולה מגיעה במצב כללי סביר, אחרי שהצליחה להתמודד עם הטיפולים שהיא קיבלה, היא יכולה גם להצטרף למחקר קליני ולקבל גישה לטיפולים המתקדמים ביותר, וכך להצליח לשמור את המחלה בשליטה עד שהתרופה הבאה תיכנס לשימוש", מוסיפה האונקולוגית הבכירה.
4 צפייה בגלריה
מאיה וידר
מאיה וידר
מאיה וידר
(דפנה בן נון)
לכל אישה יש את הדרך שלה להתמודד
למרות ההתקדמות בטיפולים, מדובר במסע מאתגר, ומאיה וידר מדגישה כי לכל אשה יש את הדרך שלה להתמודד עם המחלה וטלטלותיה. "אין דרך אחת לעשות את זה בצורה נכונה. יש נשים שעבורן זה שוק גדול מאוד, והן מתכנסות בתוך עצמן מתוך חרדה. יש נשים שהמצב דוחף אותן לעשות דברים שהן לא העזו בעבר, 'כל עוד אפשר', או לעשות שינויים משמעותיים בחיים, אם זה בקריירה או בחיים האישיים. יש נשים מתעקשות להמשיך כרגיל - 'אם אני כועסת על הילדים אז אני כועסת על הילדים' - על אף שהמחלה נוכחת ברקע. ההמלצה הבסיסית ביותר היא להיות קשובה לעצמך ולמה שקורה לך. לקבל את העובדה שיש פה התמודדות עם מחלה".
כדי לסייע לנשים המתמודדות עם סרטן שד גרורתי, עמותת "אחת מתשע" מציעה מגוון שירותי תמיכה רגשית ללא תשלום. "כמו לנשים עם סרטן שד ראשוני, גם לנשים עם גרורות אנחנו מסבסדות 20 מפגשי תמיכה רגשית עם מטפלות מוסמכות. הטיפולים מיועדים להתמודדות עם הסרטן הגרורתי, להבין מה זה אומר. לעבד את המצב. יש נשים שנעזרות בשירות אחרי הגילוי של המחלה, או כשהיא הפכה לגרורתית, ויש שמתמודדות כבר שנים רבות עם המחלה ופתאום מרגישות שהן צריכות סיוע", אומרת וידר.
4 צפייה בגלריה
רוזי מילר
רוזי מילר
רוזי מילר-מינסטר
(מאיה שלזינגר)
"קו ליטל" לסיוע נפשי לנשים שחלו בסרטן השד
בשנים האחרונות, כדי להציע את התמיכה הנפשית גם לנשים שבגלל מצב מחלתן לא יכולות לצאת מהבית, מפעילה העמותה גם את "קו ליטל", שהוקם בשנת 2018 לזכרה של ליטל בוקסנבאום, שמתה מסרטן שד. הקו מאפשר נגישות למפגשי תמיכה נפשית גם בצורה מקוונת. "הקו מיועד לאותן נשים שהטיפולים מחלישים אותן, או שהן במצב לא טוב בגלל המחלה והן זקוקות לסיוע נפשי", מסבירה רוזי מילר-מינסטר, עובדת סוציאלית קלינית והמטפלת בקו ליטל מאז הקמתו.
"למרות מצבן, חשוב שגם נשים אלה יוכלו לקבל את הטיפול הנפשי והרגשי הטוב ביותר האפשרי, ובעזרת 'קו ליטל' הן יכולות לחלוק בקשיים שלהן בהתמודדות עם המחלה ובתחושות, וכמובן לקבל כלים להתמודדות ולצמיחה". קו ליטל הוקם ביוזמת משפחתה של ליטל בוקנסבאום ז״ל, ממומן על ידה מאז הקמתו וזוכה לתמיכה בלתי תלויה של חברת גיליאד. מאז הקמתו בשנת 2018 לוו באמצעותו יותר מ-300 נשים.
"הייתה לי מטופלת שקיבלה טיפולים כה קשים, שהגוף שלה נחלש מאוד וכל יציאה מהבית הייתה מלווה בקשיים עצומים ובסיכון לזיהומים. נפגשנו פעם בשבוע דרך הקו, ובפגישה יכלה לדבר על הכל: על התחושות שלה, על הגוף שנחלש, להביא את האני הכי אמיתי שלה, מה שלא תמיד הייתה יכולה לעשות מול המשפחה שלה. כך יכולנו לתת לה את האפשרות לקבל מקום של טיפול כולל, בלי לצאת מהבית", מספרת מילר-מינסטר.
4 צפייה בגלריה
חשוב לשתף את מי שצריך כדי לקבל עזרה
חשוב לשתף את מי שצריך כדי לקבל עזרה
חשוב לשתף את מי שצריך כדי לקבל עזרה
(צילום: shutterstock)
הכי חשוב – לא להישאר לבד
"בחיים של נשים שמתמודדות עם סרטן שד גרורתי יש כל כך הרבה אי ודאות. הקו מאפשר להן מקום קבוע ויציב. פעם בשבוע יש משהו שהוא רק שלה, שמכניס מעט נורמליות לסיטואציה שהיא ממש לא נורמלית", היא מוסיפה. "עם זאת, אנחנו שמות דגש על גמישות – היכולת להתאים את הטיפול לצרכים ולשינויים של נשים שמתמודדות עם מצב מאוד לא צפוי, עם התרוצצויות בין טיפול לבדיקה. המטרה שלנו היא להתאים את הטיפול בקו לכל מטופלת ולצרכים שלה. ראייה הוליסטית לצרכים הייחודיים של נשים המתמודדות עם סרטן שד גרורתי".
בנוסף, מפעילה עמותת אחת מתשע "מרחב פתוח" לנשים עם סרטן גרורתי. "זהו מפגש וירטואלי, מונחה על ידי עובדות סוציאליות, שמאפשר לנשים שיח ותחושה של ביחד", מוסיפה וידר ומדגישה כי חשוב לא להישאר לבד עם המחלה. "חשוב לשתף את מי שצריך כדי לקבל עזרה וסיוע. גם כאן, כל אחת צריכה את מה שמתאים לה. יש שצריכות קשר מתמיד ולהיות עטופות ואחרות מעדיפות שרק מעטים ידעו, ואנחנו מאפשרות מקום לכולן".
בשיתוף גיליאד - מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים
פורסם לראשונה: 11:33, 15.02.24