מחקר חדש של מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM (קאהן- סגול-מכבי) שהתפרסם בימים האחרונים מציג נתונים חדשים בדבר יעילות החיסון השלישי. במסגרת המחקר, הושוו נתונים בין מבוטחי הקופה שקיבלו שלוש מנות חיסון לבין כאלו שקיבלו שתי מנות חיסון.
קראו עוד:
מתוצאות המחקר, שמכיל את נתוניהם של מעל ל-153 אלף חברי מכבי, עולה כי מנת החיסון השלישית מעלה את ההגנה עד 84% ביחס לשתי מנות בלבד. יש לציין כי מחקר דומה של מכבי הציג הגנה של 86 אחוזים. תקופת המעקב הייתה מה-1 באוגוסט ועד 21 באוגוסט והוא בוצע, כאמור, בקרב חברי מכבי מעל גיל 40 שלא נדבקו בעבר בקורונה.
1 צפייה בגלריה
חיסונים
חיסונים
החיסון השלישי. מעניק הגנה טובה יותר
(צילום: Shutterstock)
ואולם, בדומה לחיסון הראשון והשני, שיעור ההגנה מפני הדבקה משתנה בהתאם למשך הזמן שחלף מאז החיסון. שבעה עד עשרה ימים לאחר החיסון, הירידה בסיכון להדבקה נעה בין 48 ל-68 אחוזים. לעומת זאת, 14 עד 20 יום לאחר קבלת המנה השלישית, רמת ההגנה מפני הדבקה נעה בין 70 ל-84 אחוזים.
יש לציין כי המחקר לא בדק את שיעורי המחלה הקשה, האשפוז והתמותה בין שתי הקבוצות, וצוין כי דרוש עוד מידע כדי לבחון את יעילות החיסון השלישי. יש לציין כי על פי נתונים שהוצגו אתמול בדיון הצוות לטיפול במגפות לפיהם מחלימים שקיבלו חיסון אחד מוגנים יותר מאשר מחוסני המנה השלישית, ואחריהם ברמת ההגנה נמצאים מחלימים שלא קיבלו חיסון ואחריהם מחוסנים בשתי מנות חיסון בחודשים ינואר עד מרץ – שמתמודדים כעת עם רמת ההגנה הנמוכה ביותר.
בתוך כך, שלשום נרשם שיא במספר המאומתים היומי מאז התפרצות המגיפה, והוא עמד 11,246 בני אדם. גם שיעור הבדיקות החיוביות זינק והוא עמד אתמול על כמעט שמונה אחוזים. מנגד, מספר החולים במצב קשה ממשיך לרדת ועומד כעת על 673 לאחר שטיפס כבר לשיא בגל הנוכחי של 752 חולים.