משקלה של נובו נורדיסק, חברת התרופות הדנית שהביאה לעולם את זריקת ההרזיה וויגובי (ולפניה את אוזמפיק לטיפול בסוכרת), תופח דווקא בימים אלו, לפחות במובן הדולרי. ימים ספורים לאחר יום ההשמנה הבינלאומי, המצוין מדי שנה ב-4 במרץ, עקפה ענקית התרופות הדנית בסיבוב את שווי השוק של יצרנית הרכב החשמלי טסלה. לפי הרשימה העדכנית שפרסמה חברת הפיננסים FACTSET, נובו נורדיסק טיפסה בסוף השבוע למקום ה-12 בעולם, עם שווי שוק של 604 מיליארד דולר, כשהיא משאירה מאחור את טסלה המטאורית, שנדחקה למקום ה-13 בעולם, עם 569 מיליארד דולר "בלבד".
4 צפייה בגלריה
מייסד טסלה אילון מאסק זריקת ההרזיה וויגובי של נובו נורדיסק
מייסד טסלה אילון מאסק זריקת ההרזיה וויגובי של נובו נורדיסק
הדרך לעקיפת טסלה הייתה קצרה. וויגובי, זריקת ההרזיה של נובו נורדיסק, הזניקה את החברה. מולה אילון מאסק מייסד טסלה
(צילום: shuttestock)
הודעתה הדרמטית של FACTSET לא הכתה בשלדתו של אילון מאסק בהפתעה גמורה. לפני כן, הודיעה נובו נורדיסק למשקיעיה כי בתום השלב הראשון של הניסוי הקליני ב"אמיקרטין" (AMYCRETIN) – התרופה הניסיונית הראשונה של נובו נורדיסק לירידה במשקל שניתנת בכדורים לבליעה ולא בזריקות - נצפתה ירידה במשקל של יותר מ-13% בקרב המשתתפים, לאחר 12 שבועות בלבד. זאת, בהשוואה לזריקה וויגובי, שהראתה ירידה של 6% בלבד בתקופה זו. מניות החברה נסקו ב-8 אחוזים לאחר ההודעה הזו, ומשם הדרך לעקיפת טסלה הייתה קצרה.
עד שכדור ההרזיה המהפכני של נובו נורדיסק יצלח את שני שלבי הניסוי הבאים, יאושר על-ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ויופץ לכל עבר כבמבה בספארי, יחלפו עוד כמה שנים טובות. בינתיים יוכל הציבור הישראלי ליהנות מחסדיה של הזריקה וויגובי, אחותו הגדולה של אמיקרטין, שעושה עלייה בשבועות הקרובים. וויגובי כבר רשומה בארץ בהתוויה לירידה במשקל, ובקרוב יוכלו רופאים לרשום אותה למטופלים עם BMI 30 ומעלה, או למטופלים עם BMI 27 ומעלה, שיש להם גורמי סיכון נוספים כמו יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה או מכולסטרול גבוה.
4 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה וויגובי מתוצרת נובו נורדיסק
זריקת הרזיה וויגובי מתוצרת נובו נורדיסק
החומר הפעיל בוויגובי ניתן במינון גבוה פי 2.4 מזה שבאוזמפיק
(צילום: shuttestock)
וויגובי, כמו אוזמפיק לפניה, היא זריקה המכילה את החומר הפעיל סמגלוטייד (SEMAGLUTIDE), אך במינון גבוה פי 2.4. סמגלוטייד הוא השגריר הידוע ביותר כיום של קבוצת התרופות המכונה בשם הקליט "אגוניסטים לקולטנים ל-GLP1" או במילים אחרות GLP1 Receptor Agonists.
GLP1 הוא שמו של הורמון אנושי שיש לו קולטנים בשלל רקמות בגוף האדם, לרבות במרכז הרעב והשובע במוח, וידוע כי הוא נמצא בחסר בקרב מטופלים עם השמנת יתר. ההרכב הכימי של סמגלוטייד זהה כמעט חלוטין לזה של GLP1 האנושי, ולכן הוא גורם להעצמה של אפקט דיכוי הרעב והגברת השובע.
המינון המוגבר של הסמגלוטייד בוויגובי הוכיח את עצמו מבחינת עוצמת הירידה במשקל, והמספרים מדברים בעד עצמם. לפי קבוצת מחקרי ה-STEP, שבחנו את יעילות התרופה מול פלצבו (תרופת דמה), 90 אחוז מהמטופלים בוויגובי צפויים להגיב לתרופה בשלב מוקדם (ירידה של לפחות 5% במשקל בתוך 5 חודשים), והירידה הממוצעת במשקלם תהיה כ-20% כעבור 68 שבועות של טיפול. לאחר שנתיים של טיפול קבוע, כל המטופלים בוויגובי צפויים להשיל 15.2% ממשקלם. אין ספק כי עבור החוקרים, הרופאים והמטופלים – מדובר בגיים צ'יינגר של ממש. לשם השוואה, הזריקה היחידה הרשומה כיום בישראל לטיפול בהשמנת יתר "סקסנדה" מביאה לירידה ממוצעת במשקל של 8% בלבד.
