בשיח הישראלי נשמעות בדרך כלל תלונות רבות על הנעשה בחדרי המיון של בתי החולים: כועסים על העומס, על זמן ההמתנה הארוך, מרגישים שהצוות קטן מכדי לתת טיפול ראוי לכולם. בפועל, מתברר שהמצב הרבה יותר טוב, לפחות על-פי סקר של משרד הבריאות שמתפרסם היום (ד') שמצביע על כך כי 75% מהמשתתפים שבעי רצון מהטיפול שקיבלו במלר"דים (מחלקות לרפואה דחופה) השונים.
קראו עוד:
הסקר נערך בחודשים מאי–נובמבר 2021 והוא חוליה נוספת בשורת סקרים שמשרד הבריאות עורך אחת לשנתיים מאז 2015 כחלק מתוכנית לאומית ענפה של סקרי חווית המטופל. השתתפו בו כ-8,000 מטופלים שביקרו במחלקות לרפואה דחופה ב-29 בתי חולים ברחבי הארץ, ונדגמו בו כל סוגי המיונים, מלבד מיון קורונה, מיון פסיכיאטרי ומיוני נשים ויולדות.
1 צפייה בגלריה
עומס במיון חולים מאושפזים במסדרונות
עומס במיון חולים מאושפזים במסדרונות
חדר מיון בישראל. 69% ממשתתפי הסקר מוכנים להמליץ על חדר המיון שבו ביקרו
(צילום: טל שחר)
מבין בתי החולים הגדולים, הדסה הר הצופים ושיבא צועדים במקום הראשון (77% מהנשאלים היו שבעי רצון מהם), ואחריהם סורוקה (75%), איכילוב (73%), אסף הרופא (שמיר) (72%), הדסה עין כרם (72%), בילינסון (71%) ורמב״ם (70%).
מבין בתי החולים הבינוניים, אסותא אשדוד ביחד עם כרמל בחיפה מובילים (81%), גם בית החולים כרמל עם 81% ואחריהם פוריה (77%), מאיר (76%), ברזילי (74%), קפלן (74%), שניידר (74%), שערי צדק (73%) ו-וולפסון (70%).
מבין בתי החולים הקטנים, חדר המיון של מעייני הישועה נמצא במקום הראשון מבחינת שביעות הרצון של המטופלים (85%), ואחריו בית החולים הסקוטי (82%) ובני ציון (82%).
שני שלישים מהנשאלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהטיפול במיון בציונים 8-10; 69% מוכנים להמליץ על חדר המיון שבו ביקרו; ו-77% הרגישו שהם בידיים טובות.
ברמה הארצית נשמר השיפור שהושג במדדים של יחס וכבוד למטופל (84%), מידע ובהירות של ההסברים (79%) ורצף טיפולי (77%). הבשורה הרעה: 28% מהמטופלים עדיין אינם מרוצים מזמני המתנה במיון.
מטופלים בבתי חולים קטנים מרוצים יותר מאשר בבתי חולים גדולים ובינוניים, וגברים מרוצים יותר מנשים. מטופלים שניתנה להם אפשרות לבחור באיזה בית חולים הם יכולים לקבל טיפול, מרוצים יותר מאלו שהבחירה נמנעה מהם
74% סבורים כי קיבלו מענה לבעיה שבגינה הגיעו למלר"ד (זהה למדידה הקודמת). בהשוואה בין סוגי המלר"דים, מלר"די הילדים מקבלים ציונים גבוהים יותר, אם כי נמוכים מאשר בסקר הקודם. ההורים נשאלו, "באיזו מידה הצוות הצליח להפחית את הכאב והחרדה של הילד?", ורק 70% נתנו ציון חיובי (לעומת 80% בסקר הקודם).
עוד מתברר שמטופלים בבתי חולים קטנים מרוצים יותר מאשר בבתי חולים גדולים ובינוניים, ושגברים מרוצים יותר מנשים. מטופלים שניתנה להם אפשרות לבחור באיזה בית חולים הם יכולים לקבל טיפול, מרוצים יותר מאלו שהבחירה נמנעה מהם.

38% חיכו למעלה מ-4 שעות במיון

אשר לזמן ההמתנה - שהייה של עד שלוש שעות במיון נתפסת בעיני המטופלים כסבירה. 38% שהו יותר מארבע שעות - פרק זמן שנתפס כארוך מדי ושמוריד במידה ניכרת את שביעות הרצון הכללית ואת הנכונות להמליץ על המקום.
ועוד בשורה טובה, לסיום: 67% מהנשאלים הביעו אמון גבוה במערכת הבריאות. כשהם נשאלו: "באיזו מידה אתה בטוח שאם חלילה תחלה במחלה קשה, תקבל את הטיפול הטוב והמועיל ביותר ממערכת הבריאות, כולל תרופות ובדיקות אבחון?" - נתנו ציון גבוה.