בשיתוף מכון אברהמסון
"כשהייתי בן 6 אבי נהרג מרסיסי קטיושה במלחמת לבנון השנייה. אבא ואחיו יצאו מהמקלט מוקדם מהנדרש, כדי לנשום אוויר, או יותר נכון כדי לעשן סיגריה ושניהם נהרגו מנפילת קטיושה. אז, לא הבנתי למה היה כל-כך דחוף לו לצאת לעשן סיגריה. היום אני יודע שההתמכרות לסיגריה חזקה מהכל", מספר ניר תמם (21), חייל מעכו.
"10 שנים אחרי שאבא שלי נפטר, כשהייתי בן 16, התחלתי לעשן נרגילות עם החברים. תוך פחות משבוע הגעתי למצב שהנרגילות לא סיפקו אותי. הדחף התגבר ונזקקתי לניקוטין זמין יותר. בהתחלה עישנתי סיגריות בודדות ואז נשאבתי לחפיסה שלמה ליום. בשיא עישנתי שלוש קופסאות ביום".
3 צפייה בגלריה
ניר תמם
ניר תמם
ניר תמם. "בשיא עישנתי 3 קופסאות ביום"
"הגעתי למצב שהעדפתי סיגריות על פני אוכל, וירדתי 10 קילוגרמים במשקל. מגיל 14 התאמנתי בחדר כושר וכבר בגיל 16 הייתי עם גוף שרירי ומנופח. תוך כדי האימונים היה לי חשק לסיגריה, ואפילו התאמנתי תוך כדי עישון הסיגריות. בהדרגה היה לי קשה להתאמן והתאמנתי פחות ופחות. הסיגריות תפסו יותר ויותר מקום בחיים שלי. הרגשתי צורך להיות עם הסיגריה בפה כל הזמן, וכל רבע שעה עישנתי.
"את הבוקר התחלתי עם חמש סיגריות ותחושת גועל מליחה ושיעול שנמשכה כשעה וחצי. פעמים רבות נזקקתי לאינהלציה, כי לא הצלחתי לנשום. אחרי שלב ההכחשה, הבנתי שאני במצב לא תקין ושהסיגריות מנהלות אותי והחלטתי שאני חייב להיגמל. הייתי בטוח שאני יכול לבד. במשך שנה וחצי, קרעתי כל יום חפיסות סיגריות שלמות מתוך תסכול וכעס על עצמי. ושוב ושוב חזרתי לקנות עוד חפיסות. כל בוקר הייתי במלחמה עם הסיגריות, אבל זה היה גדול עליי וסתם קרעתי, תרתי משמע, את הכסף שלי.
"לאורך התקופה, הקצרה יחסית, שעישנתי יחד עם ניסיון הגמילה הכושל שלי, בזבזתי בסביבות 70,000 שקלים על סיגריות, ונכנסתי לחובות של 13,000 שקלים. במקום לאכול, ובמקום לשלם על שכר דירה כחייל בודד או על חדר כושר, קניתי ונשמתי סיגריות".
"לפני כשנתיים, החלטתי לפנות למכון אברהמסון, כשהייתי במצב כלכלי קשה. סיפרתי להם שאני חייל בודד ושאני בחובות ושאלתי, אם הם יכולים לבוא לקראתי ולעשות לי הנחה. אחרי 10 דקות חזרו אליי ואמרו שהגמילה תיעשה חינם. הייתי בהלם. אני זוכר שגם אבא שלי רצה להיגמל באברהמסון, אבל דחה את זה בגלל שהיה לחוץ בכסף.
"בזכות הגמילה, אני לא נוגע בסיגריות כבר שנתיים. לפני הגמילה היו לי צפצופים מהריאות בלילות והיום אני במצב מעולה. מלא אנרגיה, כוח ומוטיבציה להתאמן. שמח לספר שמאז הגמילה העליתי 15 קילוגרמים של שריר. הסיגריות מנעו ממני להתפתח. בזכות אברהמסון, גם בצבא אפשר להיגמל".
ניר תמם: "לאורך התקופה, הקצרה יחסית, שעישנתי יחד עם ניסיון הגמילה הכושל שלי, בזבזתי בסביבות 70,000 שקלים על סיגריות, ונכנסתי לחובות של 13,000 שקלים. במקום לאכול, ובמקום לשלם על שכר דירה כחייל בודד"

"היום אני מפנק יותר את הנכדים ויוצא יותר לנופשים"

