בגיל 70 ילדה סַפינָה נמוקוואיה תאומים, בן ובת, בניתוח קיסרי לאחר הפריה חוץ-גופית (IVF). כך דיווחו כלי תקשורת באוגנדה ובמערב. לאחר הלידה שהתקיימה במרכז רפואי בבירת אוגנדה קמפלה, אמרה היולדת ש"זה נס".
המקרה נדיר, ובבית החולים טוענים שזו יולדת התאומים המבוגרת באפריקה, אך לא נקבע שיא עולמי. לפני ארבע שנים ילדה אישה הודית בת 73 תאומים, ולמחרת לקה האב הטרי בן ה-82 בשבץ.
1 צפייה בגלריה
סַפינָה נמוקוואיה אישה בת 70 ילדה תאומים אוגנדה הפריה חוץ-גופית
סַפינָה נמוקוואיה אישה בת 70 ילדה תאומים אוגנדה הפריה חוץ-גופית
סַפינָה נמוקוואיה בת ה-70 שילדה תאומים
(צילום: Women's Hospital International and Fertility Centre )
בית החולים בירך את נמוקוואיה, וציין כי "זו לא רק הצלחה רפואית, כאן מדובר בעוצמה ובחוסן של רוח האדם". בפוסט שפרסם המרכז הרפואי "Women's Hospital International and Fertility Centre" (או בקיצור WHI&FC) בדף הפייסבוק שלו, הוא התגאה ב"הישג יוצא מן הכלל", וטען שנמוקוואיה היא היולדת המבוגרת ביותר באפריקה. עוד נמסר כי האם והתאומים במצב טוב, לאחר הניתוח הקיסרי ביום רביעי אחר הצהריים.
נמוקוואיה אמרה לעיתון המקומי "דיילי מוניטור" שחוותה קשיים במהלך ההיריון, לאחר שבן זוגה נטש אותה כשהבין שהיא עומדת ללדת תאומים. "גברים לא אוהבים היריון עם יותר מילד אחד. מאז שהגעתי לכאן, הוא לא הופיע". לא ברור אם השתמשה בתרומת ביצית או בביצית שהקפיאה כשהייתה צעירה בהרבה.
זו הלידה השנייה שלה בשלוש שנים. מתברר שב-2020 ילדה בת. נמוקוואיה הסבירה שהיא רצתה ללדת למרות גילה המבוגר, משום שלעגו לה על כך שלא גידלה ילדים. "פעם, ילד קטן אמר שאמי הטילה עליי קללה למות ללא ילדים", סיפרה. "שמרתי על ילדים של אנשים אחרים, ראיתי אותם גדלים, והם עזבו אותי. תהיתי מי ידאג לי כאשר אזדקן".
נמוקוואיה סיפרה שבעבר הפילה כמה פעמים. היא התאלמנה בשנות ה-90. לאחר הולדת בתה שרה לפני שלוש שנים, סיפרה: "אנשים שפטו אותי והתעללו בי. החלטתי להשאיר הכול בידיו של האל הגדול, ולבסוף נענו תפילותיי".
תקופת הפוריות של נשים דועכת לאחר גיל 40. ממידע שמתפרסם באתר היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית בבית החולים בילינסון, עולה כי בין הגילים 44-40 רק שליש מהנשים המעוניינות להרות יצליחו להרות באופן ספונטני. היריון בגיל 45 ומעלה מתרחש באופן ספונטני באוכלוסייה מאוד סלקטיבית.
אחוז הלידות בנשים מעל גיל 45 עומד על כ-0.2% מכלל הלידות. במקביל לירידה בכושר הפוריות עולה באופן חד עם הגיל גם שיעור ההפלות, ומגיע בגיל 43 לכמחצית מההריונות. בזכות טכנולוגיית ההפריה החוץ-גופית, הן יכולות להרות - וכפי שהוכח באוגנדה, אין גיל מאוחר מדי לאימהות.