בשיתוף עמותת "אחת מתשע"
אף אחד לא יופתע מהאמירה שהתמודדות עם סרטן שד יכולה להשפיע על דימוי גוף, חשק מיני ויחסים אינטימיים בכלל. סיבות לא חסרות: התרופות שניתנות במהלך הטיפולים יכולות לגרום תופעות לוואי כמו שינוי במאזן ההורמונלי, הקדמת גיל המעבר, תופעות של יובש בנרתיק, כאב בזמן קיום יחסים, חוסר חשק או קשיי עוררות ועוד.
"במסגרת העמותה אני נותנת טיפול פסיכו-סקסואלי לנשים המתמודדות או התמודדו עם סרטן השד", אומרת ד"ר לורי גרינברגר, פסיכותרפיסטית ומטפלת מינית וזוגית מוסמכת. "הטיפול, הנוגע ברבדים האישיים והבין-אישיים לאורך החיים, מתמקד בהיבטים שונים של המיניות ובקושי לתפקד מבחינה מינית כמו כאב, חשק מיני, משיכה מינית, עונג, הנאה וסיפוק . היות שאני עצמי חליתי בסרטן השד לפני יותר מ- 20 שנה, אני מכירה את ההתמודדות לא רק כאשת מקצוע".
רכזות הטיפול בעמותת אחת מתשע מבררות את צרכיה של כל מתמודדת או מחלימה שמגיעה אליהן, ויודעות לתפור עבורן חליפה ייחודית של מעני תמיכה, החזקה וליווי שנכונים לשלב שבו כל אחת נמצאת. "כבר בשיחה הראשונית רכזות הטיפול יודעות להקשיב ולשים דגש במידת הצורך על נושא המיניות, ואם הצורך עולה, הן מפנות אליי את המטופלות", מספרת ד"ר גרינברגר, המטפלת ביחידים ובזוגות שמתמודדים עם קשיים בתחום המיני, מוסמכת לטיפול משפחתי וזוגי ובעלת דוקטורט בפסיכולוגיה התפתחותית. העמותה גם מאפשרת סבסוד חלקי בעבור הטיפולים.
1 צפייה בגלריה
מיניות סרטן השד
מיניות סרטן השד
להתמודד עם מיניות אחרי סרטן השד
(צילום: shutterstock)
"סרטן השד פוגש נשים שונות בנקודות זמן שונות בחיים", היא אומרת. "כל אחת מגיעה להתמודדות עם הסרטן מנקודת פתיחה שונה, ולכן יש לבנות תוכנית בהתאם לצרכיה. חשוב לזכור שהאשה אמנם מגיעה בעקבות בעיה במיניות, ובזה מתמקד הטיפול, אך סוגיית המיניות איננה עומדת בפני עצמה וקשורה במצב נפשי, גופני, זוגי, רמות של דיכאון וחרדה, היסטוריה חינוך, סביבה, אמונות, נרטיבים ועוד. לכן בטיפול ישנה נגיעה גם במשתנים הללו. כלומר, הדגש הוא על המיניות, אך המיניות אינה מנותקת מההקשר ומהחוויה הכוללת של האשה את חייה לפני שחלתה, כחולה וכמחלימה מסרטן השד".
"הגיעה אליי אישה שעברה טיפולים כימותרפיים שפנתה בגלל יובש בנרתיק, תופעת לוואי ידועה של הטיפולים", מספרת ד"ר גרינברגר. "מעבר להיבט הפרקטי של התמודדות עם היובש, עניין שמצריך שיתוף של הרופא, התחלנו לפרק את התחושות שצפו, שלכאורה לא היו קשורות בהכרח למיניות וליובש בנרתיק, אבל לגמרי משפיעות. בשיחות עלתה חרדה גדולה מהאינטימיות שהייתה קיימת עוד לפני כן, טרם גילוי הסרטן, והתעצמה אחרי כמעט שנה שבה לא הייתה קרבה בגלל הטיפולים. עבדנו על רגשות האשמה שהיא חשה בשל הריחוק שנוצר, ועל התבוננות חומלת יותר שלה כלפי עצמה וכלפי מה שחוותה. מתוך השיח התאפשר לה להיות נינוחה יותר במצבים אינטימיים ולאט לאט הדברים החלו להשתנות לטובה".
