אלה היו ימים מתוחים עד מאוד בחייו של נועם (28, השם המלא שמור במערכת), נשוי ואב לשלושה ממרכז הארץ. בנו השלישי נולד עם מום בלב, ועבר ניתוח לב מציל חיים בבית החולים שניידר, אחרי שנה שבה היה תחת מעקב דרוך וקפדני. "בימי האשפוז שאחרי הניתוח ישבתי עם אשתי והיא הראתה לי הודעה בוואטסאפ שעמותת 'תקווה ומרפא' מחפשת תורם כליה עם סוג דם O לילדה קטנה", הוא מספר בהתרגשות. "זו היתה תקופה אמוציונלית מאוד אצלנו. ניתוח מורכב לתינוק, הורים צעירים במהלך ההתאוששות ואין ספק שזה השפיע על המחשבה שלי לתרום".
עוד בנושא:
נועם מכיר את הנושא מקרוב, מאחר שבשנים האחרונות גם אביו ואחיו תרמו כליה. ועדיין, זו לא היתה החלטה של רגע. "באופן טבעי, יש התלבטויות כשהולכים על מהלך כזה. שאלתי את עצמי האם אני מסוגל לזה נפשית. חששתי מהניתוח עצמו. ויש כאן החלטה לעשות ניתוח שדורש אורח חיים בריא. בהתייעצויות עם אשתי, שהיא אחות במקצועה ומכירה את הדברים מקרוב ויודעת איך נראים חייו של ילד עם דיאליזה, החלטתי שאני הולך על זה".
2 צפייה בגלריה
אפרת גורבגי מושתלת כליה
אפרת גורבגי מושתלת כליה
"בזכותם יהיו לנו חיים חדשים. חיים אחרים". אפרת גורבגי לאחר השתלת הכליה
(צילום: דוברות שניידר)
בצד השני, השמחה היתה גדולה. אפרת גורבגי (היום כמעט בת חמש) מירושלים, בת יחידה להוריה, נולדה עם אי ספיקת כליות. מגיל שנה ושמונה חודשים היא עוברת דיאליזות. בהתחלה ארבע פעמים בשבוע, בכל פעם במשך שעות, ובהמשך הטיפול ירד לשלוש פעמים בשבוע.
אמה, תהילה, מזכירה בבית ספר, מספרת: "מההתחלה התפללנו וקיווינו להשתלת כליה שתוציא אותה מהסבל הזה, שכולל גם הזנה מפג מיוחד ועוד הרבה דברים שמשפיעים על איכות חייה, אבל היא היתה קטנה בגוף וצריך איזושהי בשלות להשתלה כזו. ברגע שהרופאים ראו שהיא כבר מוכנה, התחיל התהליך של החיפוש. 'תקווה ומרפא', שאנשיה עושים לילות כימים למען ילדים מטופלי דיאליזה ונפרולוגיה, עשו את המיטב וזה אכן קרה בתיווכם".
ההורים שיתפו את בתם במה שצפוי לה. "מאז ומתמיד הסברנו לה כל מה שילד יכול להכיל. היא לא יודעת שזו כליה של מישהו אחר ומהיכן היא הגיעה, אבל היא יודעת שזה המזור והדבר שיוציא אותה מהדיאליזות, בעזרת השם. פשוט אמרנו לה שתגיע כליה".
ההשתלה נערכה לפני חודש בבית החולים שניידר, שבו כאמור, התבצע גם הניתוח של בנו של התורם. "כמובן שקדמו להשתלה הזו הרבה שאלות וחילוקי דעות. יש שאומרים שעדיף כליה של ילד. אבל בסופו של דבר הגענו לשניידר לתרומה שהוצעה וזה צלח, עם הרבה תפילות ותקוות והמתנה של כמה חודשים".
אמה של אפרת: "ראיתי את אשתו של נועם והיו שם הרבה דמעות של התרגשות. הודינו לה ואמרנו שבזכותם יהיו לנו חיים חדשים. חיים אחרים"
שתי המשפחות נפגשו רגע לפני הניתוח של התורם ומקבלת הכליה. "ראיתי את אשתו של נועם והיו שם הרבה דמעות של התרגשות. הודינו לה ואמרנו שבזכותם יהיו לנו חיים חדשים. חיים אחרים". גם נועם נזכר במפגש הראשון עם המשפחה: "זה היה מאוד מרגש ומשמעותי. ראיתי אותה כשהיא עדיין מונשמת. פגשתי את המשפחה ואהיה איתם בקשר בהמשך, בהתאם לרצון ולנכונות שלהם. בוודאי שאשמח לראות שהיא גדלה, שמחה ובריאה ושהכול בסדר".
בימים אלה אפרת מתאוששת ונמצאת במעקב. ד"ר הדס אלפנדרי, רופאה בכירה במכון הנפרולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים, מסבירה: "מדובר בניתוח השתלה מורכב במיוחד ומציל חיים. אפרת נולדה עם מום כלייתי וללא שלפוחית וטופלה זמן רב בהמודיאליזה בבית חולים שערי צדק. כשהגיעה הבשורה המשמחת על תרומה אלטרואיסטית, אפרת הועברה למרכז שניידר, שם התחלנו בהכנות לקראת ההשתלה. שתי הפרוצדורות - הוצאת הכליה והשתלתה - בוצעו חדר ליד חדר במרכז שניידר, בהובלת ד"ר סיגל אייזנר, מנהלת שירות השתלות כליה, יחד עם ד"ר דוד בן מאיר, מנהל היחידה לאורולוגיית ילדים.
2 צפייה בגלריה
אפרת גורבגי מושתלת כליה
אפרת גורבגי מושתלת כליה
ד"ר הדס אלפנדרי, ד"ר סיגל אייזנר ונעמי זהנדלר, מתאמת השתלות כליה, עם אפרת לאחר ניתוח ההשתלה
(צילום: דוברות שניידר)
"ניתוח השתלת כליה מתורם חי הוא ניתוח מורכב במיוחד, אשר דורש היערכות מיוחדת של צוותי בית החולים, בתוכם: כירורגים מומחים בהשתלות איברים בילדים, נפרולוגים, מרדימים, צוות יחידת האולטרסאונד, אחיות חדר ניתוח, רופאי טיפול נמרץ ועוד. במסגרת הניתוח, מוכנסים בו זמנית לחדרי הניתוח הן התורם המבוגר והן הילד הנזקק לתרומה. בתחילה, נלקחת הכליה מן התורם המבוגר, ולאחר מכן היא מועברת לחדר הניתוח של הילד. הילד הנזקק לתרומה עובר הליך של השתלה, ומקבל את הכליה שנתרמה עבורו".
מרכז שניידר לרפואת ילדים הוא בית החולים המבצע את רובם המוחלט של ניתוחי השתלות האיברים בילדים בישראל. מאז הקמתו בוצעו במרכז למעלה מ-700 השתלות לב, ריאה, כבד וכליות בתינוקות, ילדים ובני נוער. "ההשתלה עברה בהצלחה ואפרת מרגישה כיום טוב. אנו מאחלים לה התאוששות מלאה ובריאות איתנה", סיכמה ד"ר אלפנדרי.