"במשך 45 שנים עישנתי לפחות שתי חפיסות ביום, עד שבוקר אחד הנכדה הקטנה שלי לורן, דרשה ממני להפסיק לעשן. באותו בוקר התעוררתי, כהרגלי, עם שיעול כבד וליחה. היא המתינה מחוץ למקלחת. היה ברור שהיא מוטרדת מאוד. אמרתי לה שאשתדל להפסיק לעשן, אבל היא לא הייתה רגועה. זו הייתה סיטואציה מביכה נורא, ובגלל האהבה שלי לילדה הזו הרגשתי שאני חייב להיגמל. יום אחרי אשתי קבעה גמילה באברהמסון", מספר רפאל בן חמו (63), נשוי, אב לשלושה וסב לשמונה, מבית שאן.
"בשיחת הגמילה באברהמסון היינו שלושה אנשים, ובניגוד אליהם לא הרגשתי צורך בסיגריית פרידה לפני הגמילה. הרגשתי מוכן וכמו במעשה פלאים, יצאתי מטיפול הגמילה מהדחף ויותר לא נגעתי בסיגריות".
3 צפייה בגלריה
רפאל בן חמו
רפאל בן חמו
רפאל בן חמו. "הייתי קם באמצע הלילה לעשן"
"לפני הגמילה קמתי באמצע הלילה כדי לעשן וכל בוקר פרחה נשמתי, בגלל שיעול נוראי. היום אני מרגיש טוב: הרבה יותר קל לי לנשום. האוכל יותר טעים, אני ישן יותר טוב ופחות עייף וכשמעשנים לידי, זה לא מפריע לי.
"את הזמן שהתפנה לי אני מקדיש ליצירה שמסבה לי הנאה רבה. אני נגר חובב ובניתי לנכדים מטבח צעצוע, בית עץ ועוד. בכסף שחסכנו מהסיגריות אנחנו יוצאים יותר לנופשים ומפנקים את הילדים והנכדים. כולם מרוצים שהפסקתי לעשן. קשה לי לחשוב על המצב שהייתי בו ועל ההשתעבדות לסיגריות".

"הסיכוי שאחזור לעשן שואף לאפס"

"גדלתי בבית של מעשנים, וכבר בגיל 13 התחלתי לעשן", מספר נחמן חוברה (22), נשוי ואב לילדה, מצפת. "העישון מאוד הכביד עליי. בגיל 18 הרגשתי זקן בלי סיבולת לב ריאה. התנשפתי כשרכבתי על אופניים וכשעליתי במדרגות. השתעלתי בלי סוף ועם המון ליחה. הריח של העישון נתפס לבגדים, ואפילו המגבות הסריחו מהסיגריות. ראיתי חברים מהעבודה ומהישיבה שלא מעשנים, מאושרים, עם זמן פנוי, ורציתי גם. בנוסף, בזבזתי המון כסף על סיגריות וזה כאב לי בכיס.
"את הגמילה מעישון עשיתי באברהמסון פעמיים. בפעם הראשונה הגעתי לפני ארבע וחצי שנים בהמלצת אמא שלי. רציתי להיגמל ללא קושי, וממש כמו בכישוף יצאתי משם חדש. בגלל לחץ בעבודה ולחץ חברתי, חזרתי לעשן לפני שנה וחצי. לא הייתי שלם עם עצמי בכלל, ולא באמת רציתי לחזור לעשן. לפני שנה שוב פניתי לאברהמסון, ומאז אני נקי. הפעם, הסיכוי שאחזור לעשן שואף לאפס".
3 צפייה בגלריה
נחמן חוברה
נחמן חוברה
נחמן חוברה. "הסיכוי שאחזור לעשן שואף לאפס"
"זה מאוד משחרר להפסיק לעשן. היום, בשונה מהעבר, אני מרגיש שלם עם עצמי. הבת שלי בת השנה נולדה לבית נקי. אני רואה אנשים שרצים בהפסקות העבודה לסיגריות ולעומתם, אני לא רודף אחרי שום דבר. יש לי יותר זמן פנוי, חוש הריח שלי התחדד וגם הכושר השתפר. בזמן שהתפנה לי, אני נמצא יותר עם המשפחה, ואני רץ בסופי שבוע. אני כבר לא יורד למטה לעשן, ולא צריך להקפיד לצחצח שיניים. באברהמסון נעזרתי מאוד גם בשירות התמיכה. ריקי שליוותה אותי תמכה בי, התעניינה במצבי, וגם כשהיה לי קשה היא הוכיחה לי שעישון זה לא באמת מה שאני רוצה".

בשיתוף מכון אברהמסון