4 צפייה בגלריה
זריקת אוזמפיק מתוצרת נובו נורדיסק
זריקת אוזמפיק מתוצרת נובו נורדיסק
זריקת אוזמפיק ניתנת כיום בסל התרופות לחולי סוכרת
(צילום: shuttestock)
הירידה במשקל המטופלים בוויגובי לא הייתה היתרון היחיד שנצפה במחקרי ה-STEP (ניסוי קליני בשלבים לקראת אישור ה-FDA). משתתפי המחקר שטופלו בזריקה זו נהנו גם מירידה ניכרת בלחץ הדם ומנסיגה משמעותית ברמת הסוכר שלהם, עד כדי כך שרובם המוחלט של אלו שסבלו בתחילת המחקר ממה שנקרא "טרום סוכרת", נרפאו לחלוטין ממצב זה. כך, ניתן למעשה לטפל בתכשיר אחד בלבד בשורה של בעיות רפואיות המעלות – כל אחת לחוד וכולן גם יחד – את הסיכון לאירועי לב, לאירועים מוחיים ולתמותה.
אז כיצד משתמשים בתרופה? ובכן, מדובר בזריקה תת-עורית חד-שבועית להזרקה עצמית. כדי להגיע למינון המומלץ והקבוע של וויגובי, שהוא כאמור 2.4 מ"ג אחת לשבוע, יש לצלוח ארבעה חודשים של הסתגלות הדרגתית לתרופה (לעומת חודשיים באוזמפיק). המטרה היא להימנע מתופעות לוואי מציקות ופוטנציאליות, שנדון בהן מיד בהמשך. בחודש הראשון לטיפול בוויגובי משתמשים במזרק של 0.25 מ"ג, בחודש השני – במזרק של 0.5 מ"ג, בחודש השלישי – במזרק של 1 מ"ג, בחודש הרביעי – במזרק של 1.7 מ"ג, ומהחודש החמישי ואילך – במזרק של 2.4 מ"ג.
"וויגובי היא זריקה תת-עורית חד-שבועית להזרקה עצמית. כדי להגיע למינון המומלץ והקבוע של וויגובי, שהוא כאמור 2.4 מ"ג אחת לשבוע, יש לצלוח ארבעה חודשים של הסתגלות הדרגתית לתרופה (לעומת חודשיים באוזמפיק). המטרה היא להימנע מתופעות לוואי"
תופעות הלוואי של וויגובי דומות לאלו של התכשירים האחרים ממשפחת האגוניסטים לקולטנים ל-GLP1, כמו אוזמפיק וסקסנדה. מדובר בעיקר בתסמינים שמקורם במערכת העיכול: בחילה, שלשול או עצירות, כאב בטן, גזים וצרבת. התופעות הללו שכיחות יחסית, אך הן בדרך כלל עדינות בעוצמתן ומתפוגגות בהדרגה, במיוחד אם המטופל סבלני דיו כדי להשלים את ארבעת חודשי ההסתגלות לתרופה. לפי מחקרי ה-STEP, רק 7% יתייאשו מהצרות הבטניות עד כדי כך שיפסיקו כליל את הטיפול. בניגוד לשמועות הרווחות ברשת, לא נצפו במחקרים הללו עליות כלשהן במקרים של דלקות לבלב, דיכאון או סרטן לעומת קבוצת הפלצבו.
4 צפייה בגלריה
ד"ר ליאור נוימן רופא סוכרת
ד"ר ליאור נוימן רופא סוכרת
וויגובי תינתן בשלב הראשון באופן פרטי. ד"ר ליאור נוימן
(צילום: אלבום פרטי)
זה המקום להזכיר כי אוזמפיק רשומה בארץ ובעולם בהתוויה של טיפול בסוכרת בלבד, ולא לצורך ירידה במשקל. עד כה, מטופלים הסובלים מהשמנת יתר (שאינם חולי סוכרת) יכלו לרכוש אותה בארץ בבתי מרקחת פרטיים בלבד, וזאת רק לאחר שהרופא ניאות או התרצה למלא עבורם טופס מיוחד בשם 29ג'. הפרוצדורה הסבוכה הזו, לצד הגמגום במלאי של אוזמפיק, גרמו לכאב ראש לא קטן לרופאים, למטופלים ולרוקחים, ולפגיעה לא מבוטלת בהיענות לטיפול.
התרופה וויגובי, לעומת זאת, כבר רשומה בארץ בהתוויה של השמנת יתר, ולכן לא יהיה צורך בכל הבירוקרטיה המעייפת הזו. יחד עם זאת, בחודשים הראשונים לקליטתה בארץ, התרופה תהיה ככל הנראה זמינה בשוק הפרטי בלבד, ולרופאי המשפחה בקופות החולים לא תהיה כל אפשרות לרשום אותה עבור מטופליהם החפצים בכך. בשלב מאוחר יותר, כך מעריכים, התרופה תהיה זמינה למטופלים דרך השב"ן (שירותי בריאות נוספים, שקופות החולים מציעות לחבריהן בעבור תשלום נוסף). התרופה לא כלולה בסל התרופות של 2024, ולגבי השנים הבאות - עוד חזון למועד. עד אז, אולי כבר יבריק אילון מאסק עם דגם חדיש שיחזיר עטרה ליושנה.
ד"ר ליאור נוימן הוא רופא השמנה וסוכרת