לורי גרינברגרד"ר לורי גרינברגר

מטופלת אחרת הגיעה בגלל ירידה בחשק המיני וכאב בזמן החדירה. שלוש שנים לפני כן היא אובחנה עם סרטן בשלב מוקדם ועברה סדרת טיפולים. "בטיפול התברר שגם לפני גילוי הסרטן היו לה קשיים באינטימיות. בהחלטה משותפת פנינו לשילוב של טיפול זוגי יחד עם הטיפול המיני. בטיפול חקרנו לעומק את ההיסטוריה האישית והמינית של שני בני הזוג, הבחירה של זה בזו, השמרנות המינית שעליה התחנכה המטופלת ועוד".
אכן, הפניות אליה עוסקות לעתים קרובות בנושאים כמו כאב בעת קיום יחסים, יובש בנרתיק או חוסר חשק מיני, "אך ואלה גורמים לא פעם גם לקשיים בזוגיות", מוסיפה ד"ר גרינברגר. מסיבה זו, בחלק מהמקרים, בהתאם להחלטת המטופלת, גם בן הזוג מצטרף לטיפול. באותו מקרה היא עזרה למטופלת לדייק את מאפייני הכאב וסייעה לה לשתף את בן זוגה במצב. "הכניסה לנרתיק 'נאסרה' עליהם באופן זמני, על מנת לנתק את הקשר בין חשק, הנאה וכאב.
"עבדנו על חסמים כמו הצורך שלה לרצות בכלל ובקשר המיני בפרט, תרגלנו את הרחבת היכולת שלה לבקש וכן תקשורת אינטימית פתוחה, באמצעות שימוש בדיאלוג התכוונותי והקשבה אקטיבית ואמפתית. תוך כדי הטיפול הבינה המטופלת איך הלחץ בחייה התכתב עם חוסר החשק וחוסר הפניות שלה לזוגיות ולאינטימיות. לכן עבדנו על פינוי זמן קבוע ומתוכנן לאינטימיות זוגית ומינית. בני הזוג תרגלו מיקוד חושי זוגי איטי, ומאחר שהמטופלת לא הייתה מחוברת מספיק למיניות שלה, עבדנו על מודעות אישית בנושא. בסיום הטיפול שניהם למדו מה מזרז ומה מעכב את החשק המיני שלה, היא החלה להשתחרר מחסמיה, דיווחה על יותר חשק, ולעיתים רחוקות חשה כאב".
פעמים רבות, מוסיפה ד"ר גרינברגר, ההתמודדות עם סרטן השד מזמנת בקרב המחלימות הרהורים על חייהן לפני גילוי המחלה ולאחריה, "הרהורים המבטאים לא פעם כמיהה לשינויים בהיבטים שונים בחיים". כך, למשל, הופנתה אליה מחלימה בשל היעדר חשק מיני ותחושת ניתוק ביחסי מין. "היא תיארה מתחים עם הבעל, תחושת בדידות ומצב רוח כללי ירוד. היא טופלה תרופתית בגלל בעיות חרדה והעלתה חשש כבד שהיא פגומה בעקבות כריתת שד. היא ביקשה להתגרש, אך חששה שהיא פגומה ואיש לא ירצה בה".
בטיפול ערכו השתיים היכרות מעמיקה עם ההיסטוריה המינית והתפתחותית של המטופלת, החוויות המיניות אליהן נחשפה בגיל צעיר וחיבור לקשרים שפיתחה עם גברים ועם בן הזוג שאיתו בחרה להתחתן. "הטיפול נתן תיקוף רגשי לכאב הנפשי, לחששות ולבדידות שבאו לידי ביטוי גם בחלומות שלה" היא מספרת. "עבדנו על ניתוח מעמיק של החלומות שהביאה המטופלת, על תרגול תקשורת מינית, חיבור גוף ונפש וכן על הבנית תבנית חשיבה חדשה לגבי החשק המיני שלה. העבודה על העצמת המסוגלות האישית והנשית שלה (בעזרת משימות שלא קשורות למין דווקא) סייעו למטופלת להבין שעליה להקשיב לגוף שלה. היא גילתה את הכוחות שלה כאשה ובעיקר כאשה מינית, חשה מסוגלת יותר לבחור דרך פעולה והחלה לפעול ביתר שאת לקראת גירושין".
אין ספק שטיפול פסיכו-סקסואלי למחלימות מסרטן שד מזמן למטופלות דרכים להתבונן ולהתחבר לעצמן הן מבחינה נפשית והן פיזית. הטיפול מסייע בהרחבת התובנות על המחלה ומרחיב את דרכי ההתמודדות וההעצמה בערוצי החיים השונים, ובערוץ המיני והזוגי בפרט.
מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים על ידי החברות: אסטרהזניקה, גיליאד, מדיסון, MSD, נוברטיס, פייזר, רוש
ליצירת קשר עם העמותה - 1-800-363-400
בשיתוף עמותת "אחת מתשע"