סטארט-אפ ישראלי חדשני בתחום הסרטן: מדובר בטכנולוגיה שמבוססת על מודלים חדשים של בינה מלאכותית ושמאפשרת אבחון מפורט מתמונת הביופסיה בלבד. הטכנולוגיה מזהה דפוסים שאינם ניתנים לזיהוי באבחון פתולוגי של עין אנושית, ומאפשרת רפואה מותאמת אישית לחולי סרטן.
קראו עוד:
את הסטארט-אפ הציג היום (ב') בריאיון לאולפן ynet דין ביתן, מייסד חברת אימג'ין, שפיתחה את הטכנולוגיה החדשה.
1 צפייה בגלריה
"השיטה הנוכחית בעבודה עם ביופסיה מפספסת את התמונה הגדולה", טוען ביתן
"השיטה הנוכחית בעבודה עם ביופסיה מפספסת את התמונה הגדולה", טוען ביתן
"השיטה הנוכחית בעבודה עם ביופסיה מפספסת את התמונה הגדולה", טוען ביתן
(צילום: shutterstock)
"במשך עשרות שנים אבחנו את הסרטן בעיקר לפי האיבר בגוף שבו נמצא הגידול, וניתנו טיפולים דומים לכל החולים שסבלו מאותו סוג של סרטן", מסביר ביתן. "לצד היכולת לקרוא את הגנום האנושי ולזהות את המוטציות הסרטניות ב-DNA, הצלחנו לתת טיפולים מותאמים אישית לאותם חולים ולשפר משמעותית את אחוזי התגובה ואת סיכויי ההישרדות שלהם. זה נקרא 'רפואה מותאמת אישית' - תחום שלצערי עדיין לא מונגש מספיק לכלל החולים, בוודאי לא במלואו, בגלל כל מיני סיבות שקשורות לבדיקות הקיימות, שהן מאוד יקרות ונמשכות מספר שבועות, שזה זמן קריטי לחולים, או משום שכמות הרקמה בביופסיה אינה מספקת.
"אנחנו פיתחנו אלגוריתמיקה שמזהה מהתמונה של הביופסיה את הימצאותן של אותן המוטציות בתוך שתי דקות. הפיתוח גם מאפשר להעריך את סיכויי התגובה של החולה לטיפול הספציפי שנועד לו. התוצאה: אבחון מאוד מהיר, שמאפשר את הטיפול הטוב ביותר לכל חולה לפי מצבו האינדיווידואלי".
"אם אנחנו רוצים לתת אבחון שמאפשר דיוק מרבי ומתייחס לכל המשתנים שרלוונטיים לאותו חולה - בינה מלאכותית עושה את זה בצורה מעולה ומאפשרת לראות דברים שלא חשופים לעין האנושית ושלא ידענו עליהם עד כה"
לדברי ביתן, הסרטן הוא מחלה מורכבת במיוחד שמושפעת ממשתנים רבים, כולל המגדר, המוצא והגנטיקה. "אנחנו לא מקבלים סרטן כמו שאנחנו מקבלים קורונה או מחלות אחרות, אלא מפתחים אותו לאט-לאט בהשפעת המשתנים האלו", הוא אומר. "למרות זאת, אנחנו עדיין מנסים לפשט אותו ולחלק את החולים לקבוצות מאוד גדולות. זה כמו שניקח מנה של אוכל, נפרק אותה למרכיבים, ומהם ננסה להבין את הטעם שלה. ככה עושים עם ביופסיה: מפרקים אותה למוטציות שונות, ומתוכן מנסים להבין מה הטיפול הנכון לחולה. בצורה הזאת אנחנו משפרים את אחוזי התגובה של החולים אבל עדיין מפספסים את התמונה הגדולה.
"אם אנחנו רוצים לתת אבחון שמאפשר דיוק מרבי ומתייחס לכל המשתנים שרלוונטיים לאותו חולה - בינה מלאכותית עושה את זה בצורה מעולה ומאפשרת לראות דברים שלא חשופים לעין האנושית ושלא ידענו עליהם עד כה".

"טיפול מדויק לכל חולה"

"על בסיס התמונה החדשה המתקבלת מהפלטפורמה החדשה", מוסיפים בחברה, "ניתן יהיה לספק לרופא המטפל את הכלי הטוב ביותר לבניית הטיפול המתאים למצבו המדוייק של כל חולה, ולתמוך בחברות תרופות בניסויים קליניים מואצים ובתהליך פיתוח תרופות חדשות".
הטכנולוגיה של אימג'ין, כבר פועלת באופן נסיוני בבבתי החולים איכילוב ושיבא ולדברי ביתן אחוזי הדיוק שלה זהים ברוב המקרים לבדיקות הקיימות הנחשבות לגולד סטנדרט ברפואה, "אבל היתרון שלנו", הוא אומר, "שאנחנו מספקים תמונת מצב טובה יותר לגבי הגידול כך שהחולה יקבל טיפול מדויק שמותאים לגידול שלו ובמחיר זול הרבה יותר. אם כיום ריצוף גנטי עולה כמה מאות דולרים, הבדיקה שלנו היא בעלות מזערית של כמה שקלים כי אין כאן תהליך של מעבדות וחוקרים".
אלא שאל תצפו ליהנות מהבדיקה החדשנית בשנים הקרובות. החברה טרם הגישה בקשה לאישור של ה-FDA או הרשות האירופאית המקבילה ותעשה זאת, לדברי ביתן, בזמן הקרוב.