זה אחד השילובים הכי מבוקשים בדוכני השייקים, אבל עכשיו מתברר כי הוא פחות בריא עבורכם. מחקר שנעשה באוניברסיטת קליפורניה ופורסם השבוע בכתב העת Food and Function, מראה כי השילוב של בננה עם פירות עשירים בפלבנולים כמו פירות יער, ענבים וקקאו, עלול לסכן את הבריאות, בשל העובדה שהוספת בננה עלולה להפחית את רמת הפלבנולים שבשייק ואת ספיגתם בגוף.
2 צפייה בגלריה
שייק בננה ופירות יער
שייק בננה ופירות יער
שייק בננה ופירות יער. פחות בריא משחשבתם
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
מהם פלבנולים?
הפלבונולים, שהם תת קבוצה של הפוליפנולים, הוכחו במחקרים כגורמים שעשויים למנוע התפתחות דלקות ובכך למנוע מחלות כרוניות. הם גם מהווים מקורות עשירים של נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים), שתפקידם העיקרי בגוף הוא להילחם ברדיקלים חופשיים ולמנוע את הנזק שנגרם על ידם.
למעשה, מדובר בתרכובות ביו-אקטיביות הנמצאות בצמח באופן טבעי ומגנות על תאיו. פירות וירקות מכילים אלפי תרכובות פלבנואידיות, הממלאות תפקידים חשובים בהתפתחות תאי הצמח ונלחמות בגורמים סביבתיים העלולים לפגוע בו.
התרכובות הללו מסייעות גם בעיכוב של תהליכי הזדקנות, במניעת מחלות שונות - בהן סרטן, סוכרת, לב וכלי דם - ובעידוד הפעילות של מערכת החיסון. אין ספק שהם חשובים לגוף, ולא כדאי לצמצם את ספיגתם בו.
כיצד נערך המחקר? במחקר החדש השתמשו החוקרים בשייקים כדי לבדוק איך רמות שונות של פוליפנול אוקסידאז (PPO) – אנזים שקיים בפירות ובירקות רבים – משפיעות על רמות הפלבנולים במזון שייספגו בגוף. האנזים הזה נמצא גם בתפוחים ובפירות יער, אבל בכמות נמוכה.
החוקרים נתנו למשתתפים לשתות שייק המכיל שילוב של פירות יער עם בננה, שהיא בעלת פעילות PPO גבוהה באופן טבעי, או שייק של פירות יער בלבד, שהם בעלי פעילות PPO נמוכה באופן טבעי. בקבוצת הביקורת לקחו המשתתפים כמוסת פלבנול. מכל המשתתפים נלקחו דגימות דם ושתן על מנת למדוד את רמת הפלבנולים בגוף לאחר צריכת השייקים והכמוסות.
מה היו המסקנות? החוקרים גילו כי רמות הפלבנולים בקבוצה ששתתה את שייק הבננה היו נמוכות ב-84% בהשוואה לקבוצת הביקורת. המסקנה היא ששילוב של מרכיבים מסוימים עלול להשפיע על ספיגת תרכובות תזונתיות במזונות, והוספת בננה לשייק יכולה להפחית את רמת הפלבנולים בשייק ואת רמות הפלבנול הנספגות בגוף. שילוב של פירות עם פעילות PPO גבוהה (כמו בננה) עם פירות עשירים בפלבנולים (כמו פירות יער, ענבים וקקאו) אינו מומלץ.
2 צפייה בגלריה
שייק תפוזים פירות יער
שייק תפוזים פירות יער
הגירסה הבריאה יותר. שלבו תפוזים עם הפירות
(צילום: shutterstock)
אז כיצד להגביר את רמת הפלבנולים בגוף? לשלב שילובים אחרים. ב-2022 יצאה המלצה של גופי תזונה שונים לצרוך 400 עד 600 מ"ג פלבנולים ליום. ניתן לצרוך אותם באמצעות שייקים המשלבים פירות עשירים בפלבנול כמו פירות יער, עם מרכיבים כמו אננס, תפוזים, מנגו, סלק או יוגורט, שיש להם פעילות PPO נמוכה.
הכותבת היא דיאטנית קלינית