בשיתוף PEACE NATURALS

"תחשבו על בן אדם שבשירות הצבאי במג"ב, נלחם ועצר פיגועים. עם החוויה הזו הוא ממשיך לאוניברסיטה, כך שאת השכפ"ץ ואת הנשק הוא לובש גם כשהוא הולך ללימודים והוא מרגיש כאילו עכשיו הוא בעיר העתיקה וכל רגע הולכים לתקוף אותו. את הדריכות הזו ואת החוויה הזו הוא לוקח לכל מקום – גם בגידול ילדים, גם ביחסים עם האישה, גם ביחסים עם החברים".
4 צפייה בגלריה
הלומי קרב
הלומי קרב
הלומי קרב
(צילום: Shutterstock)
זיו נבון, ראש תחום טיפול בעמותת "לא מפקירים פצועים בשטח", מכיר היטב את שגרת יומם הבלתי ניתנת לתפיסה לעיתים, של אנשים עם פוסט טראומה.
"בן אדם עם פוסט טראומה, נמצא בכל יום בחוויה בה הגוף נמצא בחרדה וגם הנפש כל הזמן בחרדה ובקושי", הוא מסביר, כשהוא מתאר בצורה מטאפורית לתאר את התחושה של אותו לוחם לשעבר.
עמותת "לא מפקירים פצועים בשטח" הוקמה על מנת להעניק סיוע, טיפול וליווי ליוצאי כוחות הביטחון על רקע שירותם הביטחוני. לעמותה יש מרחב בטוח, ייעודי המקיים פעילות יום, לרווחתם של מתמודדי הלם קרב, והיא פועלת מצופר, שבחבל אשכול. "המטרה שלנו היא לתת שירות לאנשים שנפגעו על רקע טראומתי משירותם הצבאי, בכל תחומי חייהם ולאורך כל הקשיים איתם הם מתמודדים", הוא מסביר.
4 צפייה בגלריה
זיו נבון
זיו נבון
זיו נבון, ראש תחום טיפול בעמותת "לא מפקירים פצועים בשטח"
"תחשבו איך החוויה היומיומית הזו משפיע על השינה של מי שסובל מפוסט טראומה, איך זה משפיע על מערכות היחסים הקרובות שלו, איך זה משפיע על המשפחה", הוא אומר ומספר שלעמותה חשוב לטפל בלוחמים ההלומים גם בחיי היומיום.

ההבנה של כוחו של הקנאביס הרפואי

נבון מודה, שכמי שבא מהמערכת הציבורית, הייתה בו התנגדות ראשונית לקנאביס. "עם השנים ועם הניסיון הטיפולי וגם עם מחקרים שיוצאים בשנים האחרונות, אנחנו מגלים שלכל מה קשור לפוסט טראומה, ולא רק, הקנאביס עוזר. הוא מאפשר גמישות מחשבתית, שעוזרת להקל, עוזרת להיות קצת יותר שלם, עוזרת להיות קצת יותר פנוי לטיפול, עוזרת להיות קצת יותר מרוסן, עוזרת עם התקפי זעם", הוא אומר.
"החששות העיקריים שמלווים בעיקר את המטופלים שנחשפים לקנאביס לראשונה בחייהם זה איזשהו איבוד שליטה, חשש מלאבד שליטה או חשש להתמסטל", מסבירה רוני כץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות Peace Naturals. "מהחששות האלה אפשר להימנע באמצעות הסברים, הדרכה נכונה וליווי מתאים לצריכה נכונה - כך שכל הדברים האלו לא קורים".
לכן, מדגישה כץ עמיחי, חשוב מאוד לעבור הדרכה לפני שצורכים קנאביס רפואי, בעיקר אם זה מטופלים שנחשפים לקנאביס בפעם הראשונה בחייהם. "גם מטופלים שצרכו בעבר בצורה לא רשמית קנאביס, אמליץ לעבור הדרכה שבה מספרים למטופל איזה תופעות לוואי עשויות לצוץ מצריכה של קנאביס רפואי. תופעות לוואי, דרך אגב, שהם ידועות - החל מאודם בעיניים, יובש בפה וקצת סחרחורת שיכולה להיגרם מירידה בלחץ הדם ומירידה בסוכר. לכל תופעת לוואי שעשויה להופיע משימוש בקנאביס רפואי יש גם את הדרך לטפל בה ולהפיג אותה".
4 צפייה בגלריה
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
(ShutterStock)
הוא מוסיף שאחד הדברים החשובים בעיניו בתרומת הקנאביס הוא העזרה שהוא נותן ללוחמים בשינה. "הקנאביס הרפואי עוזר לאנשים לישון. תחשבו על אדם שלא ישן ארבעה, חמישה, שישה או שבעה ימים, תחשבו על בן אדם שלא ישן לילה שלם במשך חודש – איך זה משפיע עליו, איך זה משפיע על ההתנהלות שלו, איך זה משפיע על ההתנהגות שלו. עצם העובדה שיש לנו כלי ללא תופעות לוואי כמעט, משהו שמאפשר לו לחיות את החיים בצורה סבירה, מאוד עוזר, גם לנו, כמטפלים", הוא מסביר את גודל התרומה לשני הצדדים.

