איבוד שמיעה בקרב קשישים עלול לסכן את חייהם: מחקר ישראלי חדש חושף כי ירידה בשמיעה מעלה את הסיכון של קשישים לנפילות, העלולות לעתים גם לגרום לשבר בעצם הירך ולדימומים קטלניים. המחקר החדש נערך בחוג לספורטתרפיה ובחוג לקלינאות תקשורת של הקריה האקדמית אונו, והוצג בכנס הספורטתרפיה שנערך במכללה השבוע.
קראו עוד:
נפילות בגיל המבוגר ותוצאותיהן הן גורם תמותה משמעותי בגיל השלישי. הן גורמות לאשפוזים רבים ולפגיעה באיכות החיים של הקשיש, עד לסכנת שברים ודימומים מסכני חיים. לכן, זיהוי מוקדם של הסיכון לנפילות ומניעתן הם גורם קריטי בשמירה על חיי הקשישים ועל איכותם.
2 צפייה בגלריה
נפילות והקשר לבעיות בשמיעה
נפילות והקשר לבעיות בשמיעה
גילוי מוקדם של הפרעות שיווי משקל והתערבות אפשרית יכולים להפחית נפילות ולמנוע את השלכותיהן
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות קיימות יותר ויותר עדויות על כך שאובדן שמיעה הוא גורם סיכון לנפילה. עם זאת, האינטראקציה בין שמיעה לשיווי המשקל וסכנת נפילות אינה מובנת במלואה. גילוי מוקדם של הפרעות שיווי משקל והתערבות אפשרית יכולים להפחית נפילות ולמנוע את השלכותיהן. החוקרים ביקשו לחקור את האינטראקציה הזו בין שמיעה ושיווי משקל אצל מבוגרים, ולהעריך האם ניתן לצמצם את מקרי הנפילה.
במחקר השתתפו כ-295 מבוגרים עצמאים החיים בקהילה, מתוכם 181 נשים ו-114 גברים בגילי 46 עד 75 שנה. המשתתפים עברו בדיקות למצב שיווי המשקל ומילאו שאלונים על מצב השמיעה שלהם. המחקר הראה כי כל ירידה של 10 דציבלים בשמיעה, העלתה את הסיכון פי 1.4 לנפילות בגיל המבוגר.
פרופ' אלה בין: "אנו מציעים לרופאים ואנשי מקצועות הבריאות לשקול הפניית חולים עם הפרעות שמיעה לבדיקות שיווי משקל וחולים עם בעיית שיווי משקל - לבדיקת שמיעה"
"מצאנו ירידה בשמיעה ובשיווי המשקל עם העלייה בגיל", מסבירה ד''ר חנה פוטר כ''ץ, ראש החוג לקלינאות תקשורת בקריה האקדמית אונו, "אבל מעבר לכך, הממצאים מראים ששינויים בשמיעה נמצאים בקורלציה עם ירידה בשיווי משקל בגיל צעיר בהרבה ממה שדווח בעבר".
"הממצאים שלנו מצביעים על כך ששמיעה תקינה משפרת את שיווי המשקל" מוסיפה ראש החוג לספורטתרפיה בפקולטה למקצועות הבריאות בקריה האקדמית אונו, פרופ' אלה בין, "הגברת המודעות לאינטראקציה בין שמיעה ושיווי משקל חשובה לגילוי מוקדם של ירידה בשיווי משקל או ליקויי שמיעה. אנו מציעים לרופאים ואנשי מקצועות הבריאות לשקול הפניית חולים עם הפרעות שמיעה לבדיקות שיווי משקל וחולים עם בעיית שיווי משקל - לבדיקת שמיעה".
2 צפייה בגלריה
נפילות
נפילות
שמיעה תקינה משפרת את שיווי המשקל
(צילום: shutterstock)
החוקרות מעריכות שהמנגנון העיקרי שמגביר את הסיכון לנפילות אצל קשישים כבדי שמיעה הוא מנגנון ההיזון החוזר: "שיווי משקל מושג בעיקר על ידי מנגנון פידבק בו הגוף מגיב לרמזים תחושתיים המגיעים מהעיניים, האוזן הפנימית והגוף. המחקר שלנו מראה שככל הנראה, לצורך שמירה על שיווי משקל, הגוף מגיב גם לרמזים שמיעתיים. ברגע שאלה נפגעים עקב ירידה בשמיעה - אנחנו רואים ירידה בשיווי המשקל".
לאור הממצאים, ממליצים החוקרים לאתר מבעוד מועד את הקשישים שעלולים להימצא בסיכון נפילות: "חשוב שרופאים ומטופלים יהיו מודעים לקשר בין שמיעה לשיווי משקל, ואם יש ירידה משמעותית באחד מהם, בשיווי המשקל או בשמיעה, כדאי לבדוק גם את השני. מערכת שיווי המשקל של הגוף היא דינאמית ואדפטיבית מאוד ולכן אם מתגלית ירידה בשיווי המשקל ועמה עליה בסיכון לנפילות, אפשר לבצע תרגול מותאם לשיפור שיווי המשקל. במקרה של ירידה בשמיעה, קיימים היום מכשירים מתקדמים שמשפרים משמעותית את השמיעה, שעשויה לשפר לא רק את איכות החיים אלא גם למנוע נפילות".