הרישיון לקנאביס כחסם

נבון והעמותה מבינים את הקושי, הבירוקרטי בעיקר, של הנפקת הרישיון הרפואי לקנאביס ומספר שגם שם הם מלווים את הלוחמים. "אחד הדברים בהם אנחנו עוזרים זה המקום של חוסר המוטיבציה ללכת ולהוציא רישיון", הוא מסביר, "התהליך בירוקרטי, ארוך, לפעמים מורכב, ולצערנו הרבה פעמים רופאי המשפחה והפסיכיאטרים לא מכירים מספיק טוב את ההשפעות".
לעמותה, הוא מספר, יש קבוצה, "אנחנו קוראים לה קבוצת וואג'ראס", שעוזרת להתמודד עם הבירוקרטיה הישראלית, שאינה קלה אף פעם, כאמור, אבל עם קנאביס היא קשה ומורכבת מאד. "אני קורא לכל העמיתים שלי, הקולגות, גם מהעולמות הפרה-רפואיים וגם מהעולמות הרפואיים, ללמוד את הנושא, להבין שבאמת יש בקנאביס הרפואי יתרונות רבים והוא מסייע".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כץ עמיחי מציינת את החומרים הפעילים העיקריים בקנאביס רפואי, שהם CBD ,THC ו-CBN, ומוסיפה כי "המחקר היום מאוד מתקדם ויותר ויותר חומרים פעילים מתגלים. יש היום המון מחקרים שנעשים סביב ה-CBG שהוא אבי הקנבינואידים, ויש באמת מאות חומרים פעילים בצמח הזה".
נבון מאמין שאת ההיכרות עם יתרונות הקנאביס כדאי שהלוחמים יכירו עוד בשירותם הצבאי. "אחת השאיפות שלי היא, שאנשים ייחשפו לידע הזה כבר בשירות הצבאי שלהם. גם לזה וגם לטיפול בפוסט טראומה, לקיומה וגם לעניין שיש טיפול אפשרי לזה. אני מאוד מקווה, שמבחינה תרבותית נדע להפריד בין המשמעויות של מה שהכרנו לגבי הקנאביס, לשימוש שהוא רפואי, שנועד לעזור לאנשים, לסייע ולתמוך בהם.
"הפעילות פתוחה עבור כל מי שנמצא בהתמודדות (גברים ונשים כאחד) ללא צורך בהכרה מהרשויות/אגף השיקום, ואנחנו קוראים לכל גבר או אישה, שחשים שהם מתמודדים עם פוסט טראומה או טראומה על רקע צבאי, שייצרו איתנו קשר בדף הפייסבוק שלנו - עמותת 'לא מפקירים פצועים בשטח הדף הרשמי' - ויסתייעו בנו", הוא מסכם, ומוסיף: "פעילות העמותה מבוססת על תרומות בלבד. אנו נמצאים, בסיוע של אנשים יקרים, בתהליך גיוס המונים עבור העמותה. כל תרומה שלכם מסייעת לנו לעזור להם".
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS